Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Heavy Rain


Door Jerry Frederik op 06-03-2010 om 16:24
Bron: Gamed

Heavy Rain is een game die veel verwachtingen waar moet maken. Naast verwijten dat het geen echte game is, wordt het concept vaak geprezen. Heavy Rain is immers een game die de grens tussen film en game probeert te overschrijden, iets wat nog niet vaak geprobeerd is. Is dit een succesvolle poging? Je leest het in deze review.

Om het simpel te houden; in Heavy Rain is het de bedoeling om met een viertal karakters door een filmachtig verhaal te spelen. Dit verhaal draait rond een seriemoordenaar, welke op verschillende manieren impact heeft op het leven van de vier hoofdpersonen. Zo heb je Ethan, een vader die onvrijwillig in aanraking komt met deze seriemoordenaar. Het tweede personage is Scott Shelby, een privé detective die voor zijn eigen redenen opzoek is naar de dader. Als derde is er Madison, een jonge vrouw met slapeloosheid, die weer op haar eigen manier in het verhaal verwikkeld wordt. En als laatste heb je Jayden, een drugsverslaafde FBI agent, die bij de lokale politie geplaatst is om deze zaak op te lossen. Langzaam maar zeker komen al hun persoonlijke verhalen samen, afhankelijk van de keuzes die jij maakt, en ontrafel je het mysterie achter de seriemoordenaar.

De eerste hoofdstukken lijken het verhaal erg traag op gang te brengen en kunnen saai overkomen. Maar wanneer de toon eenmaal gezet is, word je vanzelf meegesleurd in het verhaal. Je zult met alle karakters een mix van goede dialogen en scènes vol actie en avontuur beleven. De karakters zijn ook goed uitgewerkt wat bijdraagt aan de sfeer, de geloofwaardigheid en de diepte van het verhaal. Daarnaast bieden de keuzes die je kunt maken vaak genoeg verschil en gevarieerde manieren om een hoofdstuk tot een einde te brengen. Vooral aan het einde komen er een aantal interessante plotwendingen naar boven, welke de spanning in het verhaal ten goede komen om het met een actierijke finale af te sluiten.

Tijdens het verhaal bepaal jij de acties die je karakters uitvoeren en de inhoud van gesprekken. Dit doe je door knoppen in te drukken of met de controller te bewegen. Deze bewegingen hangen vooral samen met het lichaamsdeel welke gebruikt dient te worden of de richting die genomen moet worden. Je kunt zien welke knoppen of richtingen gebruikt moeten worden door de aangegeven icoontjes op het scherm. In de meeste gevallen spreken alle acties ze voor zich, wat er uiteindelijk voor zorgt dat het langzaam vanzelfsprekend aanvoelt.


Er zijn verschillende soorten handelingen die uitgevoerd kunnen worden. Vaak kun je een object gebruiken door er in de buurt van te staan en de analoge stick in de aangegeven richting te duwen. Maar soms zijn er andere acties vereist. Het kan zijn dat je een bepaalde deur of een bepaald voorwerp voorzichtig moet openen of oppakken. In dat geval moet je bijvoorbeeld langzaam de analoge stick in de vereiste richting bewegen of draaien. Het kan ook zijn dat je een actie moet beginnen door een bepaalde knop ingedrukt te houden, waardoor er steeds nieuwe knoppen bijkomen om in te drukken en ingedrukt te houden. Er zijn ook Quick Time Events. Deze komen vooral aan bod in de scènes die snelle reactie vereisen zoals de vechtscènes. Er wordt in dat geval verwacht dat je verschillende knoppen snel of herhaaldelijk indrukt, om zo bepaalde acties te voltooien.

De besturing werkt in Heavy Rain alleen niet altijd optimaal. Alhoewel het indrukken van al deze knoppen vaak bij het verhaal past, zijn de meeste acties tussen dialogen door vaak irritante onderbrekingen in het verhaal. Sommige momenten zou je in ieder geval willen dat de scènes gewoon doorliepen zoals in een film. De mechaniek om jezelf voort te bewegen is ook niet perfect. Om te kunnen lopen met je karakters moet je R2 ingedrukt houden, zodat je karakter naar voren beweegt, en met de linker analoge stick stuur je je karakter een bepaalde richting in. Dit kan irritant zijn en gaat wellicht voor frustratie zorgen. Wat wel erg geslaagd is, zijn de Quick Time Events bij actie scènes. Je moet hier snel reageren op de aanwijzingen van het scherm, zodat jouw karakter de juiste acties uitvoert en niet gewond raakt of erger.

