De Japanse animatie-industrie kampt momenteel met hevige concurrentie uit de goedkopere buurlanden zodat het Agency for Cultural Affairs ministerie hard werkt om lokale artiesten toch een kans te geven. Het ministerie werkt hiervoor sinds 2010 samen met de animatie-industrie aan 'Young Animator Training Project'.
Het project zorgt ervoor dat jonge, beginnende artiesten een stageplaats krijgen bij een Japanse animatiestudio alwaar ze samenwerken met ervaren medewerkers om een unieke Original Video Animation te produceren. Het geeft hen een eerste echte werkervaring die hen toelaat om door te groeien in de competitieve markt. Het gaat dan ook niet exclusief om opdrachten bij kleinere studio's waar de stageplaats geen echte opstap vormt, maar het gaat om stages bij grote, gerespecteerde studio's als het oude Telecom Animation Film, Naruto animatiestudio Studio Pierrot en zelfs Ghost in the Shell productiehuis Production I.G. Animatiestudio Madhouse van Vampire Hunter D en Hellsing faam werkte in 2013 mee aan het project. De dertigjarige regisseur Yuzuru Tachikawa bedacht het concept 'Death Billiards' dat de jonge artiesten mochten omzetten naar een Original Video Animation. Het was voor beide partijen een uitdaging.
Death Billiards draait rond een jonge en een oude man die op mysterieuze manier aankomen in de Quindecim, een chique bar waar ze niet mogen vertrekken zonder een spelletje biljarten tot een goed einde te brengen. Het gaat echter niet om een vriendelijk spelletje zonder inzet, de bevreemdende barman en zijn assistente waarschuwen hen dat hun leven afhangt van het resultaat. Het wordt alleen maar mysterieuzer wanneer blijkt dat de poolballen gelinkt zijn aan hun organen. Het lijkt dan ook echt een strijd op leven en dood met het idee dat alleen de winnaar de bar levend zal verlaten. Het biljartspel verandert dan ook in een tactisch steekspel dat verdere vragen opwekt wanneer beide heren terugblikken naar hun verleden. Het leidt hen naar een verrassende conclusie die hun leven definitief zal veranderen.
De Original Video Animation weet eveneens van begin tot het einde het mysterie te behouden. Je denkt op elk moment dat je weet hoe het geheel in elkaar zit, maar de barman weet telkens te verrassen met een nieuwe twist die tegelijkertijd de logica van het verhaal bewaart. Er is dan ook een succesvolle opbouw naar de echte waarheid achter de gebeurtenissen in de QuinDecim, hoewel je nooit het volledige plaatje zal zien. Het verhaal onthult dat wat je echt moet weten, de rest laat het open voor interpretatie zodat je kunt speculeren over de natuur van de QuinDecim. Madhouse is ondertussen wel gestart met Death Parade, een twaalfdelige serie op basis van Death Billiards waarin de wereld achter de QuinDecim verder wordt uitgewerkt. Het kan dan ook een goede aanvulling worden op deze interessante Original Video Animation.
Schrijver-regisseur Tachikawa heeft zichzelf bewezen met Death Billiards, maar het jonge animatietalent moest eveneens hun kunstjes tonen. Het is een test waarvoor ze alvast glansrijk zijn geslaagd. Death Billiards weet te experimenteren met verschillende animatietechnieken waarbij het team tegelijkertijd altijd die typische Madhouse stijl weet te bewaren. Het resultaat is een animatievideo met prachtige kleuren, interessante ontwerpen en vloeiende gevechten. Madhouse wist de subsidies dan ook goed te benutten, met een sterke Original Video Animation als resultaat. Het is afwachten of dit kan evolueren tot een succesvolle interessante serie, maar Death Billiards is wel zeker het bekijken waard.
|