Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht Ga naar pagina 1, 2  Volgende  
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:13    Onderwerp: Hulptopic voor Programmeurs Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Beste Gamed leden,

Al enige tijd heb ik interesse in het leren van programmeren. Spijtig genoeg weet ik niet goed hoe alles in elkaar zit, en ben ik een vrij grote leek op het vlak van programmeren. Ik heb mij laten vertellen dat er verschillende programmeertalen zijn met allemaal verschillende opties en doeleinden.

Als leek, zou ik graag een programmeertaal aangeleerd willen aangeleerd krijgen die niet (te) moeilijk in gebruik is, maar wel een (soort van) resultaat oplevert. Ik heb mij laten vertellen dat dit Virtual Basic is. Kan iemand dit bevestigen en mij misschien een handige cursus aanraden? En misschien wat (gratis) programma's of freeware om mee te beginnen?

Alvast bedankt!


Laatst aangepast door Christian Vuye op 28 Dec 2010 00:56; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Token BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:28    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Mei 2008
Berichten: 1437

nope
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Lucas BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:37    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 08 Mei 2009
Berichten: 6

Als je van de Civilization reeks houdt: ik had verder ook geen enkele ervaring, maar heb toch een best vette (al zeg ik het zelf) mod gemaakt voor Civilization: Colonization II. Je kan het allemaal redelijk simpel houden en er staan veel goede tutorials op deze site: http://www.civfanatics.com/
Of koop een boek erover, zijn vast wel te vinden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:38    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

Ik zou beginnen met Java. Virtual Basic is een goede keuze, maar het is moeilijker om over te stappen dan.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 19:39    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

Je moet een aantal dingen echt goed beseffen als je wilt gaan programmeren:

1. De taal is absoluut niet het belangrijkste! Als je de juiste denkwijze, theorie en inzicht bezit kan je programmeren in elke taal.

2. Het is een vakmanschap. Je leert het niet in een week, maand of jaar. De basis kan je jezelf misschien eigen maken in een halfjaar, maar voordat je echt gevorderd bent ben je 4-5 jaar verder.

3. Het KAN (vooral in het begin) erg tijdrovend en frustrerend zijn. Problemen waar je geen oplossing voor kan vinden, iets werkt niet zoals je had verwacht/gewild, oplossingen bedenken is soms erg ingewikkeld en lastig.

4. Niet iedereen kan programmeren, je moet er echt aanleg voor hebben. Ik denk persoonlijk dat dit aangeboren is, maar op internet verschillen de meningen hierover nogal. Vooral wiskundig inzicht is echt een must-have.

5. Je moet het echt leuk vinden want anders raak je echt snel gedemotiveerd.

Dan om te beginnen met programmeren zou ik niet echt Visual Basic aanraden, dit is misschien wel het makkelijkste maar je zit gelijk gebonden aan Microsoft én ik vind het persoonlijk niet de beste taal.

Je kan beter beginnen met Java. Java is opensource en gratis. Java is wel ERG groot en redelijk complex, maar bevat (bijna) alles wat je moet weten als je wilt programmeren.

Ik vind het zelf het beste om te leren (programmeren) uit een boek en niet vanaf het internet, een boek biedt meer feedback en informatie. Het kost geld, maar als je serieus wilt programmeren heb je dit er wel voor over. Een aantal suggesties:
Head First Java
Object first with BlueJ
Introduction to Java programming (erg uitgebreid en complex, maar ik vind dit persoonlijk echt de beste)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
GekooktEi BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 20:20    Onderwerp: Reageren met citaat
Grammar Führer


Geregistreerd op: 18 Jan 2008
Berichten: 9765

Hé Christian, ik zit met dezelfde kwestie ^^ Wil ook graag iets leren maar weet niet waar te beginnen.

Ik denk niet dat ik er echter tijd genoeg voor heb om zoiets te gaan leren... Ik zie na m'n examens wel weer

Ik was zelf ook al van plan om te beginnen met Java áls ik eraan begin, dus dat zal dan wel als iedereen het hier ook al aanraadt.


