Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Review:

The Darkness II


Door Rene Groen op 14-02-2012 om 08:39
Bron: Gamed

We moesten er meer dan vier jaar op wachten, maar met een nieuwe ontwikkelaar en een aangepaste stijl is het nu dan eindelijk tijd voor The Darkness II. Het verhaal vormt een voortzetting van het origineel en of dat voldoende is lees je in onderstaande recensie.

Laten we eerst echter beginnen met een kleine terugblik, een verhaal dat draait om Jackie Estacado. De man is een kleine crimineel die banden heeft met de maffia en regelmatig in stelling wordt gebracht om de kleinere klusjes op te knappen. Wanneer hij eenentwintig wordt krijgt hij echter een speciaal verjaardagscadeau, The Darkness maakt zich van hem meester, hetgeen gepaard gaat met in eerste instantie geweldige krachten. Tentakels vormen een gevaarlijk schouwspel en moordend wapen, echter begint hij de controle over deze kracht te verliezen, wat tot uiting komt door de moord op zijn vriendin Jenny zonder dat hij bij machte is om in te grijpen. Om zijn wraak te kunnen behalen besluit hij niet langer te vechten tegen The Darkness, maar deze te omarmen.

Het uitgangspunt voor deze sequel maakt helaas minder indruk. Twee jaar zijn verstreken en Jackie heeft de strijd tegen The Darkness gewonnen, waarbij hij ze heeft weggestopt om er niet wederom aan over te moeten geven. Deze situatie verandert echter al snel wanneer The Brotherhood ten tonele verschijnt, een organisatie die The Darkness krachten willen gebruiken in hun eigen voordeel, waarbij Jackie een belangrijk obstakel vormt. Tijd om in actie te komen en de duistere krachten wederom aan te spreken, waarbij er tevens ruimte is voor terugblikken naar Jenny die het verhaal net een tikkeltje persoonlijker maakt.


Zoals eerder omschreven bestaat The Darkness uit een tweetal tentakels, dit terwijl Jackie tevens de beschikking heeft over zijn eigen handen om wapens mee te hanteren. Dit tezamen vormt een moordmachine waarbij gruwelijke executies, in lijn met de comic, niet worden geschuwd. Hoewel het wat mij betreft nog wat dikker aangezet had mogen worden is het lekker om ruggengraten uit lichamen te trekken of vijanden op andere manieren het leven te ontnemen. Het moorden doe je hierbij niet voor niets, je krijgt ervaringspunten die te besteden zijn aan nieuwe aanvallen. Een schot met geweren is bijvoorbeeld goed voor tien punten, een brute executie met The Darkness levert je dertig punten op. Aangezien je niet al deze aanvallen in één spelsessie vrij zult spelen is er een New Game Plus optie waarbij de vergaarde punten behouden blijven.

Het tempo van de game ligt aardig hoog, zelfs zo hoog dat je na ongeveer zes uur klaar zult zijn met de singleplayer. Een bijzonder korte tijd die helaas ook nog eens samen gaat met de nodige bugs en oneffenheden als rare animaties, vijanden die achter objecten blijven hangen en een matig AI hebben en meer van dit soort foutjes. Met meer ontwikkeltijd had dit niet nodig geweest. Getracht is om de spelduur nog wat te verlengen met een coöperatieve multiplayer, waarbij een viertal karakters worden geïntroduceerd die ieder een eigen kracht hebben die je verder kunt uitdiepen. De verhalende spelers zullen hier weinig voldoening uit halen omdat de raakvlakken met de singleplayer miniem zijn. Ben je echter iemand die met een vriend nog wat extra chaos wil schoppen, dan is het leuk om eens te doorlopen, hetgeen je echter niet veel meer zal kosten dan een uurtje of twee.


Grafisch is met deze opvolger gekozen voor een andere stijl, de meer realistische inslag van het origineel is vervangen door die van de comic. Het is verfrissend en sluit beter aan bij de wensen van de fans. Helaas is deze wereld echter gevuld met vijanden die als één grote familie een visuele kopie van elkaar vormen. De geluidseffecten maken een constantere indruk, waarbij met name de stemmen met veel overtuiging zijn ingesproken.

