Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Column:

Het Sprookje van Innovatie


Door Joni Philips op 15-12-2014 om 10:11
Bron: Gamed

De originaliteit is verdwenen uit de game-industrie. De grote uitgevers ontwikkelen het ene vervolg na het andere alsof het bandwerk lijkt, maar ze vergeten te innoveren. De nieuwe ideeën worden aan de kant geschoven in de eerste productiefases.

Het is natuurlijk complete onzin, de originaliteit is niet verdwenen want er verschijnen wekelijks nieuwe, originele games. Het gebeurt natuurlijk grotendeels via digitale platforms waar het risico op mislukken lager ligt, maar er verschenen zelfs regelmatig originele games in de winkels. De originaliteit wordt echter zelden beloond, de innoverende games worden in de verkoopcijfers compleet weggedrongen door die gehate vervolgen. Ontwikkelstudio Airtight Games lanceerde redelijk recentelijk het interessante Murdered: Soul Suspect. Het was geen topgame, maar het spel verdiende een kans want het was een leuke, originele game. Ik herinner me het spel dat in het midden van 2014 verscheen nog met veel plezier. De ontwikkelstudio is echter al lang failliet, de game lag na een maand al in de budgetbakken. Het spel verkocht simpelweg niet, het verscheen zelfs niet in de Amerikaanse en Japanse verkoopsgrafieken.


Het spel was een gloednieuwe IP met een vernieuwende gameplaymethode. Het was dus een echte 'originele' game. Het spel werd echter genegeerd, het verkocht onder andere slechter dan een Call of Duty die op dat moment al een half jaar beschikbaar was. Het spel werd eveneens overschaduwd door Mario Kart 8 waarvan de naam al aantoont hoe nieuw de franchise is, Wolfenstein The New Order dat scoorde omdat het teruggreep naar de klassieke gameplay en Watch Dogs. Je gaat nu natuurlijk beweren dat Watch Dogs het perfecte bewijs is van een innovatieve game die goed verkoopt. Ik vraag me dan toch af waar die innovatie zit. Het is een bestaand idee met een nieuwe naam en een flinke dosis hype. Als je dat innovatie noemt, ben je jezelf iets aan het wijsmaken.

Er wordt ook vaak met een beschuldigende vinger gewezen naar grote series waarin onvoldoende innovatie aanwezig is. De Call of Duty franchise van Activision Blizzard is hiervan een excellent voorbeeld. Het is niet moeilijk om mensen te vinden die klagen over het gebrek aan innovatie. Het spel wordt echter jaarlijks miljoenen keren verkocht, ondanks het feit dat de ontwikkelaars schijnbaar weinig veranderingen doorvoeren. Het roept dan ook niet op tot grote innovaties. Het is ook gewoon de vraag welke veranderingen men zou moeten doorvoeren. Het zal altijd een First Person Shooter blijven, dat kun je niet veranderen. In dat kader zijn er geen grote wijzigingen mogelijk. Je moet er dan tegelijkertijd mee rekening houden dat die miljoenen kopers geen grote wijzigingen willen zien, ze uitten zelfs doodsbedreigingen bij de kleinste veranderingen.


Het is ook gewoon een sprookje dat deze klagers het spel effectief zouden kopen mits er meer innovatie was. Het is een grote fabel want deze klagers zijn meestal geen deel van het doelpubliek, ze willen bijvoorbeeld geen First Person Shooter. Ze kunnen het zichzelf wijsmaken, maar de kans is immens dat ze het spel nooit zouden kopen. Zij zijn de serie gewoon beu gezien, en dat mag. Ze moeten gewoon beseffen dat er mensen zijn die deze serie wel willen. Eens voldoende mensen het beu zijn, dan staakt de verkoop ook wel significant. Jullie gezeur zal echter niets doen. Het zou alleen helpen als jullie hen ook zouden belonen als ze effectief innoveren. Ik zie wie er meestal klaagt, dat zijn mensen die Call of Duty nooit zullen kopen zolang er geschoten wordt.

