Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    

GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    

Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Ikkyu BerichtGeplaatst: 04 Aug 2007 23:14    Onderwerp: [REVIEW] Need For Speed Carbon : Own The City Reageren met citaat

Opmerking 1 : Dit is een eerste test-versie. Nog geen controle op spellingsfouten etc gedaan. Dus daar nog geen kritiek op leveren aub. Wordt nog aangepast!

Opmerking2 : Op dit moment zijn er voor de PSP 3 Need For Speed spellen beschikbaar. Alhoewel deze review vooral mikt op Need For Speed Carbon Own The City wil ik toch ook vlug de andere 2 in de schijnwerpers plaatsen. (Vandaar de mini-reviews voor de andere 2) De hoofdvraag is dan ook welke van de 3 er als beste uitkomt.

Het eerste Need For Speed spel dat ik in m’n PSP ramde was Need For Speed : Most Wanted 5-1-0. Een uitgebreide review werd reeds gegeven door Gamed-redacteur Roderick. Je vind hem hier . Deze game gaf mij wel de drang om verder te blijven spelen, maar de tuningmogelijkheden, het aantal beschikbare wagens en de diversiteit in parcours lieten de wensen over. Grafisch zag het er allemaal nogal korrelig uit. De politiewagens gedraagden zich als een stelletje randdebielen en op het einde van het spel hing ritwinst af van de term “geluk”. Dit is ontoelaatbaar voor een racegame! Het gevoel van snelheid was zeker aanwezig, zij het dat ik dan over het asfalt scheurde met de befaamde Lamborghini. En eenmaal je online speelt valt het direct op dat iedereen met diezelfde Lamborghini Gallardo rijdt. De funfactor is weg en we eindigen met een wrange nasmaak van Need For Speed Most Wanted 5-1-0 voor de PSP.

Gameplay 55
Geluid 60
Graphics 60
Replay 50
Eindbeoordeling 55

De tweede Need For Speed die ik zag laden in m’n PSP was Need For Speed Underground Rivals . Deze game grijpt terug naar de oude roots van het underground racen. En met succes ! De EA-tracklist is aangenaam om naar te luisteren, er is voldoende keuze uit enerzijds Japanse en anderzijds Amerikaanse wagens. Het is wel belangrijk op te merken dat dit een kloon is geworden van het Nintendo DS spel Need For Speed Underground 2. Niet alleen dezelfde wagens, maar vooral de identieke parcours verraden dit. De gameplay op de PSP is natuurlijk superieur aan de DS-variant. De bolides rijden heel lekker op de baan en je hebt een perfecte controle over wat er precies gebeurt op het scherm. Grafisch is dit veel afgewerkter dan Need For Speed Most Wanted 5-1-0 en ook de tuningmogelijkheden zijn naar mijn mening veel diepgaander. En hoewel er nog geen sprake is van ‘een open wereld’ zijn er toch voldoende mogelijkheden. Je kan de basic Circuit-races doen, alsook de knockout en de Sprint, maar in de mode “Quick Play Battle” heb je keuze uit Drift, Drag, Street Cross (Dit is een standaard circuit dat bestaat uit 2 ronden. Ronde 1 rijd je met een wagen uit je wagenpark en in Ronde 2 neem je over met een andere wagen uit je wagenpark) en Nitrous Run(Je legt een standaard parcour af, maar telkens je een checkpoint bereikt is de Nitro meter terug helemaal vol ! De bedoeling is zoveel mogelijk checkpoints te behalen) . Last but not least hebben de mensen van EA er ook voor gezorgd dat je direct kan proeven van de ultieme Need For Speed Underground Rivals-race. Kies in het hoofdmenu ‘Race Now’ en je vertrekt vanuit een random bolide, volledig getuned en gepimped. Dit is heerlijk omdat je in een vingerknip direct voelt hoe diep dit spel is uitgewerkt. Het is alleen jammer dat het aantal beschikbare circuits leeggezogen worden. Er zijn er maar een paar in totaal, maar je zal ze helaas met iedere auto langs voor en langs vanachter moeten uitrijden. Dit is leuk naarmate het spel moeilijker wordt, omdat je weet aan welk soort bocht je je kan verwachten. Maar het is gewoon eentonig en saai. De moeilijkheidsgraad is ook iets dat niet goed uitgewerkt is. Het is me maar al te vaak overkomen dat ik een perfecte race reed, terwijl ik werd voorbij gestoken in de laatste 500 meter en aldoende de race verloor. Je denkt dan dat het je eigen fout is omdat je slecht gespeeld hebt. Maar als je keer op keer hetzelfde tegenkomt, dan weet je gewoon dat de AI hier een steek heeft laten vallen. Het is irriterend en je voelt je er machteloos bij. Zelfs na 100 pogingen en het blijft jammer dat je uiteindelijk wint zuiverweg op geluk. We houden een tof spel over dat eigenlijk een schitterende launch-game was voor de PSP.

