Gisteren konden jullie onze review lezen van South Park: The Stick of Truth, een game die met een 85 zeer goed scoorde. Er waren echter ook enkele puntjes van kritiek, waaronder de doorgevoerde censuur.
Matt Stone, één van de bedenkers van South Park en actief helpend bij de game, gaat in een interview in op het censuur. Hoewel hij de content die gecensureerd is omschrijft als 'not that big of a deal' noemt hij de beslissing van Ubisoft 'niet cool, lame, belachelijk en stom'.
In een verdere uitleg vertelt hij dat zowel Australië als Europa verschillende standaarden hanteren, ieder met zijn eigen rating systemen. Na het insturen bleek dat sommige elementen wel doorgang vonden en andere niet, waardoor besloten werd om dit te censureren. Voor Amerika ging dit niet op, waardoor zij wel de volledige versie kunnen spelen zonder aanpassingen.
Matt Stone en Trey Parker besloten om de content niet te vervangen, simpelweg omdat het niet tonen ervan de game niet zou ruïneren. Het betreft ongeveer veertig seconden van het gehele spel en dus bedachten ze een grap rondom het censuur. Ze deden dit wel in alle eerlijkheid, namelijk door te stellen dat ze zelf ook geen idee hebben wat nu de precieze reden is waarom het ene werelddeel de content wel mag zien, terwijl dit elders verboden is.
Veel gamers vroegen zich af waarom er censuur toegepast moest worden terwijl dit bij de TV-afleveringen vrijwel nooit het geval is geweest, volgens Stone heeft dit alles te maken met de interactiviteit:
quote: “In movies and television you can do stuff that's morally grey very easily, because you get to show consequences, you get to show reward, but in a video game there's a reason why everything is a Nazi, zombie, or alien - these are pretty clear moral choices. There are things that make people more uncomfortable in an interactive world, definitely. But that said, what we had in the game, we could have shown that on TV pretty easily, especially now.”
Meer over South Park: The Stick of Truth kun je lezen in onze review.
|