Wat natuurlijk verwacht wordt bij een game zoals deze is dat je keuzes ook daadwerkelijk impact hebben. Dit is dan ook de belangrijkste feature van de game, welke redelijk goed verwerkt is. Zo is het voor elk personage mogelijk om te sterven als je bepaalde keuzes maakt. Wanneer een bepaald personage sterft, verandert het (einde van het) verhaal mee. Verder hebben minder fatale acties ook consequenties, maar die worden vaak niet verder doorgevoerd dan het einde van het hoofdstuk. Erg jammer, want uiteindelijk is het niets wat we niet eerder gezien hebben in een aantal (recente) RPG´s. Het had mooi geweest als hier verder in geïnnoveerd was.


Wanneer je Heavy Rain dan voor het eerst uitgespeeld hebt, zijn er nog eens meerdere einden vrij te spelen. Al moet er wel eerlijk gezegd worden dat het vooruitzicht naar het compleet opnieuw uitspelen van Heavy Rain niet bepaald aantrekkelijk is. Je kent het grootste gedeelte van het verhaal immers al en voor de gameplay doe je het niet. Het is gelukkig ook mogelijk om bij verschillende hoofdstukken in het verhaal te springen. Je kunt dan kiezen om je vooruitgang te overschrijven of gewoon niet te saven. De eerste mogelijkheid houdt in dat het mogelijk is om bij behaalde hoofdstukken andere paden te nemen en te zien wat voor effect dit geeft. Je oude save game wordt wel opgeofferd hiervoor. De tweede mogelijkheid laat je gewoon bepaalde scènes opnieuw spelen, zonder je vooruitgang aan te passen.

Grafisch is de game goed geslaagd. Karakters zijn erg goed vormgeven, zo wordt er in sommige laadschermen ingezoomd op het hoofd van je huidige hoofdpersoon en daarbij zul je extreem veel detail kunnen zien. De texturen van de omgevingen zijn helaas niet altijd even geweldig, maar dit valt gelukkig vrijwel niet op, wat geen hinder zou moeten geven. Wat misschien wel het indrukwekkendst is, zijn de massa's mensen die op sommige momenten te zien zijn. Hierbij worden soms wel vijftig tot honderd karakters tegelijkertijd getoond, die allen in beweging zijn en hun ding doen. Dit is iets wat weinig tot nooit gedaan is op dit grafische niveau. De voice-overs zijn daarnaast ook van hoge kwaliteit. Hier is duidelijk tijd ingestoken en dat mag ook wel verwacht worden; je luistert immers het merendeel van de tijd naar gesprekken. Tevens past de soundtrack vaak goed bij de hoofdstukken, de sfeer wordt er dankzij de spannende achtergrondmuziek veel beter bij. Er zit zelfs ondersteuning in voor audio en ondertitels in het Nederlands, hierdoor is Heavy Rain breed toegankelijk.

Het becijferen van Heavy Rain is lastig. Als we de game puur op het verhaal zouden becijferen, zou het toch wel tegen de 9 aanlopen. Maar de andere factoren moeten ook meegenomen worden en dan haalt de gameplay het cijfer toch iets naar beneden. Niet omdat deze bijzonder slecht is maar vooral doordat deze het verhaal regelmatig onderbreekt wanneer het niet nodig hoeft te zijn. Tevens gaat het lopen niet altijd geheel soepel wat voor hinder kan zorgen in krappe ruimten. Voor de rest is Heavy Rain een prima game waarbij het verhaal een hoop goed maakt. Alleen als het verhaal van een game je weinig tot niet interesseert, dan kun je deze beter links laten liggen.
Beoordeling
Gameplay   72
Sound   81
Graphics   85
Replay   70

Interessant concept, maar Heavy Rain maakt de hype niet helemaal waar.
78


20:21  Battlefield: BC 2 trekt meer PC- dan Consolegamers
16:14  Napoleon: Total War
 Reacties (76)
 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4
Stammetje91 op 06-03-2010 om 16:27 [Niv: 302 / Exp: 15113]
"Interessant concept, maar Heavy Rain maakt de hype niet helemaal waar."

