Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
27 April 2017 
(1) 
(1) 
(0) 
(1) 
26 April 2017 
(4) 
(2) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2017 
(2) 
(0) 
(9) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2017 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
23 April 2017 
(13) 
(8) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
22 April 2017 
(0) 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
21 April 2017 
(2) 
(9) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
20 April 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
19 April 2017 
(0) 
(14) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(3) 
(2) 
(0) 
(11) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
18 April 2017 
(0) 
(1) 
(2) 
(4) 
(0) 
(3) 
(3) 
(8) 
(0) 
17 April 2017 
(2) 
(7) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(3) 
(0) 
Persona 5
The Sexy Brutale
Guardians of the Galaxy Vol. 2
Late Shift
Review:

Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas


Door Rene Groen op 13-09-2016 om 07:17
Bron: Gamed

Recentelijk ging ik aan de slag met Stories of Bethem: Full Moon, een game die ik vergeleek met The Legend of Zelda: A Link to the Past. Vandaag bespreek ik eveneens een game die zijn inspiratie lijkt te halen uit een Zelda titel, om exact te zijn The Wind Waker. En dat beviel goed.

Oorspronkelijk werd Oceanhorn in 2013 uitgebracht op iOS, waarna het een remaster kreeg op de PC, PlayStation 4 en Xbox One. Normaliter ben ik ietwat huiverig voor dit soort overzettingen, gelukkig bleek dit ongegrond. De cartooneske stijl werkt prima, met mooi vormgegeven gebieden die ieder een eigen thema hebben. Denk aan bosrijke omgevingen, ijzige grotten en dorre vlakten en je hebt een aardig idee. Omgevingen die niet heel groot zijn, maar interessant genoeg om te verkennen. Wellicht nog indrukwekkender is de soundtrack. Niet gek als je al bij het opstarten van het spel de naam Nobuo Uematsu voorbij ziet komen, de man die je wellicht kent van Final Fantasy en Blue Dragon. Hij krijgt bijval van Kenji Ito (Sword of Mana) en gezamenlijk weten ze deuntjes te creëren die lang in je hoofd blijven zitten.


De vergelijking met The Wind Waker is op divers vlak te trekken. De wereld van Oceanhorn is opgebouwd uit meerdere eilanden die je kunt bereiken middels het varen op een boot. Helaas is er niet de vrijheid om zelf je tocht te bepalen, in plaats daarvan selecteer je een eiland en zal de tocht automatisch verlopen. Wel kun je tussentijds een kanon hanteren om af te rekenen met vijanden en kistjes kapot schieten voor geld en XP, waarover later meer. Het is niet zo dat de eilanden direct aan je voeten liggen, door te praten met omstanders en het lezen van aangespoelde brieven leer je ze ontdekken.

Ook op ander vlak valt de vergelijking met The Legend of Zelda al snel op. Een kleine opsomming: kerkers met kisten waar speciale items in zitten, sleutels die je moet vinden om deuren te openen, bommen en pijl en boog als behulpzame attributen, een zwaard en een schild om mee te vechten, potten om kapot te gooien, te verzamelen hartjes om je levens mee te vergroten en muntjes om items mee te kopen. Het valt moeilijk te ontkennen dat Cornfox & Bros! leentjebuur heeft gespeeld bij diens grote voorbeeld. En toch voelde het nooit aan als gemakzuchtig kopieerwerk. Naast het verslaan van vijanden – al dan niet middels magische aanvallen – kun je op ieder eiland bijvoorbeeld secundaire opdrachten uitvoeren voor extra XP, waarmee je door het bereiken van een nieuw level weer de nodige extra's krijgt, denk aan het bij je kunnen dragen van meer items. Dat het verhaal, waarin een jongen een groot gevaar moet zien te overwinnen, wat minder indruk maakt en de combat wat simplistisch aanvoelt nemen we het spel dan ook graag voor lief.


Over andere elementen zijn we iets minder enthousiast. De interface bestaat uit grote, duidelijke blokken, hoewel de teksten zeer klein zijn. Aangezien je veelal terug zult moeten lezen om je route te kunnen vinden had dit beter uitgewerkt mogen worden. Ook het niet kunnen draaien van de camera hadden we graag anders gezien en de map had wat nauwkeuriger gemogen. Toch zijn dit slechts kleine puntjes die wegvallen tegenover een veel indrukwekkender geheel. In ongeveer tien uur heb je het verhaal doorlopen en blijft er nog ruimte over om de nodige collectibles (en daarmee samenhangend Achievements en Trophies) na te streven. Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas komt voor PC, Xbox One en PlayStation 4 gamers dan ook het dichtste in de buurt van een Zelda ervaring zonder een Nintendo systeem in bezit te hoeven hebben. En dat is een groot compliment.
Beoordeling
85
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas is in veel elementen te vergelijken met The Legend of Zelda, en om specifiek te zijn; The Wind Waker. Deze overduidelijke liefde van de ontwikkelaar vertaalt zich in een indrukwekkende titel die een succesvolle overzetting maakt van iOS naar de PC, Xbox One en PlayStation 4. Met kleurrijke beelden, een indrukwekkende soundtrack en leuke, doch niet al te moeilijke gameplay heeft ontwikkelaar Cornfox & Bros! een game gemaakt die je zo'n tien uur lang bezig weet te houden.


07:17  Miyamoto demonstreert Super Mario Run
17:42  Systeemeisen Mafia III bekend
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Gast (217.119.236.xxx) op 13-09-2016 om 09:34
Is deze game nou al uitgekomen of moet ie nog uitkomen?

Gast (83.134.88.xxx) op 13-09-2016 om 14:16
is al uit van verlede week

Rene Groen (Eindredacteur) op 13-09-2016 om 15:12 [Niv: 666 / Exp: 33304]
iOS versie verscheen al in 2013, PC versie in 2015 en PS4 en Xbox One versies zijn sinds 7 september verkrijgbaar.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Oceanhorn: Monster of Uncharted Seas
Type:
Game
Releasedatum:
17-03-2015
Ontwikkelaar:
Cornfox & Bros.
Uitgever:
FDG Entertainment
Media:








Meer media