Het Call of Duty doelpubliek zal dan gewoon overschakelen naar een andere First Person Shooter. Het publiek blijft nu eenmaal op zoek naar een First Person Shooter. Het is natuurlijk gewenst om regelmatig kleine veranderingen door te voeren om de serie fris te houden, maar het genre van het spel zal nooit zo sterk veranderen. LittleBigPlanet 3 introduceerde bijvoorbeeld drie nieuwe karakters en enkele nieuwe mechanieken, maar het weet nog steeds de juiste atmosfeer te behouden. Je moet maar kijken naar Final Fantasy, een game die met elk deel flink verandert. Je herkent echter nog steeds vaste elementen die Final Fantasy tot Final Fantasy maken. Hetzelfde geldt voor series als Call of Duty en Assassin's Creed. Eens je problemen hebt met die elementen, is het veel beter om een serie eens enkele jaren te vergeten en verder te gaan.

Je hebt dan geen innovatie in die franchise meer nodig, je hebt gewoon een andere franchise nodig. Dan mogen ze nog altijd het concept omgooien, je zoekt geen innovatie, je zoekt afwisseling. En die afwisseling ga je niet zoeken in innovatieve games, de kans is gezien de verkoopcijfers veel groter dat je gaat naar een andere grote franchise tot je die beu wordt. De virtuele drang naar innovatie is echter een sprookje. Wanneer je roept om innoverende games, meen je dat niet. Of je bewijst het niet met je aankopen, iets wat veel ontwikkelaars al constateerden. De game-industrie zal meer innoverende games maken wanneer het maken van innoverende games loont. Op dit moment is dat echter niet zo, er zit af en toe een game tussen die wel een grote hit wordt, maar dat lukt nooit zonder deels vast te houden aan bestaande waarden. Als je nog eens schreeuwt om innovatie, bedenk dan ook maar waar eens welke games je als laatste kocht. Dan zul je weten hoe zwaar je zelf meedraagt aan het sprookje.


20:26  DmC en Devil May Cry 4 naar One en PS4
09:12  Dragon Ball Z: Fusion Reborn
 Reacties (4)
 Pagina: 1
Gast (145.129.118.xxx) op 15-12-2014 om 14:18
Zeer goede column. Er wordt inderdaad moord en brand geschreeuwd bij de jaarlijkse COD of BF show, maar het blijft verkopen.
Ben het enkel niet eens met de Final Fantasy reek, in plaats van een evolutie is er juist een regressie naar de allereerste delen uit de reeks, ze zijn echt saai aan het worden.

Gast (84.31.91.xxx) op 15-12-2014 om 22:11
Jammer dat je nu juist net Murdered: Soul Suspect als voorbeeld gebruikt.
Dat spel is matig tot slecht gerevieuwd.

Een nieuw spel moet het hier meer van hebben als een franchise met hypetrain.

Er zijn ook originele kwaliteit spellen uitgekomen die wel succes hadden. Banner saga bv.

Joni Philips (Eindredacteur) op 15-12-2014 om 22:14 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
"Het gebeurt natuurlijk grotendeels via digitale platforms waar het risico op mislukken lager ligt, maar er verschenen zelfs regelmatig originele games in de winkels."
--> Ik kijk meer naar het genre €60.

Boogieboyz op 16-12-2014 om 03:34 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Het is idd jammer, de game industrie word geregeerd door gevestigde namen/franchises en nieuwe games worden afgeslacht. We willen originaliteit maar eigenlijk niet want we spelen liever het zoveelste deel in een bekende serie. Euh, eigenlijk wat de column dus zegt. Het is gewoon triest, met weinig verandering in het vooruitzicht.

Gewijzigd door Boogieboyz op 16-12-2014 om 03:35

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Column
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden