Toen Hotline Miami in 2012 werd uitgebracht wist het veel gamers voor zich te winnen. De snelle, harde actie lijkt ook een inspiratiebron geweest te zijn voor Mr. Shifty, een game die duidelijk heeft afgekeken bij zijn meester en tegelijkertijd uniek genoeg is om zich te onderscheiden.
Voor het verhaal hoef je deze game in ieder geval niet te spelen. Iets met een dief en plutonium dat gestolen moet worden uit een bewaakt gebouw, verder konden we er niet veel uit opmaken. Het is dan ook de gameplay waar Mr. Shifty om draait en dit is in zijn geheel opgehangen aan één aspect: teleportatie. Met een druk op de knop kan het verder naamloze karakter zich wegtoveren van een positie om enkele meters verderop – al dan niet aan de andere kant van een muur – weer op te duiken. Een tof aspect dat je enkele keren achter elkaar in kunt zetten, waarna de meter opnieuw geladen moet worden. Zaak is dan ook om juist op dit moment niet in een gevaarlijke situatie terecht te komen.
Je doel is namelijk om kamer voor kamer te ontdoen van diens bewakers. Zij kunnen je met één klap of kogel van het leven ontnemen en lang op één positie blijven staan is dan ook niet aan te raden. Weet je echter slim te 'shiften' en in een rap tempo met meerdere vijanden af te rekenen dan kun je eenmalig een kogel ontwijken. De tijd vertraagt, de kogel mist zijn doel en de strijd gaat verder. Gelukkig ben je niet alleen afhankelijk van je vuisten, enkele alledaagse objecten kunnen gebruikt worden als meleewapen om meer schade mee aan te richten. Vuurwapens zijn daarentegen verboden terrein en kunnen niet worden ingezet.
Hoewel Mr. Shifty, zeker in de latere levels, behoorlijk chaotisch kan worden zul je nooit gefrustreerd raken. Goed geplaatste checkpoints aan het begin van iedere kamer werpen je nooit ver terug en je kunt dan ook snel een nieuwe poging wagen. Het probleem is echter dat de game achttien verdiepingen (en daarmee achttien levels) lang is, terwijl de vernieuwing na ongeveer twaalf levels stopt. De laatste levels voelen hierdoor aan als een sleur, mede omdat het gebouw waarin de game zich afspeelt niet gevarieerd genoeg is. Met vijf uur gameplay is de spelduur genoeg, alleen hadden ze in de latere levels nog iets meer vernieuwing door mogen voeren om deze uren ook fris aan te laten voelen. Hetzelfde kan gezegd worden over de muziek. Deze is zeker niet slecht, maar had wat meer variatie mogen gebruiken.
Hoewel het hoofdpersonage blijkbaar een zwaarbewaakt gebouw binnen komt, betekent dit niet dat er ook ervaren bewakers in rond lopen. Wanneer je één bewaker in een deuropening hebt uitgeschakeld zien de overige het niet als een probleem om op exact dezelfde wijze een kamer binnen te komen. Ook het gebruik van granaten is ze blijkbaar vreemd aangezien ze deze veelal voor hun eigen voeten werpen. Mede door het checkpointsysteem is Mr. Shifty dan ook geen hele moeilijke game. De uitdagingen zit hem vooral in het aantal vijanden, niet zozeer in hun individuele kwaliteiten. Hoewel Mr. Shifty dan ook zeker leuke gameplay bevat lijken de ideeën erachter iets te summier geweest te zijn om een gehele game aan op te hangen.
Beoordeling
65
Mr. Shifty is een snelle actietitel waarin we in achttien levels af moeten rekenen met bewakers. Het unieke gameplay aspect bestaat uit zijn mogelijkheid om over korte afstanden te teleporteren en hiermee vijanden te verrassen. Het probleem is dat de vernieuwing te vroeg stagneert en dat de latere levels daardoor teveel als een herhaling voelen van wat je reeds hebt gedaan. Dit neemt tegelijkertijd niet weg dat de game uniek genoeg is om een kans te geven.