Recentelijk maakte Google bekend dat ze niet langer zelfstandig games voor Stadia zullen ontwikkelen. Hoewel er nog altijd third-party games zullen verschijnen, zo ook exclusief als de ontwikkelaar hiervoor kiest, werden de eigen activiteiten voor games opgeschort.
In een nieuw verslag op Bloomberg is te lezen dat Google hun eigen studio's weliswaar gesloten heeft, toch gaven ze maar liefst tientallen miljoenen dollars uit om games naar hun dienst te krijgen. Voor titels als Red Dead Redemption 2 en games van Ubisoft werden grootse bedragen neergelegd. Niet om deze exclusief naar de dienst te krijgen, het ging om ports van deze games die tegelijkertijd of zelfs later werden uitgebracht. Ondanks deze enorme investeringen leidde het niet tot het gewenste resultaat, Stadia zou hun doelen in termen van controllerverkoop en actieve gebruikers bij vele honderdduizenden hebben gemist.
Volgens Bloomberg zijn vele van de tekortkomingen rondom Google Stadia toe te wijzen aan studiobaas Phil Harrison. Hij krijgt weliswaar krediet voor het opbouwen van de PlayStation merknaam, tegelijkertijd wist hij weinig van cloud gaming. Binnen Google gingen er stemmen op om Stadia langzaam uit te rollen, denk aan meerdere beta's om nieuwe features te testen, Harrison wilde echter een lancering die kon worden vergeleken met een console.
Afgaande op de verslaggeving van Bloomberg zou Google een project in ontwikkeling hebben die kon worden vergelijken met een mix van Google Assistant en Tamagotchi. In de game kon je interacties uitvoeren met een schepsel, het kwam echter niet verder dan een prototype en het is maar de vraag of de dienst hier meer personen mee zou bereiken.
|