Laatst aangepast door GekooktEi op 27 Dec 2010 20:26; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kaart BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 20:20    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 02 Sep 2009
Berichten: 84

Ik zou beginnen met JAVA, dat is best wel een vriendelijke taal voor beginners.

Maar mag ik weten waarom je zou willen leren programmeren? Het programmeren op zich is namelijk niet zo heel spannend, je moet echt een tof plan of idee hebben om te maken wil het een beetje leuk zijn. Ik veronderstel omdat je dit op een gamessite post, je zelf een game wilt maken?

Ik doe nu zelf een fulltime opleiding waarbij programmeren het belangrijkste vak is, en nu na 2 jaar is het me een klein beetje gelukt om een Nintendo DS spel te maken (met C en C++ overigens).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
elemeNt BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 20:48    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 2495

Misschien eerste even bedenken wat je met het programmeren wil bereiken? Of je bijvoorbeeld richting de games programmeren, animatie of websites wil gaan. Voor elke categorie zijn wel de ideale 'talen' te vinden.

HTML5 is ook wel een beetje wat steeds vaker wordt gebruikt. Misschien is die ook wel interessant voor je. Heb me er zelf niet echt in verdiept, maar HTML zelf was ook niet heel lastig en kon je zelf naar een gewenst niveau toe werken.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Gallit BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:09    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Feb 2009
Berichten: 40

ik sluit me aan bij de punten van Cubic X. Java is de makkelijkste taal om mee te beginnen, tevens ook platform onafhankelijke. Er zijn vele boeken en websites met tutorials.

Er zijn inderdaad vele talen. Om er een paar te noemen: PHP, VB, ASP, Phyton, C, C++, C#, SQL, Perl, Pascal, Delphi, Actionscript, Assembler, machinetaal en nog vele andere. Sommige worden niet meer gebruikt.

Maar netzoals Cubic X in punt 1 al zei het is een denkwijze. Voor gevorderde het boek 'Design Patterns' laatste versie http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/design-patterns/1001004001047609/index.html . Dit word ook wel de bijbel genoemd.

@elemeNt
HTML is geen programmeertaal maar een markup-taal http://nl.wikipedia.org/wiki/Markup-taal.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
GekooktEi BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:19    Onderwerp: Reageren met citaat
Grammar Führer


Geregistreerd op: 18 Jan 2008
Berichten: 9765

kaart schreef:
Ik veronderstel omdat je dit op een gamessite post, je zelf een game wilt maken?

Dat was wel de main reason, ja. Maar ik heb er niet meteen hele ambitieuze plannen voor, hoor, ik wil gewoon iets simpels maken dan... Maar ook voor iets simpels moet je een normale programmeertaal gebruiken, de "simpelere" alternatieven kan je weer niets mee.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:33    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Joni Philips schreef:
Ik zou beginnen met Java. Virtual Basic is een goede keuze, maar het is moeilijker om over te stappen dan.
http://nl.wikibooks.org/wiki/Programmeren_in_Java

Bedankt voor de tips! Leuke cursus ook!

Cubic X schreef:

Het is een vakmanschap. Je leert het niet in een week, maand of jaar. De basis kan je jezelf misschien eigen maken in een halfjaar, maar voordat je echt gevorderd bent ben je 4-5 jaar verder.

Natuurlijk, dat is met alles zo. Rome is ook niet op één dag gebouwd. Als ik me er mee vermaak, en het blijkt dat programmeren echt iets voor mij is, ga ik er zeker genoeg tijd insteken.

Cubic X schreef:
Niet iedereen kan programmeren, je moet er echt aanleg voor hebben. Ik denk persoonlijk dat dit aangeboren is, maar op internet verschillen de meningen hierover nogal. Vooral wiskundig inzicht is echt een must-have.

Dat is niet echt een probleem, Wiskunde is één van m'n beste, al dan niet de beste, vakken.

Cubic X schreef:
Je kan beter beginnen met Java. Java is opensource en gratis. Java is wel ERG groot en redelijk complex, maar bevat (bijna) alles wat je moet weten als je wilt programmeren.

Waar kan je Java downloaden?