Verbaast me helemaal niets. Heb het vanaf de aankondiging al gezegd.

Gast (81.240.16.xxx) op 06-03-2010 om 16:41
dat de gameplay de punten omlaag haalt is zeker ik vind het nogal raar,ongewoon noem maar op maar voor de rest ziet het er wel goed uit

Gast (91.176.50.xxx) op 06-03-2010 om 16:53
Ben het compleet niet eens met het cijfer.

"Alhoewel het indrukken van al deze knoppen vaak bij het verhaal past, zijn de meeste acties tussen dialogen door vaak irritante onderbrekingen in het verhaal. Sommige momenten zou je in ieder geval willen dat de scènes gewoon doorliepen zoals in een film."

Mischien moet je de game niet als een film zien. Over welke irritante onderbrekingen heb je het?

Je ergert je aan de besturing, maar ik vind dat zeer geslaagd. Als je moeilijk kunt bewegen kan je altijd een verschillende camerastandpunt pakken om zo een beter overzicht te krijgen van de ruimte...

Verder is de review zeer positief over de game, vind het dan ook vreemd om zo'n lage score te zien.

-Replay een 70? De game heeft zoveel verschillende eindes, dan moet de replay bijna 100 zijn.
-Sound een 81? Ik vind de liedjes heel goed passen bij deze game, lekker emotioneel en de Ethan Mars theme is de nieuwe Requiem for a dream imo.

Scarecrow op 06-03-2010 om 16:54 [Niv: 10 / Exp: 490]
ik denk wel dat je gelijk hebt

maar met de graphic's vind ik dus niet waar, dit heeft net als uncharted tot nu de beste graphic's en een 8,5 vind ik raar.

Gast (62.238.36.xxx) op 06-03-2010 om 17:10
Heb hem bij een vriend gespeeld, en ik vond het ook een beetje tegenvallen. Volgens mij een terecht cijfer, maar voor de fans zeker een must-have

BosnianBoss op 06-03-2010 om 17:12 [Niv: 44 / Exp: 2193]
LOL wat een laag cijfer, oke het is niet echt een game, maar het verhaal is zo meeslepend at het een 9 verdient. En na 1x uitspelen wil je alleen maar meer, erg laag cijfer

Gast (87.210.108.xxx) op 06-03-2010 om 17:13
Deze hele review slaat helemaal nergens op.
Speel verdomme het spel nog een keer en maak compleet andere keuzes. Dan zal het hele spel anders lopen. Dit spel verdient gewoon een veel beter cijfer.

Gast (80.246.197.xxx) op 06-03-2010 om 17:15
Ja, het wandelen is potv irritant.

Mr White25 op 06-03-2010 om 17:15 [Niv: 58 / Exp: 2879]
Een terecht cijfer, typetjes zoals Gezer zijn gewoon blind door de hype. En waarschijnlijk heeft de leeftijd er ook wat mee te maken, een kinderhand is immers snel gevuld..

Gast (91.176.50.xxx) op 06-03-2010 om 17:25
@Whitey: Nee hype heeft er niets mee te maken, heb de game al 2 keer uitgespeeld en krijg er nog niet genoeg van. Ga de game zeker platinumen. De presentatie is zo sterk... just wow!

De cijfer is gewoon te laag terwijl de review zelf positief over komt. De enige punten waar de reviewer zich aan stoort is... het lopen??

Het is een hate it or love it game, de reviews zijn ofwel heel hoog(90-100) of laag (40-70), gelukkig zijn er meer positieve reviews dan negatieve.

