Onze favoriete Nintendo paddenstoel, heer Toad, heeft meer in zijn mars dan ons enkel te vertellen dat de prinses in een ander kasteel zit en dat moet natuurlijk bewezen worden. Nintendo komt daarom met Captain Toad: Treasure Tracker, eerst een serie bonuslevels in Super Mario 3D World, nu een volledige game. Wij gingen op avontuur met Captain Toad en doen verslag.
Captain Toad is een mix van een puzzelgame en een adventure die zich afspeelt in gesloten levels. Deze levels zweven in een ruimte en als speler heb je de mogelijkheid deze levels te draaien om zo vanuit andere perspectieven naar het level te kijken. Op deze manier kun je geheime wegen en schatten ontdekken op je weg naar het einde van het level. Op Nintendo's Post-E3 event mocht ik aan de slag met enkele van deze levels die, hoewel niet erg uitdagend, wel erg vermakelijk waren. De game is typisch Nintendo qua uiterlijk met vrolijke kleuren en sympathieke vormgeving. Captain Toad is bewapend met een zaklamp op z'n hoofd en draagt een typische avonturierrugzak, de meest aandoenlijke levende paddenstoel die je ooit hebt gezien.

De game speel je met de Wii U Gamepad, wat uitstekend werkt. Je navigeert soepel door de levels heen. Naast het vinden van het einde van het level kun je onderweg ook munten verzamelen en een drietal sterren vinden die goed verstopt zitten. Hiervoor zul je goed gebruik moeten maken van de verschillende perspectieven. Zelfs in het eerste level dat ik speelde, wat waarschijnlijk één van de introductielevels is, mistte ik al één van deze sterren. De rest van dit level, een soort van kubus, was vrij simpel om te voltooien. Zo af en toe moest ik wachten totdat een steen de juiste kant opgerold was zodat ik er overheen kon lopen, veel ingewikkelder dan dat werd het nog niet. Het vormt echter een goede introductie en kijkend naar andere beelden van de game verwacht ik zeker nog enkele hersenkrakers.
In een ander level mocht ik plaatsnemen in een mijnkar, waarbij ik nu mijn ogen moest richten op de Wii U Gamepad. Op dit scherm keek ik vanuit de ogen van Toad en moest ik door het scherm te bewegen op objecten in de omgeving richten. Eenmaal de objecten in mijn vizier kon ik rotsblokjes gooien om zodoende munten te verdienen. Dit was erg leuk om te doen en een welkome afwisseling van alle puzzellevels. Het laatste level dat ik mocht proberen draaide rond een eindbaas. Ik bevond me in een vulkaan die bewoond werd door een reusachtige draak. Het lava steeg langzaam, dus ik moest me vlot voortbewegen, maar wel uitkijkend voor vuurballen van de draak. Timing was hier van groot belang. Dit level was wederom niet erg moeilijk, maar wel vermakelijk.

Dat is dan ook mijn eerste impressie van Captain Toad: Treasure Tracker. De game is niet heel uitdagend, maar wel leuk om te spelen. Ik heb goede hoop dat de uitdagingen later in de game moeilijker zullen worden. De vraag is dan enkel nog hoe leuk het is om deze puzzels opnieuw op te lossen, nadat je ze al een keer volledig hebt voltooid. Hoeveel levels gaat de game bevatten en hoe leuk deze levels blijven kan alleen de volledige game ons leren. Daarvoor moeten we toch nog even wachten, deze titel zal namelijk pas in 2015 verschijnen, exclusief voor de Wii U.
|