Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Dnarbeis BerichtGeplaatst: 16 Jul 2013 16:01    Onderwerp: Studiekeuze Reageren met citaat



Geregistreerd op: 17 Apr 2007
Berichten: 3757

Dag allemaal,

Ik ben ondertussen 20 jaar en ben eindelijk klaar met het middelbaar(heb 2 jaar gedubbeld, daarmee).

Nu moet ik een hele belangrijke keuze gaan maken. Ofwel volg ik nog 3 jaar hogeschool zodat ik mijn Bachelor heb. Ofwel kies ik voor avondschool gecombineerd met werken of eventueel een job waarbij je een andere intrede krijgt (bv: politie, leger).

Nu het probleem is, ik zou heel graag nog 3 jaar hogeschool doen om mijn bachelor op zak te hebben en zo toch nog meer zekerheid te hebben op een fatsoenlijke job later.

Maar, ik ben 2 keer gedubbeld in het middelbaar alleen al. Dus zijn mijn ouders ook niet zo overtuigd om mij op de hogeschool te zetten. Wat ik ook snap, want hogeschool is nog een niveau hoger natuurlijk. Ik heb nooit echt motivatie gehad in het middelbaar omdat ik nooit echt in een richting zat die mij aanstond. Misschien kan dit wel veranderen als ik een goeie keuze maak voor hogeschool.

Lijkt het jullie verstandiger dat ik het maar beter wat lager ga zoeken? Of ga ik daar later spijt van hebben?

Ik zit echt heel erg vast hiermee, elke hulp/advies/soortgelijke verhalen zijn welkom.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Joni Philips BerichtGeplaatst: 16 Jul 2013 16:36    Onderwerp: Reageren met citaat
Eindredacteur


Geregistreerd op: 20 Okt 2003
Berichten: 24888

Afhankelijk van je keuze in het middelbaar is een hogeschool diploma niet noodzakelijk een stap hoger hoor. Je hebt een veel compacter programma dat veel nauwer aansluit op je interesse waardoor het juist gemakkelijker kan zijn. De eerste vraag die je jezelf moet stellen is echter: wat wil je doen? Dat is veel belangrijker. En wees niet bang om iets als loodgieter ofzo te doen, dat kan ook een toffe job zijn waar altijd vraag naar is.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Sayonara BerichtGeplaatst: 16 Jul 2013 17:07    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 05 Aug 2009
Berichten: 531

Ik zou ook zeggen kies in godsnaam eerst iets wat je leuk vind en ga dan kijken wat voor opties je hebt qua opleiding. Niets is kutter dan doodongelukkig naar je werk gaan, omdat je er geen zak aan vindt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
musthavethisgame BerichtGeplaatst: 16 Jul 2013 17:25    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 27 Apr 2010
Berichten: 1282

Sayonara schreef:
Ik zou ook zeggen kies in godsnaam eerst iets wat je leuk vind en ga dan kijken wat voor opties je hebt qua opleiding. Niets is kutter dan doodongelukkig naar je werk gaan, omdat je er geen zak aan vindt.


Dit.

Ik ben zelf verleden jaar aan een studie begonnen zonder er erg veel onderzoek naar te doen, met de gedachte zo van "ik kan niks anders bedenken dus ik doe dit". Als gevolg daarvan zit ik nu met toch wel wat vervelende dingen die ik had kunnen weten als ik er wat beter over na had gedacht. Doe vooral wat je leuk vind, want je weet nooit hoe de markt ineens in elkaar zit over 5 jaar.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Robert BerichtGeplaatst: 17 Jul 2013 08:46    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 04 Mrt 2008
Berichten: 5569

Kies een studie die je leuk lijkt, maar ook een waar toekomst in zit wat betreft beschikbaarheid van een baan (ic we hebben niet NOG meer psychologen nodig, die vacatures zijn inmiddels wel een beetje op).

