Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Nieuws:

CryENGINE 3 krijgt 3D ondersteuning


Door Rene Groen op 02-03-2010 om 16:38
Bron: Kotaku

Ontwikeklaar Crytek maakte met Crysis veel indruk, zelfs zoveel dat de titel vrijwel niet te spelen was op een PC systeem zonder torenhoge specificaties. Reden achter de mooie plaatjes was de CryENGINE, welke met Crysis 2 een update krijgt.

Crysis 2, te verschijnen op de PC, Xbox 360 en PlayStation 3, draait namelijk op de zogeheten CryENGINE 3. Dat de engine sterk is wisten we al, maar naar nu blijkt voert het bedrijf het nog een stap verder door: de engine krijgt ook een 3D ondersteuning voor ieder van de systemen.

Hoe de engine er in 3D uit gaat zien weten we vanaf 9 maart, dan zal deze namelijk getoond worden op de Game Developers Conference in San Francisco.


16:50  Portal ontvangt mysterieuze update
16:35  'Volgende Splinter Cell kan gewoon op PS3'
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Paintskillz op 02-03-2010 om 16:39 [Niv: 90 / Exp: 4490]
CryENGINE 3D?

JasperCLA op 02-03-2010 om 16:40 [Niv: 94 / Exp: 4675]
Een nieuwe monitor + 100 euro aan een brilletje gaat me wat te ver voor dat 3D gedoe.

Scar op 02-03-2010 om 16:49 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Dit kost helemaal niet extra veel kracht.

Een engine zelf is al een 3D weergave, die plat wordt getoond op een tv scherm, het enige wat de engine nu extra zal doen, is 2 beelden via de HDMI kabel naar de tv zenden, waar de TV (3D compatible) dan een 3D weergave van zal tonen.

Sony wil dit toch ook mogelijk maken voor al bestaande games, zoals Little Big Planet. WipeOut HD en Gran Turismo, zit dit al standaard ingebouwd, die showen ze ook op beurzen.

Zou me daarom niks verbazen als dat de reden van uitstel voor Gran Turismo is. Sony moet als ze deze zomer/herfst 3D willen introduceren, wel iets degelijks hebben om de verkoop te boosten en het goed te showen voor het publiek. En wat is er vetter dan de langverwachte superstrakke en bekende racegame Gran Turismo om ook meteen in 3D te kunnen spelen.

Orian op 02-03-2010 om 17:04 [Niv: 67 / Exp: 3361]
Als er 2 beelden nodig zijn moeten er ook 2 beelden gemaakt, en dus berekend worden. Dit kost een hoop extra kracht lijkt me. Ik vraag me af of dit bij al bestaande games nog in te calculeren is?

Is de cryengine 3 eigenlijk een voortbouwsel van de eerste 2, of een totaal nieuwe?

Scar op 02-03-2010 om 17:18 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ orian

Nee, de Engine is 3D en is altijd realtime in een game aanwezig!

GanGsterG op 02-03-2010 om 17:39 [Niv: 256 / Exp: 12782]
de 360 kan geen 3D dat is nog niet aangekondigd.

Gast (84.198.237.xxx) op 02-03-2010 om 18:04
heeeeyyy 3D gaming is cool fun yes yes laat maar komen de games en beelden gaan er eidelijk veel straker uit zien eindelijk is het zover de tijd is gekomen voor iedereen die games graag next gen wil spelen gaaaaan laaaat maaaaar komen die hap

Gast (94.209.43.xxx) op 02-03-2010 om 18:24
zo ingewikkeld zit dat 3d helemaal niet in elkaar...dus dat kan iedere console echt wel aan.
De vraag is alleen hoe prettig het speelt, daar heb ik wel mijn twijfels bij....

Icecubez op 02-03-2010 om 18:35 [Niv: 45 / Exp: 2261]
ik denk als je een heftige actie game hebt en 3D dat je echt kotsmisselijk wordt.

GanGsterG op 02-03-2010 om 18:41 [Niv: 256 / Exp: 12782]
3D nee daar doe ik niet ik word snel duizelig en misselijk bij beelden die veelste snel gaan.

Icecubez op 02-03-2010 om 19:56 [Niv: 45 / Exp: 2261]
Zien jou zeker ook nooit op een kermis GanGsterG ?

Gast (83.84.54.xxx) op 02-03-2010 om 20:13
@Scar volgensmij heeft Orian gelijk hoor.
Dat het in 3d is wil niks zeggen volgensmij.
Je meot nog steeds 2 verschillende plaatjes creeren. Dat is 2x zoveel als eerst, een stijging van 100%
Nu is een plaatje creeren niet het lastigste deel van een game developen...tis gewoon wat vectoren ontbinden zodat een deel loodrecht op de camera staat(aangenomen dat ze het op die manier doen), maar het blijft wel extra rekenkracht. Misschien neit veel ,maar het is zeker niet niks!


Orian op 02-03-2010 om 21:38 [Niv: 67 / Exp: 3361]
@Scar: je moet weldegelijk 2 plaatjes hebben, één voor je linker, en één voor je rechteroog (wellicht in bepaalde kleuren, zodat je die brilletjes kunt gebruiken). Dan moeten die twee allebei berekent worden, want hoewel de game wél in 3d het level berekent, is het beeld zélf nog steeds 2d (op een normale tv, en in "oude" games). Dit moet dus naar 2 beelden worden omgezet (voor beide ogen 1) wat uiteraard berekent moet worden en kracht kost.

Cain op 02-03-2010 om 21:58 [Niv: 147 / Exp: 7344]
3D is maar leuk voor even, ik zelf zie meer in het ondersteunen van triple display set-ups. 5760x1080 is echt VEEL beter dan 3D. Bovendien levert 3D kijken met shutter glasses nog steeds veel problemen voor kijkers.

@ Gast (83.84.54.xxx) & Orian,

3D vergt nagenoeg niks extra van de grafische capaciteiten. Elke frame wordt gewoon 2x keer getoond, de bril zorgt ervoor dat elk oog maar 1 keer elk frame ziet. Eerst wordt de frame aan het ene oog getoond en is het glas over het andere oog 'gesloten', daarna 'sluit' het glas over het eerste oog en wordt het glas voor het tweede oog transparant.
http://en.wikipedia.org/wiki/Shutter_glasses

Het enige wat vereist is is zo'n bril, een 120 Hz monitor (aangezien alles minimaal 60 Hz is en er dus het dubbele voor 3D vereist is) en software die de bril aan stuurt zodat de glazen 'sluiten' op het vereiste moment.

Gewijzigd door Cain op 02-03-2010 om 21:59

Scar op 03-03-2010 om 13:43 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ gast

Leer lezen, wat zeg je nou anders dan ik in mijn post heb staan!!!

Je zegt zelf dat het ook niet veel rekenkracht kost, waar juist Orian het niet met mij eens is

Scar op 03-03-2010 om 13:48 [Niv: 90 / Exp: 4507]
@ Orian

waar jij de fout maakt in je post is dat het beeld dan helemaal niet meer in 2D is, een 3D tv is geen platte weergave dan meer!

Cain zijn post voegt mooi wat meer uitleg toe, hij was mij gister voor!

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Crysis 2
Type:
Game
Releasedatum:
25-03-2011
Ontwikkelaar:
Crytek
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media