Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
29 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
27 April 2024 
(0) 
(0) 
26 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Gamed Gamekalender Mei 2024
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
Feature:

Zijn Erfenis: Brian Fargo


Door Joni Philips op 24-12-2013 om 10:11
Bron: Gamed

Een menselijk leven is kort en eindig, maar de nalatenschap van sommige mensen gaat veel langer mee. In ‘Zijn Erfenis’ bekijken we de nalatenschap van de iconen van de game-industrie. Vandaag bekijkt Gamed de erfenis van Brian Fargo, oprichter van Interplay.

De iconen die tot nu toe passeerden in deze ‘Zijn Erfenis’-serie zijn de bekendste personen binnen hun familie, maar de game-industrie telt ook iconen die geboren zijn in rijke, bekende families waaronder Brian Fargo. Hij is namelijk een nakomeling van de oprichters van Wells Fargo en American Express, twee Amerikaanse banken die zelfs vandaag nog dominant zijn binnen de financiële wereld. Fargo erfde dan ook een zeker zakelijk instinct van zijn ouders, iets wat zeker nodig was aangezien Fargo op 21-jarige leeftijd al een eigen firma oprichtte in de vorm van Interplay Productions. Op dat moment was Fargo al zes jaar gebeten door de passie om videogames te maken. Die passie startte namelijk in 1977 toen hij op vijftienjarige leeftijd een Apple II-computer kreeg van zijn ouders. Al spelend met die computer begon hij games te ontwikkelen.


Het eerste resultaat van zijn carričre zagen we in 1981 met Demon’s Forge, een avonturengame die hij zelf ontwierp en verkocht. Daarnaast ontwikkelde hij enkele educatieve games. Het succes van Demon’s Forge en die educatieve games leidde in 1983 tot de oprichting van Interplay Productions. Hij ging onderhandelen met Activision en mocht voor hen een nieuwe game ontwikkelen. Het resultaat was het tekstavontuur Mindshadow voor de Apple II en de Commodore 64. Na de release van die game wierf Fargo zijn eerste werknemer aan, een ex-schoolgenoot. Samen ontwikkelden ze Bard’s Tale, een RPG voor nieuwbakken uitgever Electronic Arts welke ze opvolgden met onder andere Wasteland. Het was amper 1988 en Fargo had meteen al drie van zijn succesvolle franchises ontwikkeld. Dat succes werd echter niet zichtbaar bij Interplay zelf aangezien de winsten grotendeels voor EA en Activision waren.

Fargo deed een riskante zet en besloot om Interplay Productions om te vormen tot een uitgever. Tot dan toe focuste men op de ontwikkeling met kleine teams, maar nu zou men dus ook marketing, verkoop en productie zelf gaan regelen. Het bedrijf breidde sterk uit en kwam met games als Battle Chess, Neuromancer en Castles. In 1992 was Interplay zelfs de uitgever van RPM Racing, de eerste game van Silicon & Synapse. Die naam zegt je natuurlijk niets, maar misschien ken je wel Blizzard Entertainment, dat is de naam die Silicon & Synapse later zou kiezen als nieuwe bedrijfsnaam. Fargo specialiseerde zich in het ontdekken van nieuwe talentrijke ontwikkelstudio’s om hun games op de markt te brengen. Blizzard was daarbij niet hun enige ontdekking, ook BioWare en Volition begonnen bijvoorbeeld bij Interplay.


Midden jaren ’90 was Interplay onder leiding van Fargo uitgegroeid tot een bedrijf met 600 werknemers waarvan de meest talentrijke zich bevonden in de Black Isle-groep die de basis legde voor succesvolle Westerse RPGs. Deze groep werkte nauw samen met Fargo, en samen bedachten ze Fallout welke in 1997 zijn succesvolle debuut kende. De divisie kwam eveneens met Shattered Steel, Baldur’s Gate en Planescape Torment welke samen met BioWare werden ontwikkeld. Een andere succesvolle toevoeging was Shiny Entertainment, de maker van Earthworm Jim die Murder Death Kill zou ontwikkelen voor Interplay. De firma was een groot succes, maar tegelijk waren er zware schulden. Die wilde Fargo oplossen door Interplay naar de aandelenmarkt te brengen. De aandelen werden hierbij grotendeels opgekocht door Titus Software, wat later een slechte beslissing bleek. In 2000 nam Titus de controle over Interplay over en Fargo besloot andere oorden op te zoeken.

Dat bleek een goede oplossing want Titus was niet competent genoeg om Interplay van de ondergang te redden. Zo werd Shiny Entertainment verkocht en werd Black Isle gesloten. Tegen 2005 was Interplay een lege doos die pas recent een comeback maakte. Zelf maakte Fargo zijn comeback al in 2002 met de oprichting van inXile Entertainment. Bij inXile ontwikkelde Fargo jarenlang minder bekende games als een nieuwe Bard’s Tale, Hunted: The Demon’s Forge en Line Rider. Met de hulp van Kickstarter lijkt Fargo echter klaar voor een nieuwe doorbraak. Via Kickstarter haalde hij namelijk miljoenen op voor zowel Wasteland 2 als Torment: Riders of Numenera. Het succes van beide campagnes toont meteen hoe de gamers vandaag Fargo nog steeds appreciëren. Met Interplay lanceerde hij het Westerse RPG-genre. Met Wasteland 2 en Torment gaat hij bewijzen dat hij het nog steeds begrijpt.


10:20  Remedy geeft meer uitleg over Quantum Break
10:02  Raiden IV naar PlayStation 3
 Reacties (1)
 Pagina: 1
Boogieboyz op 25-12-2013 om 01:36 [Niv: 303 / Exp: 15154]
Hunted is awesome

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Zijn Erfenis
Type:
Feature
Releasedatum:
Niet
Ontwikkelaar:
Gamed
Uitgever:
Gamed
Media:
Geen media gevonden