Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
First View:

Dead Space 2


Door Joni Philips op 23-06-2010 om 11:07
Bron: Gamed

Jarenlang focuste EA Redwood Shores op licentiegames, maar onder leiding van John Riccitiello ging Electronic Arts een nieuwe richting uit. Onder andere EA Redwood Shores kreeg een nieuwe naam, namelijk Visceral Games, en een nieuw doel, namelijk originele toppers ontwikkelen.

Op zich is de ontwikkeling van originele topgames geen gemakkelijke klus, maar dankzij de nieuwe management-stijl van Riccitiello kreeg Visceral Games alle tijd en in 2008 mochten we het resultaat bewonderen: Dead Space voor de PC, de PlayStation 3 en de Xbox 360. In een spoiler-rijk stukje blikken we nu eerst even terug op het origineel. Visceral Games stuurde ons de ruimte in naar het gestrand ruimteschip USG Ishimura van de C.E.C. (Concordance Extraction Company) om het te herstellen. Eenmaal aangekomen blijkt het gigantische mijnschip echter bevolkt door buitenaardse wezens. De speler kroop in de huid van de simpele ingenieur Isaac Clarke die moest vechten voor zijn leven, voor dat van zijn collega's en voor dat van zijn vriendin die verbleef op het gestrande ruimteschip. Tijdens dit avontuur was niemand veilig wat vaak tot angstaanjagende momenten leidde.

Zelfs als er in de verste verte geen vijand te bespeuren was, wist Dead Space ons bang te maken met de perfecte atmosfeer. Af en toe ging de game zelfs op psychologisch vlak met ons spelen want, die vriendin van Isaac, hoe kan die in godsnaam overleefd hebben nadat ze zelfmoord pleegde? Uiteindelijk bleek het grotendeels een spelletje van de Marker, een mysterieuze steen die door de Ishimura was opgegraven voor de Church of Unitology, een immens populaire sekte die uitgroeide tot de grootste godsdienst van de Dead Space wereld. Uiteindelijk was het een zeer bevredigend avontuur, maar een avontuur dat ons achterliet met vele vragen. In spin-offs als Dead Space: Extraction en Downfall werden deze vragen deels opgelost, maar er blijft genoeg materiaal over voor Dead Space 2.


In Dead Space 2 blijkt Isaac Clarke de aanval van de Necromorph aan het einde van Dead Space overleefd te hebben. Ondertussen zijn we drie jaar na de feiten en Clarke lijdt onder andere aan slapeloosheid en posttraumatische stress. Na zijn missie op de Ishimura werd hij dan ook opgenomen in een psychologische instelling om te herstellen. Spijtig genoeg voor Clarke bevindt die instelling zich op Sprawl, een gigantisch ruimtestation waarop de Necromorph plots opduiken. Door het tumult van hun verschijning weet hij te ontsnappen en met een nieuwe set wapens en een nieuwe RIG begint hij een nieuwe strijd tegen de Necromorph. Die strijd zal steeds moeilijker worden want aan het begin is maar een klein deel van de populatie geïnfecteerd.

Je zal dan ook getuige zijn van de paniek van de niet-geïnfecteerde bevolking. Naarmate de game vordert vallen er echter steeds meer slachtoffers en uiteindelijk loopt Sprawl vol met Necromorph. Zijn ervaring op de Ishimura komt dus handig van pas want ditmaal zijn de Necromorph ook niet het enige gevaar. Langs één kant wordt hij ook opgejaagd door de overheid en langs de andere kant door één van zijn ziektes. Deze is namelijk dodelijk als je ze niet verzorgt. Tijdens de game zal je dan ook veel aandacht besteden aan Isaac zelf, en daarom is zijn persoonlijkheid verder uitgewerkt. In het origineel was Isaac een stille, emotieloze slaaf voor de andere personages, maar nu zal hij onder andere frequent emotie tonen en vrijuit praten.


Ook de gameplay evolueert in dit vervolg. Je zal nog altijd rondlopen door een gigantisch ruimtestation waarbij je beschikt over je Kinesis en Stasis-module en vele wapens. Die zal je nodig hebben om vijanden te verslaan door hun armen en benen af te haken en puzzels op te lossen. Kinesis laat je telekinese gebruiken en dat kun je nu toepassen om een vijand te doorboren met een afgehakte ledemaat zodat hij sneller sterft. Dit alles gaat vooral vlot wanneer je Stasis gebruikt om de vijanden te vertragen. De eerder-vernoemde wapens zijn grotendeels hetzelfde als in de voorganger, maar met enkele kleine toevoegingen. Zo heeft de RIG van Isaac nu ook korte-afstandsraketten ingebouwd en heb je een Javelin, een geweer dat een soort speren afvuurt.

Met deze wapens moet je de oude vijanden uitschakelen, maar er zijn ook nieuwkomers zoals de Puker die je bedelft onder de kots en de Pack, hordes kleine kinderen wiens hoofd je moet verwijderen. En dan zijn er nog de Crawlers en de Lurkers: de kleine kinderen worden dus zeker niet gespaard. Bovenop deze normale vijanden krijgen we nog steeds nieuwe bazen die verborgen worden gehouden. Ook de Zero-G stukken waarin je kunt rondzweven omdat de zwaartekracht is weggevallen, zijn terug. De game geeft je nu wel meer vrijheid wat betreft richten en zweven in deze omgevingen. Je kunt nu ook zelf de zwaartekracht uitschakelen in bepaalde gebieden. Er is dus veel gesleuteld aan de Story mode, maar dat is niet de grootste vernieuwing.

