Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Ikkyu BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 16:19    Onderwerp: [REVIEW] The Great Battles Of Rome (PSP) Reageren met citaat

The Great Battles Of Rome (PSP-versie)

De film ‘The Gladiator’ was het eerste kassucces waarin de Romeinen centraal stonden. Sindsdien zijn de Romeinen en Rome in het algemeen steeds ‘hot’ gebleven. Documentaires rezen als paddenstoelen uit de grond en ook computerspellen konden niet achterblijven. Het duurde maar een paar jaar alvorens we konden genieten van Rome : Total War. Een indrukwekkende RTS waarin zowel het bestuur als de legendarische gevechten van het Romeinse Rijk centraal stonden. The History Channel gaf aan een onbekende studio de opdracht om een gelijkaardige game te ontwikkelen. Opmerkelijk is dat er ook een PSP-versie gepland was. Ik was benieuwd naar het eindresultaat en ik vroeg me dan ook af of we een Rome Total War variant gevonden hadden die in onze broekzak past.

Het spel wordt voorafgegaan door een inleidende film. Het zijn mooie opeenvolgende beelden, maar al meteen heb ik het gevoel dat ik naar een stukje documentaire zit te kijken in plaats van een trailer die ons al een glimp moest geven van wat het meest brutale oorlogspel ooit zou zijn. Het daarop volgende hoofdmenu is zeer simpel te noemen. Een slecht afgewerkte donkerzwarte achtergrond die mij aan een geanimeerd .GIF-bestand doet denken. Buiten de ‘ad-hoc’ en de ‘skirmish’ mode kunnen we weinig anders kiezen dan een ‘campaign’ te starten. Naarmate het spel vordert zullen we ook nog aan de slag kunnen met 2 andere volkeren, maar in het begin moeten we het stellen met de Romeinen.

Zonder enig verhaal of wat dan ook krijgen we meteen een menu voorgeschoteld waarin we onze troepen 1 per 1 kunnen bekijken. Er is de mogelijkheid om hun uitrusting te upgraden, hun statistieken te bekijken en om nieuwe troepen aan te maken. Tot zover de organisatie van het leger waarmee je iedere missie tot een goed einde moet proberen brengen. Niet veel soeps dus.

Hierna krijgen we in 1 kader tekst opeens alle informatie die we nodig hebben omtrent het aanstaande gevecht. In 99,9% van de gevallen vertelt men ons dat het gaat om groep opstandelingen die onderdrukt moeten worden. Hierna begint de feitelijke veldslag. Wat meteen opvalt is dat we ons in een Gepauzeerde toestand bevinden. Het is dan ook de bedoeling dat we in deze fase iedere eenheid afzonderlijk zo strategisch mogelijk opstellen. Per eenheid zijn er 2 basisopties. Je kan hun startpositie op het slagveld wijzigen. Hierbij is het bijvoorbeeld logisch om de gewone soldaten voor de boogschutters te plaatsen. De tweede basisoptie bestaat uit een menu waarin we de starthouding oftewel hun ingesteldheid bepalen : Zijn ze agressief of defensief opgesteld ? Gaan ze de vijand flankeren ? Er op afstormen ? Of zich geleidelijk aan naar voren verplaatsen? Er zijn voldoende mogelijkheden om het ganse leger klaar te stomen voor de strijd. Dan kan je in ditzelfde menu ‘Fight’ kiezen om het gevecht van start te laten gaan.

En dan begint de hel. In een record tempo degradeert dit spel van “gematigd” naar “uitermate slecht”. Zei ik daarnet ‘start-positie’ en ‘start-houding’ ? Wel, dan gaan we toch een eerste opdoffer tegemoet. Want van zodra het gevecht begint verdwijnen alle opties en laten ze ons moederziel alleen met enkel de mogelijkheid om de camera te veranderen. We kunnen roteren, inzoomen, uitzoomen en ons met de camera verplaatsen in de hoop om zo toch nog een glimp te kunnen opvangen van al de actie die zich beneden afspeelt. En hoewel de camera ons veel vrijheid geeft kunnen we nooit echt diep inzoomen. We blijven altijd tot op een zekere hoogte waardoor we nooit goed onze troepen kunnen bekijken. En het is maar best ook… Want op zich is het wel een knappe prestatie om zoveel soldaten op eenzelfde scherm te tonen , maar ieder individu ziet er zo verschrikkelijk lelijk uit ! Hieruit volgt dat het totaal schouwspel ook afschuwelijk lelijk blijft. Ook de inhoudsloze achtergronden veranderen hier weinig aan.