Het maakt The Darkness II tot een gemengd product. De singleplayer is de moeite waard om gespeeld te worden, zeker voor de fans van de comic of de originele game. Met de verschillende manieren om je van vijanden te ontdoen is er de nodige diepgang in de gameplay … totdat de credits over het scherm rollen. Zes uur gameplay (vlotte gamers mogen hier zelfs nog een uur vanaf halen) is simpelweg veel te kort. De New Game Plus optie en de multiplayer verlengen deze spelduur weliswaar nog iets, deze laatste is echter een losstaande mode die verder maar weinig toevoegt aan het verhaal. The Darkness II is door dit alles geen slechte game, maar wel een te korte game met teveel foutjes.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   80
Graphics   65
Replay   70

Te kort, maar krachtig.
75


15:08  AC: Revelations met singleplayer DLC?
07:29  Nieuwe nummer één in UK Charts
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Mrakz0r op 14-02-2012 om 10:03 [Niv: 36 / Exp: 1778]
Ik vond de demo wel erg vermakelijk.

zie sang op 14-02-2012 om 16:59 [Niv: 80 / Exp: 3986]
te laag 8 a 9 is normaal .

Rene Groen (Eindredacteur) op 14-02-2012 om 18:00 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ zie_sang: En zoals vrijwel altijd kom je niet met argumenten. Laat ik het dan wel doen: een 8 of 9 is zeker niet normaal voor een game die bugs bevat en slechts vijf a zes uur gameplay bevat in de singleplayer.

NickPeters op 14-02-2012 om 21:15 [Niv: 9 / Exp: 448]
75 voor een game die binnen 5 uur uit te spelen is? Erg hoog vind ik zelfs Rene! 75 leunt al bijna tegen de 80 aan. Idee en concept hier is leuk, maar een zeer korte singleplayer en een multiplayer die aanvoelt 'alsof t moest' rechtvaardigen t niet.

Ben zelf rond de 70 gaan zitten, maar neigde zelfs meer naar een 65.

Gewijzigd door NickPeters op 14-02-2012 om 21:15

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-02-2012 om 05:19 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Heb zelf zes uur over de game gedaan. Is dit kort? Zeker, echter speel ik liever een korte en intense game dan dat ik een slaapverwekkende rit heb. De multiplayer is verder een leuke extra, echter eentje die je niet als een verlenging van de singleplayer moet zien.

Je argument over het cijfer vind ik onzin, een 75 leunt net zo goed naar een 80 dan naar een 70. Verder lijk je zelf niet zeker over je eigen cijfer, hetgeen natuurlijk helemaal raar is, als ik je zo hoor praten had je de game die 65 moeten geven ... of leunde dat teveel naar een 60

NickPeters op 15-02-2012 om 18:41 [Niv: 9 / Exp: 448]
Nahh, ik neem vooral de Fun factor mee. De game is nu eenmaal leuk om te spelen. Maar in tegenstelling tot lucky people als wij, die de game gratis in ontvangst mogen nemen, moeten andere mensen zestig euro neerleggen.

Zestig euro voor een gare multiplayer en een veel te korte singleplayer... Grafisch is het charmant, maar niet baanbrekend. Wij geven enkel halve cijfers. Dus geen 74 bijvoorbeeld.

Anders had de game bij mij zeker een 67 gekregen.

Daarbij komt een voorganger met kritiek dat het cijfer te laag is. Vandaar dat ik reageer dat ik het zelfs iets te hoog vind. Met argumenten.

Gewijzigd door NickPeters op 15-02-2012 om 18:43

Rene Groen (Eindredacteur) op 15-02-2012 om 19:13 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dat mag altijd, denk dat we in hoofdlijnen ook wel hetzelfde denken over het spel.


 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Darkness II
Type:
Game
Releasedatum:
10-02-2012
Ontwikkelaar:
Digital Extremes
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media