Het lijkt ideaal voor kleine ontwikkelaars, digitale platformen om een game op uit te brengen. Tim Schafer schijnt nu echter een ander licht op de zaak.
De ontwikkelaar van studio Duble Fine bracht zelf al enkele games uit op digitale platformen, toch laat hij nu in een interview weten dat de console download services ontmoedigend zijn voor onafhankelijke ontwikkelaars. De systemen zijn zeer gesloten en je dient door een hoop ringen te springen voor belangrijke zalen als patches of het ondersteunen van je game. Het uitbrengen van een patch gaat volgens hem gepaard met een flink prijskaartje van $40,000, een prijs die je per patch neer dient te leggen als ontwikkelaar.
quote: "We maken maar wat graag downloadable games, maar we kunnen dit niet op deze systemen. Ik bedoel, het kost $40,000 om een patch uit te brengen, wij kunnen dit simpelweg niet betalen. Open systemen als Steam staan ons toe om onze eigen prijzen te bepalen en dingen compleet alleen te doen, kijk naar Minecraft. Dit is dan ook waar de mensen naartoe gaan."
Edge haalt een voorbeeld aan van Double Fine zelf. Hun game Costume Quest had een bug die je gehele game kon verstoren, echter vertelde Schafer destijds dat er geen patch kwam omdat ze hier niet de mankracht voor hadden. Het werkelijke verhaal is echter dat ze het bedrag niet konden betalen om de patch uit te brengen.
Een tweede voorbeeld vinden we bij de retailgame Brütal Legend, welke eveneens een bug bevatte in de PlayStation 3 versie. Om dezelfde redenen werd ook deze niet aangepakt, uitgever Electronic Arts wilde eveneens niet inspringen omdat ze geen game wilde repareren die het toch al slecht had gedaan qua verkopen.
|