Cubic X schreef:
Ik vind het zelf het beste om te leren (programmeren) uit een boek en niet vanaf het internet, een boek biedt meer feedback en informatie. Het kost geld, maar als je serieus wilt programmeren heb je dit er wel voor over. Een aantal suggesties:
Head First Java
Object first with BlueJ
Introduction to Java programming (erg uitgebreid en complex, maar ik vind dit persoonlijk echt de beste)

Bedankt voor de links! Ik zal eerst Joni's Wikibooks doornemen, en zien of dat lukt. Als het me interesseert en ik er genoeg tijd insteek, zal ik één van die boeken zeker aanschaffen.

Ik wil niet per sé een game maken, programmeren op zichzelf lijkt me ook wel leuk. Bedankt, iedereen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:42    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

Download Eclipse als je Java gaat programmeren. http://www.eclipse.org/
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kaart BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:44    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 02 Sep 2009
Berichten: 84

GekooktEi schreef:
kaart schreef:
Ik veronderstel omdat je dit op een gamessite post, je zelf een game wilt maken?

Dat was wel de main reason, ja. Maar ik heb er niet meteen hele ambitieuze plannen voor, hoor, ik wil gewoon iets simpels maken dan... Maar ook voor iets simpels moet je een normale programmeertaal gebruiken, de "simpelere" alternatieven kan je weer niets mee.


Ik wil je niet meteen demotiveren, maar de game welke ik maakte met een team van 4 mensen valt nog niet eens "simpele game" te noemen. Het was een wanproduct, en dat na toch ongeveer 500 uur erin gestoken te hebben met 2 jaar programmeer ervaring. Weet dus waar je aan begint, je maakt niet binnen een week of maand een eigen game. Dit gaat maanden zo niet jaren kosten om een beetje bekend te raken en daarna nog eens een gigantische hoeveelheid tijd om de game te maken.

Ach je andere mensen besteden hun tijd om een WoW character (including me) te levelen , je bent dus iig nuttig bezig.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kaart BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 22:51    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 02 Sep 2009
Berichten: 84

Citaat:

Waar kan je Java downloaden?


Je kan de gratis JAVA development kit downloaden op: http://www.oracle.com/technetwork/java/javase/downloads/index.html

Kies voor de button "Download JDK". Dit is o.a. de compiler welke jouw code omzet in een voor de computer begrijpbare code. Hiernaast heb je nog een programma nodig om code te schrijven. Een veelgebruikt programma is Eclipse (http://www.eclipse.org/).

Eclipse doet echter al heel veel voor je, en helpt je met het schrijven van je code, dit kan heel verwarrend werken als je net begint.

Ik raad je aan om daarom te beginnen met TextPad (http://www.textpad.com/). Dit programma kan in feite hetzelfde als Eclipse maar neemt je minder aan het handje, waardoor jij de volledige controle hebt over je code.

Oh, zorg dat je de JDK installeert voor je TextPad installeert, hiermee voorkom je dat je zelf allerlei parameters in het optie scherm van TextPad moet toevoegen.

Succes!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
elemeNt BerichtGeplaatst: 27 Dec 2010 23:11    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 18 Aug 2009
Berichten: 2495

Gallit schreef:

@elemeNt
HTML is geen programmeertaal maar een markup-taal http://nl.wikipedia.org/wiki/Markup-taal.

Noem het wat je noemen wil. HTML5 is Flash(games) aan het overnemen op websites. Aangezien je Flash content moet ActionScripten en je blijkbaar hetzelfde kan bereiken met HTML5 noem ik het ook programmeren. Of is het een combinatie van HTML5 en een ander programma ofzo? Zoals ik al zei heb ik me er niet in verdiept en stelde ik het alleen maar voor.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 00:13    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Bedankt!

Misschien moeten we hier een "Hulptopic voor Programmeurs" van maken? Zodat iedereen die een beetje kennis heeft van programmeren, de mensen die het aan het leren zijn, een beetje kunnen helpen?

EDIT: Was al vergeten dat ik het topic had geopend en dus de rechten had om de topic naam te veranderen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Divine Rage BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 03:43    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 21 Mrt 2008
Berichten: 3215

elemeNt schreef:
Gallit schreef:

@elemeNt
HTML is geen programmeertaal maar een markup-taal http://nl.wikipedia.org/wiki/Markup-taal.

