Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Preview:

Lightning Returns: Final Fantasy XIII


Door Joni Philips op 28-12-2013 om 10:06
Bron: Gamed

Binnenkort lanceert Square-Enix de PlayStation 3 en Xbox 360 RPG Lightning Returns: Final Fantasy XIII, die een einde moet breien aan de Final Fantasy XIII trilogie. Wat heeft Square-Enix echter voor ons in petto?

In Lightning Returns: Final Fantasy XIII keert de speler terug naar de wereld van Final Fantasy XIII en Final Fantasy XIII-2, maar er is een grote tijd verstreken tussen het einde van Final Fantasy XIII-2 en het begin van Lightning Returns. Wanneer de game begint is het vijfhonderd jaar later en wekt de godheid Bhunivelze Lightning op uit een lange slaap. Ze wordt namelijk gekozen als de Savior, een figuur die de overblijvende inwoners van de wereld moet verzamelen alvorens de Doomsday Clock afloopt en de wereld vergaat. Het wordt een zwaar avontuur waarbij Lightning onder andere haar oude medestanders tegenkomt, die logischerwijs verbaasd zijn dat Lightning nog steeds leeft. De game moet hierbij tegelijkertijd toegankelijk zijn voor nieuwkomers en antwoorden bieden op vragen van de oude rotten, zodat de trilogie succesvol kan afgesloten worden.

Ondanks het feit dat dit het laatste deel in de trilogie betreft zijn er toch flinke vernieuwingen aanwezig die zowel in als buiten de gevechten duidelijk worden. Dit begint al meteen met de wereld die bijna volledig geopend is. Lightning kan zich vrij bewegen binnen de beschikbare wereld, waarbij ze onder andere kan klimmen, springen en stealth gebruiken. Door de grootte van de wereld is het onder andere mogelijk om te teleporteren, met de auto te rijden of de monorail te gebruiken. De gevechten start je door de vijanden te benaderen die vrij rondlopen in de wereld, waarbij de richting waarlangs je hen aanvalt van belang is. Als je ze aanvalt alvorens ze je zien verliezen ze meteen 10% van hun gezondheid. Doe ditzelfde, maar langs achter en ze verliezen meteen 25%. Dit is des te handiger aangezien je niet meer automatisch na een gevecht geneest.


Het vechtsysteem is ook compleet omgegooid, waarbij het nieuwe Style-Change Active Time Battle gevechtssysteem een mengeling is tussen Final Fantasy X-2, Final Fantasy XIII-2 en Tales. In de eerste plaats is Lightning Returns geen turn-based RPG meer, maar een real-time action RPG. Je kunt dus vrij rondrennen in het gevecht. Aanvallen doe je wanneer je wilt, waarbij je nooit rustig je beurt hoeft af te wachten. Je kunt niet eindeloos aanvallen, elke aanval verbruikt energie van je ATB meter. Als je geen energie meer hebt, zul je even moeten wachten tot de meter zich opnieuw oplaadt. De game beweegt je hierbij ook automatisch naar de goede plek om de aanval te lanceren. Als je een fysieke aanval lanceert, loop je dus automatisch naar de vijand toe terwijl je bij een magische aanval op een afstandje blijft.

Je hoeft ook niet langer een menuutje te passeren voor het lanceren van een aanval. Je hebt vier faceknoppen op je controller en daarmee lanceer je vier verschillende aanvallen. Druk op X en je lanceert Firaga bijvoorbeeld. Je bent echter niet beperkt tot slechts vier aanvallen voor een heel gevecht. Lightning kan op elk moment wisselen tussen Schemata via de schouderknoppen. Elk Schemata heeft zijn eigen set van vier aanvallen. Je kunt dus bijvoorbeeld een Schemata maken met je meest offensieve bewegingen en een andere met je genezende zetten. Elke Schemata heeft hierbij ook zijn eigen ATB meter zodat het wisselen van Schemata een automatisme wordt. Square-Enix lijkt dus een real-time oplossing gevonden te hebben voor hun typische turn-based gevechten.

De 'Doomsday Clock' die aftelt naar het einde van de wereld, speelt ook effectief een grote rol in de gameplay. De klok wordt uitgebreid in beeld getoond waarbij elk moment dat je speelt de klok verder tikt. Enkel tijdens tussenfilmpjes, gevechten of wanneer je in de menu's zit, stopt de klok. Op deze manier moet je niet bang zijn om het spel te pauzeren of om rustig de tussenfilmpjes te bekijken. De game start met een klok van zeven dagen, waarbij een gamedag overeen komt met een tweetal uur. De klok kan gelukkig gemanipuleerd worden. Het voltooien van sidequests en het verslaan van monsters geeft je extra tijd zodat de spelduur toch sterk kan oplopen. Je moet dus niet vrezen dat Lightning Returns: Final Fantasy XIII op een tiental uur uit te spelen is.


Producer Yuji Abe belooft dat het spel een ervaring van een honderdtal uur kan bieden. Ondanks die hoogoplopende spelduur is het onmogelijk om de volledige game in één playthrough te zien. Bepaalde evenementen vinden alleen plaats op specifieke tijdstippen, waarbij je ze niet allemaal kunt bereiken. De keuzes in de sidequests openen en blokkeren ook latere sidequests, waardoor verschillende playthroughs anders verlopen. Desondanks zal er maar één einde aanwezig zijn. De klok is ook verbonden aan het schema van de NPCs, wat bijvoorbeeld een effect heeft op de winkels. Deze zijn 's nachts gesloten zodat je geen voorwerpen kunt kopen. Bij de start van de game is Lightning eveneens gelimiteerd in het aantal voorwerpen dat ze kan dragen, zodat je voornamelijk in het begin strategische keuzes moet nemen op dit gebied.

Lightning Returns: Final Fantasy XIII is dus meer dan het simpele einde van een trilogie die geen groot succes was. Square-Enix heeft zijn best gedaan om ervoor te zorgen dat we de minpunten van de vorige delen vergeten. Zal de doorzetting van Square-Enix, net zoals bij Final Fantasy XIV: A Realm Reborn, lonen of was het in het geval van Lightning Returns hopeloos? We ontdekken het op 14 februari 2014.


10:13  Final Fantasy X HD met Vita beelden
10:06  Planetside 2 met PS4 nieuws
 Reacties (4)
 Pagina: 1
dantekloon op 28-12-2013 om 16:11 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Het min punt zat groten deels in het verhaal, daar wordt Lightning Returns echter niet beter van, hoewel de gameplay van LR wel beter is.
Maar 500 jaar later

Met XIII-2 was het grootste min punt van mij dat de battle system begon te vervelen, exact zelfde als de vorige deel.

Butoden op 28-12-2013 om 23:01 [Niv: 18 / Exp: 918]
Kweet t niet hoor, klinkt nog steeds als heel veel van hetzelfde heb er nog steeds geen goed beeld bij.

dantekloon op 29-12-2013 om 02:41 [Niv: 185 / Exp: 9269]
Maar wat nu als de game net zo loopt qua tijd net als Breath of Fireragon Quarter?
Als de tijd verstreken is tijdens de gameplay/battles dat je dan weer New Game moet beginnen?

Gast (82.157.155.xxx) op 30-12-2013 om 03:36
Dan heb je gelukkig new game plus ;)

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lightning Returns: Final Fantasy XIII
Type:
Game
Releasedatum:
14-02-2014
Ontwikkelaar:
Square Enix
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media