Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Timo_ BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:56    Onderwerp: Let's al Fanboy! Reageren met citaat



Geregistreerd op: 14 Aug 2006
Berichten: 276

De wijzen van deze aarde zeggen altijd dat de geschiedenis zich zal herhalen, no matter what differences may occur. Nou ik heb het gevoel dat ze zelfs bij idioot simpele dingen gelijk hebben gekregen. Let me explain:

In die goede oude tijd van de Megadrive (MD) en de Super Nintendo (SNES) was er complete war aan de gang. Zowel Nintendo als Sega schaamde zich er niet voor de andere partij af te kraken in hun reclames. De fans op hun beurt konden elkaar soms wel afschieten en dat was dan ook duidelijk merkbaar in alle beschikbare media van die tijd. Specials op game programma’s als Powerplay en zijn BBC variant maakten al snel duidelijk dat de fans elkaar het leven zuur wilde maken. Toentertijd was het internet nog niet in bloei en waren de correspondentie secties van tijdschriften ook een manier om met elkaar in discussie te komen over het feit welke console beter was. Wij hadden hier in Almelo een videotheek met een game-prikbord waar je zo nodig cheats en koopjes achter kon laten voor andere gamers. Op een zonnige zondag liep ik vrolijk de videotheek binnen en werd tot mijn grote verbazing afgeschrikt door een grote tekening met daarom ‘dood aan alle Sega fans’! Het was oorlog zonder schuttersputjes. En ik was nergens veilig want ik had beide systemen in huis.

In de ‘consolewars’ die daarin volgde werden de uitspattingen naar de andere partij(en) naar mijn gevoel steeds minder. Want tijdens de periode van bijvoorbeeld de Saturn, N64 en PlayStation heb ik hier veel minder van gemerkt. Terwijl in die tijd het internet toch al echt tot leven was gekomen. Het respect voor elkaar was op de één of andere manier groter geworden, er was meer samenhorigheid in de games wereld. Maar helaas zou dit niet lang meer duren.

Het begin van een nieuwe ‘war’ begon met het feit dat Microsoft besloot een spelcomputer op de markt te brengen. In eerste instantie werd het niet serieus genomen want wie kon er nou tussen de 2 giganten van Nintendo en Sony komen. Meerderen hadden het al geprobeerd maar allen zouden falen in hun infantiele poging een derde partij te vormen. Het werd op verschillende fora uitgebreid afgesproken dat er geen Xbox in huis zou komen omdat het een product van Microsoft was. En zoals we allen weten crashen Microsoft producten elke dag, vandaar dat 80% van de PC gebruikers nog steeds Windows gebruikt ^^.
Een paar jaar later had Microsoft met de Xbox echter een stabiele gebruiksbasis opgebouwd. Iets wat weinigen van ons hadden gedacht.

Toch was de scène nog niet echt hevig met elkaar in gevecht. Natuurlijk waren er zo nu en dan wel heftige discussies maar deze waren meestal gebaseerd op wederzijds respect. Waar waren die die-hard fanboys gebleven?

Nou mensen….naar mijn mening zijn ze terug, en de ‘war’ is met het zicht op de PS3, Wii en de komst van de Xbox360 weer in volle glorie terug. Persoonlijk probeer ik elke dag naar meerdere gamesites te kijken en ik erger me dood aan berichten als:
• Sony is koning!!!!!;
• Nintendo Rulezzzzz;
• Xbox is toch beter dan de rest;
• Gran Turismo? Halo is toch beter (ja je bedenkt het niet)!
• Ect.

Deze berichten staan dan vaak bij een nieuwsmelding die ook nog eens helemaal niets met deze onderwerpen te maken hebben. Mensen vergelijken Gears of War met Gran Turismo en iedereen beschuldigd elkaar ervan dingen gejat te hebben. Natuurlijk worden er dingen gejat in deze industrie. Innovatie beloont meestal nooit de eerste keer, het moet getweaked worden voor dat het optimaal werkt. Dit is niet alleen waar in deze industrie maar in alle. Sony fans die de eerste Xbox uitlachten om het grote formaat maar vinden het formaat van de PS3 geen probleem. Sega fans die volhouden dat de 360 controller bad design is terwijl het eigenlijk een Dreamcast controller is. Nintendo fans die hammeren op het feit dat graphix belangrijk zijn en dat de Cube alles aankan maar het opeens niet meer erg vinden dat de Wii op dit gebied minder presteert.

Ik heb het gevoel dat met het uitkomen van alle next-gen consoles de oorlog met dezelfde intensiviteit weer terug gaat komen. Microsoft heeft voor een agressieve marketing gekozen en schaamt zich er niet voor om uithalen te maken naar Sony en Nintendo. Deze laatste 2 zijn met deze marktstrategie al weer enkele jaren onbekend en voelen zich soms genoodzaakt om een persbericht uit de deur te doen die dergelijke zaken tegenspreekt. Gamefans veranderen op de één of andere manier opeens weer in fanboys. Dit merk ik zelfs in mijn directe vriendenkring. Het wordt weer populair je achter 1 enkel merk te scharen en deze met een haast religieuze antiquiteit te verdedigen. Eigenlijk geen slechte keus want dat maakt het leven een stuk makkelijker en de bankrekening een stuk zwaarder. Maar shit, ik heb al een 360 en heb al een PS3 en Wii al gereserveerd!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
NL|MegaMika BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 20:05    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Okt 2003
Berichten: 606

Ik kan me inderdaad de Nintendo vs Sega wars nog herinneren uit Power Unlimited en systeemgerichte tijdschriften. Zelf had ik een NES en een buurjongen een MegaDrive, dus stond ik natuurlijk aan de kant van Mario. Dat ik geregeld ook Sonic The Hedgehog speelde maakte daarbij niets uit.

Mooi waren de vele tekeningen waarin Sonic platgestampt werd door een overgespierde Mario en waarin Mario werd platgemaaid door een zwaarbewapende Sonic. Dit mis ik in de huidige generatie, misschien een leuk idee voor een topic op het forum?

Zolang er verschillende systemen zijn en mensen niet het geld hebben of er niet voor over hebben om ze allemaal te kopen, blijven mensen jaloers en zal de "brand de ander af" situatie niet veranderen.

Rest mij nog wel te zeggen dat ik Microsoft vrij irritant vind met al hun negatieve uitspraken over de concurrentie. Wees net als Nintendo en Sony en bewijs jezelf met resultaten in plaats van mooie woorden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Wickey de Viking BerichtGeplaatst: 26 Sep 2006 21:35    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 11 Nov 2005
Berichten: 114

Niet om Sony nu gelijk af te branden, maar die hebben er op het moment ook een handje van om vooral Nintendo in de zeik te zetten. Maar goed, dat is hoe in de concurentie strijd nu eenmaal gaat.

Als er al 100 mensen luisteren naar wat "slechte reclame" en daarom een andere console kiezen, hebben ze er toch weer winst van.

Laat de console-war maar weer losbarsten. Iedereen weet dat er in "oorlogstijd" de meest goede uitvindingen en ontwikkelingen worden gedaan. Ookal gaat de oorlog op de fora vooral tussen de ons - de gamers - zullen de gamers uiteindelijk ook de winnaars zijn.
Ontwikkelaars als Sony, MS en Nintendo zullen wel moeten ontwikkelen en vernieuwen om zieltjes te winnen en te blijven houden. Niemand van de bovengenoemde partijen wil de, opnieuw opgelaaide, oorlog verliezen en capituleren als SEGA ooit deed.

Twee "eye-candy" consoles, een "budget-game" console, een "multi-media" handheld en een "vernieuwende" handheld... er is keuze genoeg om elke gamer gelukkig te houden tegenwoordig. Maar kraak m'n Wii en DS niet af, want als je oorlog wil, dan kan je het krijgen!

__________________________________________________________________________________________________________________________

Ik daag jullie enkel uit, nu is het tijd om zelf na te denken!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group