Ed Barton, Screen Digest Analyst, komt met een opvallend artikel in de BBC. Volgens hem willen ontwikkelaars steeds minder innoveren door de toenemende kosten en complexiteit bij het ontwikkelen van een game.
Om een zo hoog mogelijke winst te behouden kiezen steeds meer ontwikkelaars ervoor om hun game op zoveel mogelijk platformen uit te brengen. Daarnaast richten ze zich liever op sequels en spellen die gebaseerd zijn op films, dan dat ze werken aan innovatieve titels.
Toch is volgens Barton de schuld niet geheel bij de ontwikkelaars neer te leggen, sequels met minimale verbeteringen in gameplay en graphics doen het bij veel gamers namelijk beter dan innovatieve producten, welke massaal overgeslagen worden.
Barton maakt een vergelijking met de muziekindustrie. Hoewel er nog steeds nieuwe talenten opstaan zijn artiesten als Madonna en Elvis Presley nodig om het vuurtje te doen blijven branden.
In hetzelfde artikel komt ook Gerhard Florin aan het woord, executive vice president bij EA. Volgens hem moeten ontwikkelaars stevige merken bouwen die goede inkomsten blijven behouden in een markt die snel verandert. Ook praat hij over de next-gen consoles, zo denkt hij dat je deze pas na verloop van tijd leert kennen. Volgens Florin gebruikt EA zelf zo'n dertig tot veertig procent van de kracht die de PlayStation 3 te bieden heeft. Daar waar de GameCube, Xbox en PlayStation 2 nog veel op elkaar leken, daar is het nu echt nodig om de consoles apart te zien van elkaar en als zodanig te gebruiken.
|