In mijn ervaring is de hogeschool wel een flink stuk moeilijker dan de middelbare school. Maar je wordt niet meteen in het diepe gegooid.

Als je er echt voor gaat dan lukt het je wel!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Weslii BerichtGeplaatst: 17 Jul 2013 08:47    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 07 Jan 2009
Berichten: 386

Ik heb toch een andere mening dan de mensen boven mij.

Ik zou zeggen kies iets wat je leuk vindt, maar wel iets wat ook kans op een baan met een acceptabel salaris oplevert. Je kunt natuurlijk een pretstudie volgens (vrijetijdsmanagement) dan betaal je 4 jaar veel geld voor die opleiding en uiteindelijk kun je geen werk vinden en kun je ongeschoold werk gaan doen tegen minimumloon.

Defensie zou ik zeker niet doen. Die bezuinigen alleen maar dus grote kans dat je na 5 jaar gewoon weer aan de kant wordt geschoven. Politie, tja, je moet het willen. Ik zou mezelf in ieder geval niet dagelijks uit laten schelden, onregelmatige diensten draaien, gevaar lopen, dagelijks nare situaties meemaken voor een schamel salaris van €1500,-.

Als je bang bent dat een normaal HBO te zwaar is moet je natuurlijk er niet eens over peinzen om avondschool te doen.

Wil je een uitdagende interessante studie, met bijna 100% kans op een goedbetaalde baan. Overweeg dan de techniek in te gaan. Als werktuigbouwkundige, civiel ingenieur, weg en waterbouwkundige zul je nooit zonder werk zitten, afwisselend werk hebben en super salaris hebben. Ik heb een studie economie en een studie werktuigbouwkunde gevolgd en het meeste rendement krijg ik veruit uit mijn studie werktuigbouwkunde. Als ik nu ontslagen word heb ik vanmiddag een nieuwe baan. Zelfs in de crisis.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
ace_quorthon BerichtGeplaatst: 17 Jul 2013 09:20    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 29 Okt 2007
Berichten: 349

Je haalt je HBO niet door er heen te gaan en te wachten totdat het afgelopen is. Je zal het alleen succesvol af kunnen ronden door een motivatie te hebben die zorgt dat je door blijft gaan. Je komt namelijk zonder geld te zitten terwijl het bij vrienden 'binnenstroomt', je zal in je weekenden soms door moeten werken terwijl vrienden naar een duur pretpark gaan, en als je tussentijds stopt zit je met een studieschuld.

Als je de juiste motivatie weet te vinden, bijvoorbeeld omdat je het interessant vindt, omdat een toekomstig hoog salaris je wel aanstaat, of, beter nog, een combinatie van beide, dan heb je een reden om tijdens de zware momenten door te zetten. Is die motivatie van te voren al afwezig, dan is de kans groter dat je de studie niet afrondt. Merk op dat bij mijn studie (wo, maar bachelor blijft bachelor) de helft van de studenten al afhaakte in het eerste jaar. Doe onderzoek naar wat je wil, kies en blijf daarbij, zorg dat je twijfel of je het leuk vindt weg is voordat je begint.

De beste stap die je momenteel kan zetten is studierichtingen van jouw interesse onderzoeken. Zoek de banen die daar uit kunnen komen, kijk of die je aanspreken. Pak een typisch studieboek van het onderwerp en blader het eens door. Ga naar open dagen, stel daar kritische vragen (ze willen studies vaak oversellen...). Er zijn ook meeloopdagen, waarbij je kan ervaren hoe colleges zijn (vreselijk saai aldus, zoek motivatie). Praat met mensen die de studie werkelijk doen, vraag hen naar hun ervaring van verwachting / werkelijkheid. Kijk voor jezelf of je dat werk de komende 10 tot 20 jaar ziet zitten. De informatie die je hierdoor opdoet helpt een afgewogen beslissing te maken, in plaats van kiezen en hopen dat het bevalt.

