Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Mario & Sonic at the Olympic WG


Door Rene Groen op 19-10-2009 om 15:58
Bron: Gamed

Mario, als mascotte van Nintendo, en Sonic, als paradepaardje van SEGA, stonden vroeger lijnrecht tegenover elkaar. Of je was voor de één, of je was voor de ander, een tussenweg was er niet. Dit was echter vooral iets van vroeger en de rivaliteit was dan ook al jaren niet meer voelbaar, maar dat wil zeker niet zeggen dat de strijdbijl begraven is.

Begin vorig jaar verscheen namelijk Mario & Sonic at the Olympic Games, alwaar we diverse sporten van de Olympische Spelen konden beoefenen en uiteraard als winnaar uit de bus dienden te komen. De titel verscheen op de Nintendo DS en Nintendo Wii, en laatstgenoemde versie wist op Gamed een 75 te scoren. Een cijfer dat aangeeft dat de basis weliswaar gelegd is, maar dat er tegelijkertijd ruimte is voor verbetering. De ontwikkelaar kan nu bewijzen dat ze in anderhalf jaar tijd daadwerkelijk de adviezen hebben opgevolgd, want nu ligt Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen namelijk in de schappen. Hoewel Vancouver pas vanaf 12 februari 2010 het decor vormt voor de diverse sporten, kunnen wij nu alvast aan de slag om de medailles binnen te slepen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is niet heel veel veranderd in de opzet van de game wanneer we dit vergelijken met de zomerspelen. Ook nu zijn er meerdere personages waar we uit kunnen kiezen, twintig in totaal, die bekend voor zullen komen bij de mensen die het Mario- en Sonicuniversum enigszins kennen, en ook nu zijn ze onderverdeeld naar eigenschappen als snelheid of kracht. En ja, ook nu kun je weer een Mii personage inschakelen die zijn statistieken verkrijgt door uit te blinken in bepaalde takken van sport. Tot nu toe nog weinig nieuws onder de zon, maar dat verandert uiteraard als we de sporten zelf gaan bekijken.


De korte broekjes en t-shirts van de zomerspelen kunnen de kast in en ingeruild worden voor thermo ondergoed en een sjaal, we hebben hier immers te maken met de winterspelen. In deze ijzige temperaturen kun je terecht voor onder andere bobsleeën, kunstschaatsen, ijshockey, skiën of curling. Vaak zijn de verschillende sporten ook nog eens onderverdeeld in subcategorieën, zo kun je bijvoorbeeld slalom skiën, maar ook freestyle skiën om zoveel mogelijk punten te verdienen. Het zijn verschillende disciplines binnen de sport die niet heel nieuw aanvoelen, maar net de variatie geven om de game langer speelbaar te maken.

De game kent verschillende modi, zo kun je een losse sport beoefenen, maar ook alle dagen van de Olympische Spelen af gaan. Hierbij krijg je dagelijks trainingen of volledige evenementen die je af dient te werken, en waarbij je zoveel mogelijk medailles dient binnen te slepen. De evenementen worden afgewisseld met uitdagingen van rivalen en met droomevenementen. Om met de eerste te beginnen: een rivaal verschijnt regelmatig ten tonele en blinkt uit in een bepaalde sport. Je doel is om deze te verslaan, waarna je verder kunt gaan met de Olympische Spelen. Een echte uitdaging vormt deze rivaal bijna nooit, maar hetzelfde kan niet gezegd worden over de droomevenementen. Het betreft hier een bekend element, maar dan in een andere stijl. Een voorbeeld is bijvoorbeeld het schansspringen, waar je na de afsprong in de ruimte zweeft (binnen een Super Mario Galaxy setting) en zoveel mogelijk punten dient binnen te halen terwijl je obstakels ontwijkt. De meeste van deze droomevenementen zijn een stuk leuker om te spelen dan de normale evenementen, echter duurt het wel even voordat je ze vrijgespeeld hebt.


Hoe leuk sommige elementen ook zijn, de voldoening is niet altijd even groot. Mensen die bijvoorbeeld Wii Fit hebben kunnen al snowboarden en van een schans af springen, maar toch voelt het bij deze game niet alsof je een grote toegevoegde waarde hebt ten opzichte van zijn eerder verschenen collega-titel. Ook bij andere sporten heb je vaak het idee dat je het al eens eerder gedaan hebt in een andere game, zonder dat Mario & Sonic er een innoverende draai aan kunnen geven.

Helaas werken de controls niet altijd mee aan het plezier, want door het ontbreken van Wii-Motion Plus voelt het bij sommige sporten alsof er maar weinig controle is over hetgeen wat er op je scherm gebeurt. Gelukkig blijft dit ongenoegen slechts beperkt tot een enkele sport, voor het merendeel voelen de controls redelijk in orde, maar voor een eventuele opvolger is Wii-Motion Plus gewenst. De ontwikkelaar heeft verder geleerd van het vorige deel, dit keer bestaat de game niet voor negentig procent uit wild – tot RSI aan toe – zwaaien met de Wii-Mote, in plaats daarvan zitten de handelingen net wat logischer in elkaar, waarbij variatie ertoe leidt dat je niet constant hetzelfde aan het doen bent.