Gameplay 76
Geluid 83
Graphics 75
Replay 65
Eindbeoordeling 75

Het laatste Need For Speed spel dat ik speelde (en nog maar net heb uitgespeeld) is Need For Speed Carbon : Own the City. En laten we het meteen duidelijk wezen, dit is een heel goed spel dat knap in elkaar zit. Het is een ideale combinatie van Need For Speed Most Wanted 5-1-0 en Need For Speed Underground : Rivals.
Wanneer je de ‘verover de stad’-optie kiest word je meteen in een wervelend en intens verhaal gestort. Blijkbaar is je broer verongelukt tijdens zo een race en nu is het de bedoeling dat je uiteindelijk te weten komt wie er verantwoordelijk is voor de dood van jouw broer. Al vlug zal je je aan de startbaan bevinden en zal je ondervinden dat dit spel heerlijk wegrijdt. De knoppen reageren prima op alles wat je doet en je geraakt enkel verder door zelf goed te racen. Opmerkelijk is wel dat iedere race eigenlijk niet zo lang duurt. Voor je het weet heb je gewonnen (of verloren) en kan je proberen om de volgende race te winnen. Dit zorgt ervoor dat het spel tamelijk snel vooruit gaat. En voor dat je het weet mag je de lokale district-baas uitdagen voor een persoonlijk race-duel. Nu ja “persoonlijk”, soms word je bijgestaan door de zogenaamde ‘secondanten’ , maar meer daarover later. En daar draait het hem allemaal om. Je probeert de volledige stad te veroveren door districten te veroveren in de hoop om iets meer te weten te komen over het ongeluk van je broer.

De politie is nog steeds aanwezig, maar deze kan je enkel achter je hielen krijgen wanneer je ervoor kiest om vrij rond te rijden in de stad. Dit is zoals in Need For Speed Most Wanted op de PC : Je schopt redelijk wat keet, en na verloop van tijd komt er een combi kijken wat je allemaal aan het uitspoken bent. Zodra ze je gezien hebben zitten ze massaal achter je aan en moet je gewoon zien te ontsnappen. Dit is een leuk tussendoortje, aangezien je echt wel een volledige stad ter beschikking hebt om in te schuilen/weg te vluchten. De politie gedraagt zich agressief genoeg om je te laten insluiten.
Maar zelfs met de politie erbij blijft de zogenaamde ‘open wereld’ behoorlijk inhoudsloos. Je kan van punt A naar punt B rijden om daar een wedstrijd te starten , maar de meesten zullen al vlug geneigd zijn om dit via het hoofdmenu te selecteren. Verder kan je tijdens het vrij rondrijden uitgedaagd worden door iemand anders van een andere buurt (hetgeen resulteert in een achtervolging). Maar ook dit blijft vrij oppervlakkig. Er is weinig verkeer en er zijn weinig objecten op de baan die kunnen vernield worden. De geweldige open ruimte die aanvankelijk beschikbaar is, is dus niet zo goed uitgewerkt. Het grote voordeel blijft natuurlijk wel dat men uit een volledige stad ontzettend veel parcours kan opstellen en dat men zo de verschillende races divers genoeg kan houden.

Drift, drag, Street Cross & de Nitro Run uit Need For Speed Underground Rivals is hier niet van de partij. Maar niet getreurd, want de makers hebben wat anders in de plaats gezet die gebruik maken van de ‘open wereld’. Je hebt de klassieke circuits, sprints, knock-outs. Maar ook de pakket-bezorging (beschouw jezelf als leverancier van een pakketje dat ergens in de stad moet afgeleverd worden. Je racet hierbij tegen 3 andere wagens uit eenzelfde district) , achtervolging (ram een bepaald aantal wagens van de tegenstand ineen) en de ontsnapping (je vertrekt in vijandelijk territorium en terwijl je belaagd word door andere wagens moet je binnen een bepaalde tijd zien te ontsnappen )

Voor sommige races kan je secondanten aanwijzen. Dit zijn 2 teamleden die, elk met hun eigen auto, je zullen helpen om de race tot een goed einde te brengen. Het idee is dat je deze secondanten orders kan geven om de tegenstanders een halt toe te roepen. Je hebt 3 hoofdklassen : De drafter scheurt zich voor je en het is de bedoeling dat je in z’n rug blijft rijden om een snelheidsboost te krijgen. De vechter helpt je om een wagen van de tegenstand letterlijk in elkaar te rammen tot als deze genoodzaakt is om (voor een paar seconden) helemaal stil te staan. En de wreker tenslotte gaat voor een wagen van de tegenstand rijden om dan spikes achter zich op de weg te laten vallen. Iedereen die hier overrijdt krijgt klapbanden en loopt helemaal stil (na een paar seconden kunnen de lekgelopen wagens weer starten). Het gebruik van deze secondanten verhoogt fel de actie tijdens de rit ! Gebruik ze met je verstand, want eenmaal ze hun move uitgevoerd hebben moeten ze zich weer ‘opladen’ voor ongeveer 30 seconden. Voor de wreker is dit zelfs 40 seconden. En let op dat als de wreker z’n spikes laat vallen dat je er zelf niet overrijd, of je valt zelf ook helemaal stil. Het moge duidelijk zijn dat deze secondanten geen eenvoudige gimmicks zijn maar echte helpers die je soms nodig hebt in het heetst van de strijd. Het is me maar al te vaak overkomen dat ik een race op zuivere paardenkracht niet kon winnen van de tegenstanders, maar wel door het slim gebruik van je secondanten. En dit is wat het spel nu zo leuk maakt. Je kan nu eindelijk ook winnen door gewoon goed te rijden met een goede auto (al dan niet met de hulp van secondanten). De term “geluk” is hier niet meer op z’n plaats en hierdoor alleen al verdient dit spel een pluim !