Het klinkt misschien als een hoop werk, maar het gaat je veel (financiele!) problemen schelen in de toekomst.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aaruman BerichtGeplaatst: 18 Jul 2013 16:22    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Feb 2009
Berichten: 1376

HBO is zeker geen 'ik doe dit wel even'-school. Je zal zoals hierboven echt gemotiveerd moeten zijn, anders kan je je biezen pakken. Ik doe nu zelf de Pabo en dat bevalt me heel erg goed, ik merk een zeer groot verschil met het MBO en zoals hierboven ookal genoemd werd, zijn veel vrienden al aan het werk en krijgen ze eigen huisjes terwijl ik nog thuis woon en bijna geen cent te makken heb en dan ook nog eens in het weekend en de vakanties werk. Kijk goed wat je wilt.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Stammetje91 BerichtGeplaatst: 18 Jul 2013 18:59    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 21 Aug 2007
Berichten: 1121

Aaruman schreef:
HBO is zeker geen 'ik doe dit wel even'-school. Je zal zoals hierboven echt gemotiveerd moeten zijn, anders kan je je biezen pakken. Ik doe nu zelf de Pabo en dat bevalt me heel erg goed, ik merk een zeer groot verschil met het MBO en zoals hierboven ookal genoemd werd, zijn veel vrienden al aan het werk en krijgen ze eigen huisjes terwijl ik nog thuis woon en bijna geen cent te makken heb en dan ook nog eens in het weekend en de vakanties werk. Kijk goed wat je wilt.


Hoe doen mensen dat toch?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Velqor BerichtGeplaatst: 18 Jul 2013 19:47    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 05 Mei 2009
Berichten: 4178

Stammetje91 schreef:
Aaruman schreef:
HBO is zeker geen 'ik doe dit wel even'-school. Je zal zoals hierboven echt gemotiveerd moeten zijn, anders kan je je biezen pakken. Ik doe nu zelf de Pabo en dat bevalt me heel erg goed, ik merk een zeer groot verschil met het MBO en zoals hierboven ookal genoemd werd, zijn veel vrienden al aan het werk en krijgen ze eigen huisjes terwijl ik nog thuis woon en bijna geen cent te makken heb en dan ook nog eens in het weekend en de vakanties werk. Kijk goed wat je wilt.


Hoe doen mensen dat toch?


Komt door global warming. Obviously toch?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Weslii BerichtGeplaatst: 22 Jul 2013 09:26    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 07 Jan 2009
Berichten: 386

Stammetje91 schreef:
Aaruman schreef:
HBO is zeker geen 'ik doe dit wel even'-school. Je zal zoals hierboven echt gemotiveerd moeten zijn, anders kan je je biezen pakken. Ik doe nu zelf de Pabo en dat bevalt me heel erg goed, ik merk een zeer groot verschil met het MBO en zoals hierboven ookal genoemd werd, zijn veel vrienden al aan het werk en krijgen ze eigen huisjes terwijl ik nog thuis woon en bijna geen cent te makken heb en dan ook nog eens in het weekend en de vakanties werk. Kijk goed wat je wilt.


Hoe doen mensen dat toch?
Studeren en geen bijbaan hebben? Als je ouders niet alles voor je betalen dan heb je het inderdaad niet breed.

(edit: verkeerde topic)
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Aaruman BerichtGeplaatst: 22 Jul 2013 12:26    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 16 Feb 2009
Berichten: 1376

Hoe mensen dat doen? Ik kijk naar mijzelf, ik heb een ontzettende hekel aan 'zeuren bij de ouders' en dan zeker met betrekking tot geld dus heb ik een bijbaan in een kledingwinkel waar ik een mooi salaris verdien, dan telt u daarbij roken, feesten en de bijbehorende kosten qua vrouwen mee (etentje, cadeautje etc.) en dat is dus vrij duur allemaal zo.

Lijkt me vrij simpel Stammetje, duur leven en geen rijke papa of mamma = weinig centen.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group