Jord-O op 06-03-2010 om 17:33 [Niv: 153 / Exp: 7628]
wat een slecht punt zeg! EPIC FAIL VOOR GAMED

00fabian7 op 06-03-2010 om 17:34 [Niv: 38 / Exp: 1914]
@gezer, dan is een 78 toch een mooi gemmidelde? zit er in ieder geval precies tussenin. als je alleen daarnaartoe kijkt is het gewoon een terecht cijfer.

Gewijzigd door 00fabian7 op 06-03-2010 om 17:35

Gast (81.207.19.xxx) op 06-03-2010 om 17:38
Blij dat ik besloten heb te wachten tot het spel platinum wordt. Ga wel voor FFXIII.

Lawliet op 06-03-2010 om 17:42 [Niv: 346 / Exp: 17280]
De gameplay was idd niet altijd geweldig, maar de game is zeker een must! Het verhaal is geweldig en heeft echt een spannende plot. De replay waarde mag ook wat hoger vind ik. Ik heb de game al drie keer opnieuw gespeeld.

Gewijzigd door Lawliet op 06-03-2010 om 17:42

Gast (86.83.44.xxx) op 06-03-2010 om 17:46
Gelukkig is er een hype! Games als deze worden snel over het hoofd gezien en slecht verkocht. Sommige originele producten moet je gewoon beoordelen voor jezelf en voor de beleving en niet kijken want andere vinden ( btw bij deze game denk ik eerder hoe jonger de persoon het speelt hoe minder interrese.)

Velqor op 06-03-2010 om 17:56 [Niv: 191 / Exp: 9548]
Grappig, dit is bijna precies de score die ik sinds maanden al in me gedachte had, ik denk het gaat zo rond de 75 worden

Gast (83.83.251.xxx) op 06-03-2010 om 18:07
Ik heb hem uitgespeeld maar het is voor mij ook een 7.5 hoor.
De besturing werkt zo nu en dan niet mee, en er zitten verhaal technisch gezien ook een aantal fouten in die nergens over gaan.
En qua replay heb je ook gelijk, leuk dat de game 100 verschillende einde's heeft, maar de weg er naar toe blijft hetzelfde.
Je hebt hier en daar wat knoop punten waar je expres andere keuzes moet maken om een ander te zien maar dat is het dan ook wel.

chimnino op 06-03-2010 om 18:07 [Niv: 94 / Exp: 4709]
@ Gezer,

88 gebaseerd op 95 reviews don't worry t is maar een cijfer

Gast (89.205.246.xxx) op 06-03-2010 om 18:10
Wow das een laag cijfer...

Tja Heavy Rain is een uniek spel en je houdt ervan of niet... ik heb er zelf van genoten; wat een verhaal... prachtige game IMO.

Gelukkig ben ik nu alweer FFXIII aan het spelen :-D (yep een uur of 4 geleden geregeld!!)... en over een week of 2 God of War 3 = very good times :)

Gast (91.176.50.xxx) op 06-03-2010 om 18:19
@Dellion: grappig, lees wat Chimnino zei, de game zit op een mooie 88. ;)

Gast (86.83.44.xxx) op 06-03-2010 om 17:46

Inderdaad, games als deze verdienen veel meer aandacht en hype. Developpers moeten minder bang zijn om originele games te maken.

Robert op 06-03-2010 om 18:21 [Niv: 206 / Exp: 10294]
Ben het eens met het review cijfer. een 78 is een flinke voldoende net als deze game.

Valentino Aledda op 06-03-2010 om 18:22 [Niv: 30 / Exp: 1515]
HATER

Gast (84.194.255.xxx) op 06-03-2010 om 18:22
respect voor deze review

Gast (83.84.191.xxx) op 06-03-2010 om 18:32
sorry ben het totaal niet eens met het cijfer, maarja een review is natuurlijk ook een persoonlijke menig. Misschien is het handig een soort pool (of hoe je dat ook noemt) te doen zodat redactie lid zijn menig kan geven over deze game?

Cervantes op 06-03-2010 om 18:33 [Niv: 117 / Exp: 5871]
En terecht. Budget spel tbh.

 Pagina: 1 | 2 | 3 | 4

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Heavy Rain
Type:
Game
Releasedatum:
26-02-2010
Ontwikkelaar:
Quantic Dream
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media