Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
NL|MegaMika BerichtGeplaatst: 24 Sep 2006 19:19    Onderwerp: Member reviews Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Okt 2003
Berichten: 606

Gamed voorziet jullie dagelijks van reviews, previews en allerhande features. Ze staan garant voor vele reacties, al dat niet positief. Mensen die het beter denken te weten dagen we uit: schrijf jij de review dan eens zoals die volgens jóu hoort te zijn.

Je mag je artikel in dit topic posten (dan blijft hij bovenaan de pagina staan), of in een zelfgemaakt topic, waarvan de titel luidt:
[PREVIEW / REVIEW / FEATURE] Naam spel.

Bijvoorbeeld:
[REVIEW]: New Super Mario Bros.

Sluit je review af met dezelfde deelcijfers als onze eigen artikelen, dus een cijfer voor:

Gameplay
Sound
Graphics
Replay
TOTAAL

En een one-liner, één korte zin die jouw mening over de game samenvat.

Succes en laat ons zien wat je in huis hebt!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
kuRta!_eRt BerichtGeplaatst: 11 Feb 2007 21:30    Onderwerp: Super Mario World Wiikend (review/column/feauture/whatever) Reageren met citaat



Geregistreerd op: 06 Feb 2006
Berichten: 55

Voorafgaand
Hoewel ik ieder jaar Super Mario World (SMW) wel een of meerdere keren uitspeel beloofde begin 2007 wel heel bijzonder te worden. Zelfs zo bijzonder dat het bijna de eerste ervaring op de Snes evenaarde, voor mij zo´n 15 jaar geleden. In de tiende week van de Virtual Console (VC)´s leven op de Wii was het dan eindelijk zover; Super Mario World, de oude Super Nintendo kraker, werd opnieuw gelanceerd.

De week voorafgaand was ik mij al geestelijk, maar ook materieel aan het voorbereiden. Ik had het de hele week er al over, iedereen (vrienden, collega´s, vriendin) moest er aan geloven. Zo ook mijn portemonnee, want naast mijn wekelijkse dosis games-aankopen werd het toch ook wel eens tijd voor een Wii Classic controller. Na lang gezocht te hebben kon Dixon´s in de Bijlmer mij er toch een verkopen. De rest van de stad had er geen meer voor zover ik gezocht heb (allen Bijlmer en centrum) dus werd het een 1 – player only weekend. SMW werd mijn eerste VC game en het beloofde weer eens een echt Mario weekend te worden.

Dit jaar wilde ik dus goed uitpakken met bovengenoemde gevolgen, maar ook zou ik een mijn scores gaan bijhouden. In hoeveel tijd zou ik alle 96 level uitspelen, met hoeveel levens, hoeveel pauze en hopelijk schaamteloos zonder game-overs…

Aftellen…
Na mijn werk kon ik niet wachten. Half rennend en struikelend ging ik naar de metro en eenmaal bij mijn fietsje aangekomen op C.S. vestigde ik een nieuw record met naar huis toe fietsen. Eenmaal thuis in de Jordaan vloog ik naar boven en zette direct m’n PC aan. Mijn USB connector zou mij op het winkelkanaal brengen, ware het niet dat mijn wi-fi icoontje grijs bleef. Geïrriteerd installeerde ik de software opnieuw en weldra kon ik het winkelkanaal op. Het downloaden ging voorspoedig, na enkele minuten kon ik dan toch echt beginnen, een oude bekende spelen op de nieuwste legende…


0 down, 96 to go…

De review
Super Mario World is het vervolg op de fantastische trilogie van de Snes zijn voorloper, de Nes. In tegenstelling tot de eerste drie delen is het nu wel mogelijk je games te saven. Iets wat 96 levels natuurlijk iets aangenamer maakt om uit te spelen. Ja je leest het goed, 96 levels. Een aantal hiervan telt dubbel, omdat je ze op twee manieren uit kan spelen. Dat maakt de pret er niet minder om, echter dit houdt de replay-value erg hoog. Maar goed, na drie fantastische delen op de Nes ligt de lat natuurlijk erg hoog voor de Snes versie.. Hoe kun je met zulke voorlopers nog origineel zijn? Voorafgaand krijg je te horen dat de princes weer eens ontvoerd is door, je raad het al; Bowser. Dat is ook een van de weinige dingen dat niet origineel is.

Nieuwe Super Mario Broeders…
Afgezien van het feit dat je op een wereldkaart alle velden af moet werken (gezien in SMB 3) zijn er toch weinig dingen die enige vergelijkenis kunnen trekken met de vorige delen. Ja, je hebt de power-up’s zoals een paddestoel waarmee je grote Mario wordt en het bloemetje waardoor je vuurballen naar Koopa’s kan gooien. Maar dat hoort er natuurlijk bij. Dit keer heb je ook o.a. een magische cape waarmee je kan vliegen (ok met de Tanoki suit kan je in smb 3 ook vliegen) en eindelijke een ´trusty side-kick´ - Yoshi, het groene draakje die we vandaag de dag nog steeds op ieder Nintendo platform tegenkomen. Ook kun je het spel weer, al dan niet afwisselend, met z´n tweeën spelen. Je kunt echter in tegenstelling tot SMB3 alle werelden ´free roamen´. Er zijn nog veel meer nieuwtjes, waar ik hieronder alvast een tipje van de sluier voor je oplicht (tenminste, als je een new-bie bent).

Yoshi
Mario´s nieuwste maatje heet Yoshi, een dinosaurus, of draakje, net wat jou verbeelding wil dat het is. Volgens mij is Yoshi vernoemd naar een Japanner waar ze de draak mee wilde steken; Yoshi is een veel voorkomende naam in Japan. Die gasten bij Nintendo zullen zich rot gelachen hebben destijds, niet wetende dat dit op zich al een franchise zou worden… (Yoshi´s Cookie negerend)
Het verhaal begint in Dinosaur Land, bij Yoshi´s huis, waar mini Yoshi´s rondlopen. Yoshi is ´m gesmeerd en heeft een briefje achtergelaten dat hij al druk bezig is om zijn vrienden te redden; daar ga je natuurlijk snel achteraan. Yoshi komt in het spel voor in diverse kleuren, met ieder z´n eigen kracht. Je kan met Yoshi Koopa schildjes op eten en zo komt er bijvoorbeeld met een rode Yoshi daarna vuurballen uit z´n bek. Een paarse Yoshi die schildjes eet kun je mee vliegen en een groene Yoshi haalt z´n kracht dan weer uit de verschillende kleuren schildjes. Je zult Yoshi veel nodig hebben en ook de manier waarop is bij raadselachtige levels erg leuk en origineel gedaan.


Kom ik een keer op bezoek, is´tie weer pleite!

Werelden en levels
Na de eerste drie successen op de Snes zijn voorganger wordt er in SMW veel meer kleur gebruikt. De levels zien er uit alsof je in luilekkerland bent ´gewarped´ en de muziekjes zijn aanstekelijker dan ooit. Vooral als je net het eerste kasteel achter de rug hebt en het eerste veld van de tweede wereld speelt gaat het helemaal los. Het vrolijke deuntje op de achtergrond en de eerst kennismaking met het veertje/ de cape zorgt ervoor dat je gelijk in de game wordt opgeslokt. Er is veel te doen deze keer in Supermarioland en er zijn een hoop (geheime) werelden te ontdekken. De namen van de werelden doen je ook watertanden, zoals Donut Plains, Chocolate Island en Cookie Mountain. De toppers van levels bevinden zich toch wel in de Star World, maar daar zal ik verder niet veel van verklappen.


Een grote greep uit de magische Mario wereld

Powerup´s en giddyup´s
De hulpmiddelen die je aangereikt krijgt in dit avontuur zijn om op te vreten; het roze driehoekje waarmee je groene buizen op kan rennen en de halve maantjes waardoor je drie leventjes erbij krijgt zijn er twee om mee te beginnen. Het wolkje van Lakitu en de vleugels die Yoshi krijgt zijn ook erg leuk bedachte item´s. Tot de laatste wereld aan toe komen er originele dingen om de hoek kijken eigenlijk is geen enkele wereld of level afgezaagd.