Grafisch is dit spel indrukwekkend. En volledige open wereld zonder frame-drops. Een kleurrijke stad (met een mooie avondhemel tegen de achtergrond) en races die 6 (!) bolides tegelijkertijd toelaten verhoogt alleen maar het visuele schouwspel. Wanneer de secondanten hun ‘move’ uitvoeren krijg je nog een paar extra visuele effecten. Alleen maar goed nieuws dus ! Ook het gevoel van snelheid is prima. Natuurlijk zal je in de eerste paar ronden die je rijd de indruk hebben dat alles (te) traag gaat en dat je nooit hoeft te remmen. Maar die indruk zal rap veranderen wanneer je tegen 250km/u door de bochten raast. Doe daar nog een vleugje NOS bij (die zichzelf langzaam aan oplaadt ) , en het gevoel van snelheid is dik in orde.

Ik ben het minst tevreden over het geluid. Het piepen van de banden en de crashes klinken op zich wel redelijk, maar het motorgeluid van de auto’s is te flauw. Het gegrom komt niet goed door en het klinkt allemaal veel te zwak om echt overtuigend te zijn. De soundtrack van EA is ook wel lichtelijk anders dan verwacht. Het is me opgevallen dat er redelijk wat Fifa07-tracks tussenzitten. Het zachte gezang en de gezapige melodietjes passen gewoon niet bij een intense racegame van dit kaliber. Hier heeft Need For Speed Underground : Rivals toch een streep voor. Zelfs de Tracklist voor Most Wanted was beter dan deze.

En voor zij die het moeilijk hebben met de Engelse taal is er goed nieuws. Need For Speed Carbon : own the City wordt volledig ondersteund in het Nederlands.
Net zoals de laatste Need For Speed kunnen we ook nu online racen tegen andere spelers. De races zijn hetzelfde als offline, maar de aanwezigheid van menselijke racers geeft wel een meerwaarde. Wel raak je de functionaliteit van je 2 secondanten kwijt. Er is ook een ranking systeem aanwezig die het competitiegevoel moet aanwakkeren.

Eindconclusie : Need For Speed Carbon : Own the City is op dit moment zuiverweg de beste van de 3 Need For Speed games. NFS C: OtC is zelfs zo goed dat het bijna in de zelfde categorie als Ridge Racer en Burnout Legends mag geplaatst worden. Een weinig aantrekkelijke stad , zonde van de tracklist en jammer dat de verhaallijn relatief snel achter de rug is, maar buiten deze schoonheidsfoutjes is dit een zeer aantrekkelijk game die het aanschaffen zeker waard is.

Gameplay 85
Geluid 60
Graphics 81
Replay 75
Eindbeoordeling 80

Laatst aangepast door Ikkyu op 05 Aug 2007 09:38; in totaal 8 keer bewerkt
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Kingsora BerichtGeplaatst: 05 Aug 2007 00:28    Onderwerp: Reageren met citaat

Leuk geschren, al gebruik je soms wel iets te grof taalgebruik, randdebielen bv.

En ik snap ook niet wrr je eerst twee kleine reviews maakt die zo kort zijn. Maar je derde review is best ok alleen letten op taalgebruik en spelling. Ook mss op letten om niet teveel in herhaling te vallen met je woordkeuze
Terug naar boven
Ikkyu BerichtGeplaatst: 05 Aug 2007 09:14    Onderwerp: Reageren met citaat

Michaël_ schreef:
Leuk geschren, al gebruik je soms wel iets te grof taalgebruik, randdebielen bv.

En ik snap ook niet wrr je eerst twee kleine reviews maakt die zo kort zijn. Maar je derde review is best ok alleen letten op taalgebruik en spelling. Ook mss op letten om niet teveel in herhaling te vallen met je woordkeuze

Het grof taalgebruik is ENKEL de 1ste alinea. Het past perfect bij de frustratie toen ik dit spel speelde. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. De 1ste 2 reviews hebben een reden waarom ze zo kort zijn ! Ik heb de verklaring bovenaan geschreven. Dit moet nu ook opgehelderd zijn. En ik heb nog maar net gestate dat je 'nog niet' mocht letten op de spelling, en toch doe je het al

Maar dank je voor de snelle reply!
Terug naar boven
wa BerichtGeplaatst: 25 Sep 2007 11:42    Onderwerp: Reageren met citaat

Carbon is tof .al ben ik blij dat ze weer terug gaan naar hun roots.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: