Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Tom_V BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 08:03    Onderwerp: Tarantino ziet het zo... Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Aug 2006
Berichten: 1712

Wat doet een normale mens wanneer ie op een zaterdagmorgen om 6 uur wakker is en eens niet af te rekenen heeft met een kater? Geen idee...
Als niet-normale mens ga je dan even iets schrijven wat je van het hart moet.


Je weet dat je oud wordt wanneer je bepaalde vormen van vooruitgang niet meer wil snappen. Ik word oud.

Het allereerste elektronische spelletje dat ik in m'n handen gestopt kreeg was een oude pong variant. Een schoendoos met twee controllers die je op de antenne-ingang van je tv aansloot. Geweldig was het... als 4 jarige kon ik een streepje op het scherm mijn willetje opleggen en met heel wat geluk kon ik nog een punt scoren tegen m'n zus. Nog geweldiger vond ik het toen mijn moeder ons meenam naar het strand, waar ik met een yoghurt-emmertje zandkastelen probeerde te bouwen.
Ik was met weinig gelukkig.

Enkele jaren later verhuisden we van de kust naar het platteland. Daar leerde ik buurjongens kennen die een heel andere machine in huis hadden. Je kon er doosjes instoppen en leerde een niet al te mager Italiaantje hoe hij schildpadden en bommen moest ontwijken om uiteindelijk zijn blonde prinses te kunnen bevrijden. Het was alweer geweldig. Maar toch vond ik het nog leuker om na school te voetballen op een akker achter de wijk. Versleten knieën en onvoorwaardelijke liefde voor die balsport heb ik eraan overgehouden.

Net tiener geworden leerde ik het klappen van de zweep en kon mijn ouders overtuigen om een personal computer te kopen. Een tweedehands machine met een 'zwart-wit' scherm weliswaar, maar meer moest het niet zijn. Ik speelde er games als championship manager, xenon... en iets dat ik op een paar diskettes van een schoolmaatje meegekregen had: Wolfenstein 3D. De revolutie was begonnen. Ik, als kleinzoon van een oorlogsgevange, vond het gewoon leuk om op mijn manier wraak te nemen tegen die rotmoffen. Gamen was wel 'geinig' en zo; maar het kon niet op tegen het stiekem over grachten springen en onder prikkeldraad kruipen om toch maar bij de visvijver van boer Guust te geraken en daar een dagje te zitten hopen op een stevige boerenkarper.

Pas daarna kreeg ik echte interesse in games. Racers als Toca, shooters als Soldier of Fortune en natuurlijk Half-Life – Counterstrike, konden op mijn deelname rekenen. Maar ik werd pas echt opgezogen door Xcom (red de aarde van aliens – op je gemak!), kreeg een 'waaaaauw!' ervaring door Ocarina of Time (het sprookjesachtige verhaal waarin jij alweer de dag moest redden) en vooral door Omikron – The Nomad Soul werd ik omver geblazen.

Nooit kon je mij betrappen op de uitspraak “Dat ziet er zo mooi uit.” Want dat was iets wat me niet echt interesseerde. Voor mij telde maar één ding en dat was 'leute'. West-Vlaams voor plezier.
Het hoofddoel van een spelletje – hetzij een computerspel, gezelschapspel of haasje-over is sinds mensenheugenis plezier maken. Iedereen die het daarmee niet eens is, is rijp voor de kist.

In een eerder topic (Aan welke game heb jij de beste herinneringen) vermeldde ik terloops dat ik sinds Omikron zit te wachten op een allesopslorpende game-ervaring. Sinds 2000 dus.
Microsoft en Sony slaan ons om de oren met cijfertjes en hele getallenreeksen die moeten aantonen dat hun spelconsole de beste is en die van hun concurrent eigenlijk maar slapjes voor de dag komt. Er gaat geen dag voorbij of hun volgelingen vechten een verbaal oorlogje uit met termen als High Definition, 1080p, 720i, next-gen, framerates en resoluties. De enige resolutie die mij kan boeien is een VN-resolutie tegen de Verenigde Staten... maar goed, ik wijk af.

Het meest ergerlijke aan al dat ouwehoeren over grafische aspecten is dat de essentie (plezier maken) volledig bijkomstig wordt. En dan mogen er nog honderdduizend PS3 of xbox360 games op de markt komen met miljarden toeters en bellen... als het onder het uiterlijk niet klopt, kom je er niet ver mee. Zo is het in de liefde en zo is het in games.
Als iemand zegt dat het gras wel iets nauwkeuriger zou mogen in Forza 2, dan gaat mijn haar rechtstaan. Een racer is toch geen 'Easy Computing Super Tuinarchitect'? Wat gaat het daar een feest worden op de racetracks met al die spelers die hun wagen parkeren om het gras te ontleden.
Ik ben ook wel eens weggeslagen door screenshots en graphics van een spel – I'm only human – maar daar zal ik nooit op afrekenen...

Ten slotte nog even iets over mijn persoonlijke voorkeur qua console. Als ik eerlijk ben: die is er niet. Microsoft kwam gewoon als eerste van de grote twee met hun nieuwe spelletjesdoos op de markt en dus staat er hier een xbox 360 te pronken. Was de PS3 eerder dan de 360 op de markt verschenen, dan stond hier een PS3... een voorkeur qua merk heb ik niet.
En aangezien beide spelers gelijk(aardig)e games op de markt brengen lijkt de kans zeer klein dat ik er een PS3 ga bijhalen. Een Wii daarentegen...

Het dient gezegd: ik heb al behoorlijk wat afgelachen met xbox live en bepaalde games die verschenen. Maar een allesopslorpend gevoel heb ik nog steeds niet gehad.

Waiting since 2000.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joker BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 09:47    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 17 Dec 2005
Berichten: 2238

Leuk stuk, klasse!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roderick BerichtGeplaatst: 04 Nov 2006 10:01    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Jul 2004
Berichten: 3815

Tja, graphics tellen nu eenmaal. Plus: ze voegen een groot deel toe aan de ervaring. Maar ik moet het toch zeker eens zijn dat dat de ervaring niet maakt, maar plezier. Gelukkig komt er eens in de zoveel tijd, voor mij, nog een titel uit die me dat gevoel kan geven. Op de PS2 waren dit Stuntman, FFX, Vice City, Kingdom Hearts etc. Op de Xbox had ik Halo en Ninja Gaiden en op de Xbox 360 nog helemaal niets (de hoop is dan ook gevestigd op GoW en aankomende RPG's...zo lang wachten). Toch, je bent, als je ouder wordt en minder met gamen bezig bent, gewoon minder snel tevreden en zo onderscheid je misschien de parels van de gewone games. Aan de andere kant neemt de interesse in zijn geheel misschien ook wel wat af...
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
E-man BerichtGeplaatst: 10 Nov 2006 09:13    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 08 Nov 2006
Berichten: 1220

leuk hoor
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group