Een andere toevoeging binnen de controls is die van het Balance Board, en op het eerste gezicht lijkt dit ook een waardevolle. De ondersteunde sporten krijgen echt een meerwaarde en het plezier is er hierdoor net wat groter door. Echter, de ontwikkelaar faalt tegelijkertijd ook in dit element, want het plezier van deze titel komt vooral voort uit de multiplayer … en die is er niet bij het Balance Board. Er is dus geen optie om twee Balance Boards aan te sluiten en je kunt ook niet omstebeurt om zo bijvoorbeeld elkaars tijden te verbreken. Toekijken naar een vriend of vriendin is niet mijn idee van een leuke middag op de Wii spelen, of je moet natuurlijk geen vrienden hebben, dan is het Balance Board een meer dan waardevolle toevoeging.


Hoewel de Nintendo Wii geen Xbox 360 Achievements of PlayStation 3 Trophies kent is er toch een soortgelijk systeem ingebouwd binnen deze game. Je kunt emblemen verzamelen door goed te presteren binnen sporten, denk aan het bereiken van een snelheid die hoger ligt dan honderd kilometer per uur bij het bobsleeën of het uitvoeren van vijf trucjes tijdens het snowboarden. Goed, aan de emblemen zelf heb je niet zoveel, maar het is een prettige beloning voor een prestatie. Een andere beloning verkrijg je door bij de sporten muntjes te verzamelen, deze zijn bij de diverse shops namelijk in te ruilen voor items. Hierbij moet je denken aan accessoires voor je Mii personage, muziek voor tijdens de game, of boeken om je in te lezen in de geschiedenis van de Olympische Spelen. Helaas is deze laatste wat karig uitgewerkt, zo betaal je soms redelijk wat puntjes voor een boek die uit anderhalve pagina blijkt te bestaan, en hoewel het slechts een game betreft voel je je ook dan bekocht. Het invoegen van deze shops is hierdoor weliswaar leuk bedacht, maar voelt tegelijkertijd niet als een grote toevoeging.

Mario & Sonic op de Olympische Winterspelen is een leuke titel geworden, maar helaas weet het de noemer ‘leuk’ tegelijkertijd niet te ontstijgen. Er zijn geen baanbrekende aanpassingen gemaakt ten opzichte van het vorige deel en hoewel de winterspelen wel de nodige variatie brengen als we kijken naar zijn voorganger, daar zijn het tegelijkertijd geen baanbrekende vernieuwingen als we de titel naast collega-titels leggen. Hoewel de controls net wat fijner werken is er op graphics- en geluidsniveau weinig vooruitgang geboekt. Het maakt Mario & Sonic op de Olympische Spelen zeker geen slechte titel, maar er blijft wel een gevoel achter dat er net wat meer in gezeten had.
Beoordeling
Gameplay   80
Sound   72
Graphics   65
Replay   80

De funfactor is er zeker, de X-factor ontbreekt echter.
76


16:09  LocoRoco valt PlayStation Home binnen
15:23  Modern Warfare 2 krijgt 18+ waardering
 Reacties (9)
 Pagina: 1
the_dan op 19-10-2009 om 15:59 [Niv: 310 / Exp: 15521]
hehe

Louis Tinner op 19-10-2009 om 16:09 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Gameplay een 8, da's goed. Ben wel benieuwd welke sporten er allemaal inzitten en wat de besturing voor elke sport is en of deze goed werkt. Wat waren de leukste of best besturende sporten? En welke de slechtste?

Maar geen M+, da's heel spijtig, waarschijnlijk was deze game al een tijdje af

Rene Groen (Eindredacteur) op 19-10-2009 om 16:12 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Ik heb de gameplay vooral een 80 geven omdat ik kijk naar de doelgroep, deze zullen het over het algemeen goed oppakken omdat het niet al te lastig is en er een goede uitleg mee gepaard gaat.

Positief vond ik vooral het kunstschaatsen (tijdig de juiste handeling over nemen waarbij niet zozeer de controls lastig zijn, alswel de timing), bobsleeën (de juiste lijn volgen is lastig, goed sturen is daarom belangrijk) en schansspringen (ook hier is vooral timing belangrijk, en de juiste controle door rekening te houden met de wind), iets lastiger vond ik vooral de sporten met veel bochtenwerk (shorttrack en skiën) omdat ik nooit het gevoel had dat je daar volledige controle over de bochten had. Daar zou Wii-Motion Plus dus een groot voordeel gehad hebben, al was het maar om mijn eigen onkunde uit te sluiten

Gewijzigd door Rene Groen op 19-10-2009 om 16:12

Louis Tinner op 19-10-2009 om 16:23 [Niv: 201 / Exp: 10063]
Ok, bedankt!

Tha Masta op 19-10-2009 om 17:59 [Niv: 34 / Exp: 1712]
Goeie review heb het spel zelf ook maar het schiet soms een beetje tekort om een echte topper te zijn.
Desondanks is het nog steeds hilarisch om dit met familie of vrienden te doen.

Gast (85.149.156.xxx) op 19-10-2009 om 19:35
Ik heb m net binnen op DSi , hij speelt lekker met veel sporten. Ghrapics zijn niet slecht voor deDSi. :P

wekband op 21-10-2009 om 18:38 [Niv: 17 / Exp: 828]
Voor de Wii vind ik de graphics verder ook niet slecht, of ik ben nooit beter gewend...(speel alleen Nintendo spul wii,GC,DS,GBA,etc...)

Gast (91.96.239.xxx) op 29-10-2009 om 18:59
*D

Gast (84.105.154.xxx) op 30-11-2009 om 19:07
Echt een super gaaf spel die Mario & Sonic op de Olimpische winterspelen _O_

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Mario & Sonic at the Olympic Winter Games
Type:
Game
Releasedatum:
16-10-2009
Ontwikkelaar:
SEGA Sammy Holdings
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media