Noem het wat je noemen wil. HTML5 is Flash(games) aan het overnemen op websites. Aangezien je Flash content moet ActionScripten en je blijkbaar hetzelfde kan bereiken met HTML5 noem ik het ook programmeren. Of is het een combinatie van HTML5 en een ander programma ofzo? Zoals ik al zei heb ik me er niet in verdiept en stelde ik het alleen maar voor.

Dat doe je met (o.a.) Javascript.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 19:32    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Ik zit met volgend probleem:
http://oi52.tinypic.com/2m3qk2t.jpg

Welke code ik ook ingeef in Textpad en opsla als .java, krijg ik deze melding als ik hem wil uitvoeren in Cmd. Als ik het Java bestand wil openen met Java zelf, krijg ik voor een secondje een "opdrachtprompt-achtig" venster dat na diezelfde seconde weer verdwijnt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 19:39    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

Christian Vuye schreef:
Ik zit met volgend probleem:
http://oi52.tinypic.com/2m3qk2t.jpg

Welke code ik ook ingeef in Textpad en opsla als .java, krijg ik deze melding als ik hem wil uitvoeren in Cmd. Als ik het Java bestand wil openen met Java zelf, krijg ik voor een secondje een "opdrachtprompt-achtig" venster dat na diezelfde seconde weer verdwijnt.

Goede classname met main methode? (public static void main(String args[])).
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 20:24    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Nope, zelfde error?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 20:41    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24889

http://www.tech-recipes.com/rx/826/java-exception-in-thread-main-javalangnoclassdeffounderror/

Maar probeer echt Eclipse, is een godsend om mee te programmeren.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Cubic X BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 20:46    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 28 Nov 2004
Berichten: 519

Joni Philips schreef:
http://www.tech-recipes.com/rx/826/java-exception-in-thread-main-javalangnoclassdeffounderror/

Maar probeer echt Eclipse, is een godsend om mee te programmeren.

Dat sowieso, Eclipse is echt een goede tool.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Christian Vuye BerichtGeplaatst: 28 Dec 2010 20:51    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 25 Jan 2009
Berichten: 8355

Ik heb het gevonden, mijn compiler was fout geïnstalleerd. Maar toch bedankt!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Mafusto BerichtGeplaatst: 01 Jan 2011 16:15    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Mei 2009
Berichten: 7006

Ik bn nu een beetje met AS aan het klooien. http://www.swfupload.com/view/145352.htm . Zou iemand willen kijken of er geen rare dingen gebeuren?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Simon BerichtGeplaatst: 30 Jan 2011 20:53    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Jul 2008
Berichten: 2619

Hallo beste mensen, we zijn momenteel bezig met Java programmeren op school met JTurtle. Hopelijk is iemand van jullie bekend met deze schildpad, ik moet er namelijk een opdracht mee maken waar ik helaas niet helemaal uitkom.

De opdracht heeft twee onderdelen, de eerste is;


waarbij het de bedoeling is dat de schildpad de hoeveelheid hokjes tekent die je gespecificeerd hebt (4 staat volgens mij voor de hoeveelheid hokjes en 50 voor de grootte). Het laten tekenen is geen probleem voor mij, echter weet ik niet wat voor code ik moet gebruiken om twee text-fields te maken en daarvan de output te tonen in de vorm van de getekende hokjes.

Deel twee is ook een leuke,


waarbij je met drie variabele textfields te maken hebt. Het gaat om het figuur dat onder het getekende staat (van dat driehoekje dat er steeds een hoek bij krijgt). Met de eerste textfield is het de bedoeling om de hoeveelheid getekende figuren aan te geven, met de tweede de lengte van de lijnen en met de derde bij welke figuur de schildpad moet beginnen met tekenene (zeg je bijvoorbeeld twee, dan begint ie bij de vijfhoek).

Nou dat was het wel, hopelijk is er iemand hier met Java kennis die me een beetje kan helpen. Alvast van harte bedankt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 2

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group