Bovenstaande screenshot geeft ons de indruk dat dit spel grafisch indrukwekkend en enorm gestructureerd is. Helaas is de realiteit andere koek.

Je hoort het inderdaad goed: van zodra de strijd losbarst kan je dus helemaal geen orders meer geven en moet je toekijken naar je troepen die met moeten doen met de beginorders die ze van je gekregen hebben. Kan je helemaal niets doen ? Toch wel. Er zijn 2 minuscule mogelijkheden die ons nog enig gevoel van controle moeten geven. We kunnen een hoorn laten klinken om onze troepen moed in te roepen. En dan kunnen we ook nog door één druk op de knop al onze troepen naar voren laten stormen om zich in de strijd te gooien. Nu ja, die laatste mogelijkheid is eigenlijk overbodig. Want dit gebeurt uiteindelijk toch. In het begin heb je de indruk dat je troepen nog luisteren naar wat je hen opgedragen hebt. Maar uiteindelijk komen ze allemaal samen in één grote zwerm. Wat er dan gebeurt is eigenlijk nog moeilijk te beschrijven. Het geluid kraakt letterlijk door de luidsprekers terwijl we visueel door plus- en mintekentjes op de hoogte gehouden worden van wie er nu de zwaarste verliezen lijdt. Je ziet niemand echt “slaan” met wapentuig. Er zijn soms wat zwarte strepen in de lucht op te merken, afkomstig van de ‘skirmishers’ of van de boogschutters, maar veel verder dan dit komt de actie niet. Na een tijdje staan we te kijken naar één grote inhoudsloze zwerm mieren waarin 1 partij ons de indruk geeft van op de vlucht te slaan. Van zodra dit gebeurt krijgen we meteen het ‘victory’ scherm te zien met de bijhorende statistieken. We keren terug naar het menu waarin we onze troepen 1 per 1 kunnen bekijken en het verhaal begint gewoon helemaal opnieuw ….

Het is onaanvaardbaar dat de controle opeens volledig wegvalt. Het is dan ook jammer dat iedere strijd moet gewonnen worden door een beduidende overmacht en/of door superieure statistieken. De ‘ad-hoc’ mode heb ik niet kunnen testen maar ik denk dan ook dat er niemand zo geschift zal zijn om een spel als dit aan te schaffen. Het probleem met dit spel is dat de intenties misschien wel goed waren, maar de uitwerking is over de volledige lijn enorm zwak te noemen.

Eindconclusie : Dit spel heeft veel potentie om de aller-slechtste PSP-game ooit te worden. Onduidelijke graphics, simplistische & eentonige geluiden, een gameplay die in het honderd loopt en een afwerking waar zelfs ik me voor zou schamen. Niemand verdient het om dit spel te moeten spelen. Het enige theelichtje in de duisternis is de leuke cover. Maar deze kan je al in de winkel bewonderen.

Gameplay 10
Graphics 10
Geluid 5
Replay 15
Eindbeoordeling 10
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 18:58    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur

Lijkt me een goede review. Spijtig van de game.
Terug naar boven
Fiercy Dragon BerichtGeplaatst: 09 Aug 2007 22:06    Onderwerp: Reageren met citaat

leuke review, zag alleen de eindbeoordeling en dacht ff dat je m een dikke vette 10 gaf, maar toen zag ik dat er 15 bij replay stond...
Terug naar boven
Roderick BerichtGeplaatst: 10 Aug 2007 12:02    Onderwerp: Reageren met citaat

Volgens mij zou iemand hier wel even kunnen kijken...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Dnarbeis BerichtGeplaatst: 10 Aug 2007 13:42    Onderwerp: Reageren met citaat

haha Roderick,subtiel
Terug naar boven
Master Killer BerichtGeplaatst: 10 Okt 2007 17:27    Onderwerp: Reageren met citaat

Ik snap de cijfers niet?
Terug naar boven
Dnarbeis BerichtGeplaatst: 10 Okt 2007 17:31    Onderwerp: Reageren met citaat

Gameplay 10 /100
Graphics 10 /100
Geluid 5 /100
Replay 15 /100
Eindbeoordeling 10 /100

DWZ dat hij de game zeeeer slecht vind.
Terug naar boven
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: