Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
ubiy BerichtGeplaatst: 07 Mei 2012 21:29    Onderwerp: Ben je de held of de slechterik? Reageren met citaat



Geregistreerd op: 06 Apr 2012
Berichten: 21

De eeuwige strijd tussen goed en slecht. Ga je voor de heldenrol of kies je er toch voor om als slechterik te spelen? Voor sommigen de moeilijkste keuze in een game, voor anderen iets wat er niet toe doet. Ze doen maar wat. Een psychologische benadering leek mij hiervoor toch erg interessant, dus dat doe ik nu dan ook. Voor jou.

Held vs. slechterik: Klik
Om een antwoord te geven op de vraag heb ik er eens een psychologisch onderzoek bij gepakt over waarom games zo aantrekkelijk zijn voor bepaalde mensen. Hoewel ik het niet volledig met het antwoord eens ben, wil ik hem toch met jou delen en kijken of ik het kan toepassen op mezelf.

Één van de redenen voor 'gamen' is om een ideaal zelfbeeld te kunnen uitproberen in een game. Iets wat je eigenlijk in het echt zou willen doen, maar wat je niet durft. Of gewoon niet kan. Tijdens het lezen van deze zin had ik zelf ook zoiets van: hmm, vreemd. Betekent dit dat ik in het echt graag mensen duizenden mensen wil vermoorden in een oorlog? Rond de 250.000 kills die ik online heb gemaakt? Of betekent dat ook nog eens dat ik graag die 80.000 keer wil sterven? Of gaat het om het steeds weer respawnen? Tjah, ik zie het ook niet echt toegepast worden op het daadwerkelijke verloop. Al zou ik ook geen soldaat willen zijn. In andere games herken ik het wel, maar daar zo meer over.

Om het nog leuker te maken stelt het onderzoek dat wanneer mensen een ideaalbeeld hebben en deze dus hanteren in games, dat ze dan in gaan zien dat het 'allemaal wel meevalt', waardoor ze een positiever zelfbeeld krijgen. Gamers hebben over het algemeen een niet al te positief zelfbeeld en dit kan er dus voor zorgen dat ze positiever naar zichzelf gaan kijken. Hoe groter het verschil tussen het ideaalbeeld en ik, hoe meer tevreden ik zou moeten zijn.

Betekent dit dan ook dat iemand kwade bedoelingen heeft als hij als slechterik door de game gaat? Burgers afslachten in inFamous, Little Sisters oogsten in Bioshock, steden uitmoorden in Fallout, de Sith of de Jedi helpen in Star Wars: Knights of the Old Republic. Dat soort dingen. Of dat je een mietje wil zijn als je als held door het leven gaat? Je thunderstrikes gebruiken in inFamous op die vage wezens, Little Sisters redden, een cavia terugvinden in Fallout? Wat ben je dan als je vijf gangsters in GTA roadkilled, maar daarbij per ongeluk één burger overreed, om daarmee vijf andere onschuldige burgers te redden? Nee, nu gaat het iets te diep.

Zelf ben ik eigenlijk altijd de good guy. Het voelt beter, de waardering van burgers vind ik fijn en ik heb zelfs met onschuldige pixels medelijden. Ik had dan ook de grootste moeite met het uitspelen van inFamous als slechterik. Die game HEET infamous, waarom zou ik het dan uitspelen op de verkeerde manier? Gewoon, omdat het beter voelt. Ik wil wel een held zijn. In GTA heb ik heus wel mensen verbrand of geëlektrocuteerd om te kijken hoe ze reageerden. Ik heb echt wel mensen voor een muur gezet en van ver weg ze te liquideren. Hard, maar het was allemaal een test of dat ideaalbeeld bij mij zou passen. Daardoor waardeer je je veel te vriendelijke karakter. Je ziet dat het niet werkt. Of wel en dan mag je je zorgen gaan maken. Ach, zolang je het maar in een game blijft doen en die innerlijke drang naar slechtheid niet toepast in het echt.

Dus held of slechterik? Wat ben jij?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group