Visceral Games heeft namelijk ook een multiplayer voorzien, maar die houdt men voorlopig geheim. De multiplayer moet de replaywaarde echter gaan vergroten zodat Dead Space 2 minder snel tweedehands in de winkels belandt en beter verkoopt dan zijn voorganger. Visceral Games heeft dus duidelijk moeite gedaan om van Dead Space 2 een succes te maken. Een definitief resultaat kunnen we pas in 2011 vellen, maar onze huidige mening lees je op de volgende pagina.

Pagina: 1 | 2


11:09  Bijna Klaar
10:59  Launchtrailer Naughty Bear
 Reacties (14)
 Pagina: 1
chimnino op 23-06-2010 om 12:35 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Best wat spoilers betreft deeltje 1 in het stukje boven het eerste plaatje!!!! Might wanna change that!

Gast (82.73.75.xxx) op 23-06-2010 om 13:40
so What! Ik neem aan dat de meeste mensen die dit lezen, deel 1 wel uitgespeeld hebben

00fabian7 op 23-06-2010 om 14:57 [Niv: 38 / Exp: 1914]
#gast
Nein, nog nooit dead space gespeeld, en wil deze wel ff checken.
Gelukkig lees ik de reacties altijd eerst ^^

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2010 om 15:00 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
En de spoiler-warning die ik na chimnino's opmerking in bold heb gezet, zou natuurlijk ook helpen.

00fabian7 op 23-06-2010 om 15:04 [Niv: 38 / Exp: 1914]
@Joni
Hey, niet eens gezien, goed werk

Lawliet op 23-06-2010 om 15:12 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Ik vond de eerste deel een saaie horror game. De game ziet er goed uit en de gameplay is prima, maar het bood weinig nieuws aan en na honderd keer het duvel uit het doosje slaat de verveling ook toe.

Gelukkig bied deel twee meer actie, betere horror momenten, betere level design waardoor het ook meer een eigen game wordt.En een toffe horror game waar ik nu wel naar uit kijk.


chimnino op 23-06-2010 om 15:27 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Je zou ook kunnen stoppen na:

"Af en toe ging de game zelfs op psychologisch vlak met ons spelen."

en weer verder gaan met:

"Uiteindelijk was het een zeer bevredigend avontuur,...."

Dan zijn de dikste spoilers weg.

Joni Philips (Eindredacteur) op 23-06-2010 om 16:56 [Niv: 1181 / Exp: 59057]
@Chimnino: Weet ik, het was een bewuste keuze om daarop in te gaan aangezien het ook implicaties heeft voor het tweede deel.

Gast (77.249.165.xxx) op 23-06-2010 om 18:05
@ Lawliet op 23-06-2010 om 15:12

als jij deadspace 1 een saai horror spel vond dan is zeker resident evil of silent hill bij zeker op het niveau van 'my little pony'.?!?!

Lawliet op 23-06-2010 om 18:46 [Niv: 346 / Exp: 17280]
Gast (77.249.165.xxx)

Nee want Dead Space in het eerste deel gebruikte de techniek het duvel uit het doosje. Dead Space gebruikte de hele tijd die verassing effecten waardoor het voorspelbaar werd en saai. Je kan iedereen laten schrikken als je gillend uit de kast komt, maar na 10 keer zal je niet meer schrikken en dan begint het saai te worden. Ook de level design en knipperende lichten werd ook boring.

Silent Hill gebruikt geweldige psychological horror, goed verhaal en personages. De game is ook erg creepy en zit op het puntje van me stoel.

Resident Evil is gewoon een goede zombie game. Deel 4 was nog redelijk eng, maar in 5 niet meer. Vooral de spanning is heel goed gedaan als je nog maar 10 kogels hebt en er komt een horde van zombies.

De eerste deel van Dead Space mist deze dingen terwijl ze proberen die richting in te gaan. Isaac vind ik in het eerste deel maar saai en dan gaan ze iets onzinnigs ingooien zoals zijn vrouw. Hoe kan ik met hem medeleven als er amper personage ontwikkeling is? Het is alsof ik me zielig moet voelen voor een steen die niet meer zijn steenkinderen mag zien. ook de andere personages waren saai en brachten weinig toe.

Kortom Dead Space is bevoegd, maar saai. Het brengt geen vernieuwing in en we hebben dit allemaal al gezien in andere games.

Gast (83.84.191.xxx) op 23-06-2010 om 19:29
ben benieuwt vond deel 1 goed maar niet eng, maar dat vindt ik niet zo gouw van games,condemend 1 was een van de weinige games die ik wel redelijk eng vond met die freaks die je over al horden rondlopen _O_

chimnino op 23-06-2010 om 19:33 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Typo:

"In het origineel was Dead Space een stille, emotieloze slaaf"

Dead Space = Isaac?

Joris op 24-06-2010 om 02:07 [Niv: 60 / Exp: 3009]
@Lawliet, ondanks dat de game een samenraapsel is van verschillende bekende gameplayelementen met schrikeffecten, vond ik het toch een van de meest indrukwekkende games van deze generatie. Qua gameplay ook een stuk toffer dan RE en Silent Hill.

xwempin op 26-06-2010 om 22:22 [Niv: 17 / Exp: 868]
echt een saaie game

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Dead Space 2
Type:
Game
Releasedatum:
28-01-2011
Ontwikkelaar:
Visceral Games
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media