Enemies
De vele vijanden die onze lieve Mario weer voorgeschoteld krijgt zijn ook weer per wereld verschillend. Zo zijn er natuurlijk de Koopa´s die hoog, laag springen en vliegen. Wanneer je het schildje afpakt gaan ze er weer geïrriteerd naar op zoek. Soms zien ze de bui van tevoren al aankomen en schoppen ze het schild al naar je toe, wat hilarische, maar ook frustrerende taferelen met zich mee brengt. Verder heb je natuurlijk o.a. die vervelende vissen in alle soorten en maten, Bob-bombs, Lakitu, Hammer Bros, en ook ellendige American Football players die ik daarna nooit meer ergens gezien heb ik Mario games. (vergeef me trouwens dat ik alle ´beessies niet bij hun naampie´ noem). Aan het eind van iedere wereld heb je uiteraard een eindbaas, waar je de ´kinderen´ van Bowser een voor een af moet maken. Dat is trouwens een grote verbetering ten opzichte van het eerst deel waar je verdomme iedere wereld dezelfde baas (Bowser) af moet maken en hetzelfde verhaal te horen krijgt: I´m sorry Mario, but the Princess is in another castle… Aaaargh


Jump Yoshi, jump!

Conslusie
Als je deze game nog niet hebt, of hebt gespeeld, stop dan onmiddellijk met lezen en ´get your ass over´ naar de plek waar je dit wel kan (VC, of marktplaats waar je vast wel een Super Nintendo voor weinig kan kopen). SMW is een golden oldie, die zelfs over 20 jaar nog de moeite waard is. Een regelrecht schot in de roos voor de VC van de Wii. Ik raad je wel aan de Classic Controller er voor te gebruiken. Dit speelt zo relaxed, dat het net lijkt alsof ze alles weer opnieuw hebben uitgevonden. Oh ja, nog een tip; speel de Special niet uit voor je de game helemaal hebt uitgespeeld (de rest van de 96 levels) dat verpest een klein beetje het toetje.

Verbeterpunten?
Voordat ik deze game opnieuw ging uitspelen had ik niet gedacht dat ik objectief zou kunnen blijven en suggesties hebben voor verbeterpunten. Tussen de laatste keer dat ik deze game heb uitgespeeld heb ik natuurlijk veel New Super Mario Bros op de DS gespeeld en daarna mis je toch wel een paar dingen. Zoals de wall-jump, het ´verplicht´ (drie) muntjes halen per level voor de replay value en bijvoorbeeld de ground pound. Gelukkig hebben ze het met NSMB het allemaal nog eens dunnetjes over gedaan dus uiteindelijk is er helemaal geen gemis. Maar NSMB heeft dan bijvoorbeeld weer geen Special, of Star Road, dus iedere Mario game z´n charme… Toch zou ik nog graag eens een Mario platformer ´2 player simultanious´ zien (en stuk spelen natuurlijk!)


Wet dreams…

Records…
Ik heb mezelf beloofd dat ik deze game dit weekend uit zou gaan spelen. Alle 96 levels. Helemaal stuk. In een recordtijd zonder game overs. Dat laatste is helaas al niet gelukt, op de Special was ik vergeten om extra levens te gaan scoren met een thriller als gevolg… die laat ik maar verder achterwege. Na zeven uur en tien minuten zit ik op 92 levels. Dit hebben me 101 levens gekost tot zover (ja, de Special is moeilijk) en helaas 1 game over. Zal het me dit wiikend lukken om de Princess in volle -96 levels- glorie te bevrijden…?


Back to work

Cijfers (Lichtelijk bevooroordeeld, maar grotendeels berust op waarheid):
Gameplay 9,5
Sound 9,5
Graphics 9,5
Replay 9,5
TOTAAL 9,5

Super Mario World; koop deze game als je jezelf niet voor de gek wilt houden.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Matesers BerichtGeplaatst: 11 Mei 2008 16:34    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 11 Jan 2008
Berichten: 368

Conclusie moet aan het eind.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Stormbreaker BerichtGeplaatst: 29 Jun 2008 13:11    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 06 Jul 2006
Berichten: 118

Matesers schreef:
Conclusie moet aan het eind.


Nee, leuke review joh! Mooi gemaakt
Ik moet toch weer eens SMW(SMA3) uit de kast halen :O Toffe spellen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Exodore BerichtGeplaatst: 31 Jul 2008 13:25    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 22 Jul 2008
Berichten: 473

Jah inderdaad het zijn er alleen zo veel

Eerst super mario galaxy uitspelen!
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Game Forum Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group