Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlayStation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
 


Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk. Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht   
Tom_V BerichtGeplaatst: 17 Apr 2007 09:25    Onderwerp: Oude wereld tegen Nieuwe wereld Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Aug 2006
Berichten: 1712

In het topic over Uwe Boll en zijn Postal film zit voer tot een interessante discussie. Omdat ik me af en toe graag verrijk met inzichten van anderen, deze forum post.

Mede dankzij de Europese media zien wij de VS als het land waar om de 2 blocks iemand verkracht wordt, waar baby's geboren worden met een pistool in de handjes (arme moeder) en waar het grootste deel van de bevolking bestaat uit boerenkinkels die boven hun open haard een foto van George W. Bush hangen hebben.
Die vuile vieze oorlogszuchtige Amerikanen laten het ook niet na om in iedere discussie met een Europeaan fijntjes op te merken dat zij 'onze kont redden in Wereldoorlog II'. Een marathon die je start aan kilometerpaal 37 geeft je inderdaad meer kans op slagen...
En voor ik het vergeet: ze zijn dik, vraatzuchtig op ieder gebied, onschatbaar naïef en lijden aan grootheidswaanzin.
Tot zover een karikatuur van 'de Amerikaan'.

Onlangs verscheen in de NY Times een artikel over hoe de Vlamingen steeds meer teruggrijpen naar hun groots middeleeuws verleden. De Vlamingen leven naar ieder weekend toe omdat ze zich dan weer middeleeuws kunnen aankleden en naar middeleeuwse feesten gaan, waar ze aardappelen (in de middeleeuwen?) met vlees vreten.
Het beeld dat een lezer van de NY Times over de doorsnee Vlaming krijgt baart me zorgen...

Het is naar mijn mening zo dat wij, Europeanen, en zij, Amerikanen, maar eens een inspanning moeten doen om onze verre familie te leren begrijpen. Dat de media in de eerste plaats een product verkopen en daarom berichtgeving graag wat aanpassen.
Volgens mij verschillen we echt niet zoveel als mensen. We leven allen in een kapitalistisch systeem en hebben dus allen min of meer dezelfde drijfveren.

De Amerikaanse politiek is een heel andere zaak. Maar die discussie zal hier wellicht wel losbarsten. Is er een Lee Harvey Oswald in de zaal?
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht
Roderick BerichtGeplaatst: 17 Apr 2007 09:50    Onderwerp: Reageren met citaat



Geregistreerd op: 31 Jul 2004
Berichten: 3815

Je hebt een ontzettend leuke openingspost tarantino, top!
Alleen het onderwerp waar je mee aankomt is zo verschrikkelijk moeilijk Je zoekt naar de historisch culturele achtergronden van Amerika en Europa en de verschillen daartussen en dat is ontzettend moeilijk. Ik denk dan ook niet dat je onder ons een compleet antwoord gaat krijgen, helaas.

Mijn kijk erop zal ook slechts een klein deel verlichten denk ik, maar ik waag het er toch maar op. Amerika is individualistisch, veel meer dan andere landen op de wereld en dat zit in hun cultuur vanaf moment 1. De mensen die naar Amerika trokken wilden een beter leven voor zichzelf, met de regels die ze kenden in Europa (voornamelijk Engeland) waardoor de band met Engeland nog bleef. Toch was er die urge tot onafhankelijkheid en dat gaf de VS, in moderne tijden, het gevoel dat er onafhankelijk een grootse staat gemaakt kon worden. De enorme opbouw met de industriele revolutie gaf hen nog meer dat gevoel (deze revolutie was voor Amerika zowel gevolg van de individualistische American Dream en een oorzaak in de schakel van de groei ervan).

Met het succes dat Amerika heeft wil men denk ik, doordat ze een zeer snelle geschiedenis kent en een onafhankelijkheidsstrijd gehad hebben in een toch redelijk moderne tijd, laten zien dat ze het helemaal zelf kunnen: helemaal zelf in control, het "ik gevoel". Dat "ik gevoel" kom je overal tegen, de American Dream is het grootste voorbeeld: er alles aan doen om je eigen doelen te halen, ten koste van ik weet niet wat. Ik denk dat dat gevoel in Europa er minder is door een grotere geschiedkundige verbondenheid en het meer "samen doen" gevoel wat nog steeds in Europa bestaat. Daar komt denk ik ook de politieke kloof tussen Amerika en Europa vandaan: Europa zit in een "samen doen" cultuur waarin geen enkel leider het zich kan permitteren om zn eigen gang te gaan terwijl in Amerika een leider onder het mom: "ik (mijn eigen American Dream, ik wil de geschiedenisboeken in) ga samen met mijn Amerika (het hele land heeft het gevoel dat "zij als rijkste land" iets groots presteren in de wereld, helemaal alleen) iets ondernemen"(oorlog, het redden van een continent, etc), wel zijn gang kan gaan en zélfs zijn wil kan forceren tegen internationale leiders, want zo zijn ze in Amerika nu eenmaal opgevoed: bereik wat je wil bereiken, ten koste van....

Zo, mijn zeer beperkte kijk erop.
Terug naar boven
Profiel bekijken Stuur privébericht E-mail versturen
Berichten van afgelopen:   
Nieuw onderwerp plaatsen   Dit onderwerp is gesloten. Het plaatsen of bewerken van berichten is niet mogelijk.    Gamed.nl Forumindex -> Gamed Café Tijden zijn in GMT + 2 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen in dit subforum
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Je mag je berichten niet bewerken in dit subforum
Je mag je berichten niet verwijderen in dit subforum
Je mag niet stemmen in polls in dit subforum


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group