De Blair Witch Project film wist de tongen in 1999 goed los te maken, de vervolgen waren daarentegen een stuk minder indrukwekkend. Na de laatste film uit 2016 zou het dan ook weinigen verbazen als de franchise ten einde was, toch is dit niet het geval.
Tijdens de E3 persconferentie van Microsoft werd bekend dat Bloober Team, ontwikkelaar van Layers of Fear en >observer_, aan een game werkt binnen hetzelfde universum onder de naam Blair Witch. Het spel betreft een prequel en is een first-person survival horror, het is dan ook opvallend te noemen dat de studio zijn inspiratie uit Firewatch van ontwikkelaar Campo Santo haalt. Schrijver Basia Kciuk vertelt:
quote: "Every game that features walking in a forest is a great inspiration. There are not so many high profile games about forests." He goes on to suggest that Slender Man would have also been a good bet for reference, but noted that "although Slender Man was great for a moment, it's hard to draw inspiration."
Kciuk voegt toe dat Firewatch een belangrijke inspiratiebron was, ondanks dat het geen horrorgame is. In plaats daarvan kijken ze naar een ander aspect, namelijk een geweldig avontuur binnen een bos waarin de speler, technisch gezien, alleen rondloopt. Eng is de game niet, mysterieus wel en de schrijver prijst ook het tempo van Firewatch. Andere inspiratiebronnen zijn Outlast en Silent Hills.
Blair Witch verschijnt op 30 augustus voor de PC en Xbox One. De studio liet eerder weten dat ze open staan voor een PlayStation 4 versie, toch is deze nog niet officieel aangekondigd.
|