Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Review:

Need for Speed: Shift


Door Roderick op 24-09-2009 om 06:50
Bron: Gamed

De Need for Speed serie zit de laatste jaren in een dipje. EA krijgt het maar niet voor elkaar om een écht lekkere Need for Speed titel af te leveren. Need for Speed: Undercover was toch wel het pijnlijke dieptepunt. Vanaf daar kan het alleen maar beter worden toch? Met Need for Speed: Shift zijn alvast grote stappen vooruit geboekt.

Soms heb je het als recensent makkelijk: een bepaalde game heeft duidelijke voors en tegens en speelt lekker weg of weet totaal niet te boeien. In enkele alinea’s maak je duidelijk wat de goede en minder goede punten van de game zijn en voila, daar is het eindoordeel. Soms heb je het echter flink lastig als recensent: wat doe je met een game waarbij de minpunten af en toe de hoofdrol met grof geweld naar zich toetrekken, maar overall toch zo leuk is dat je hem maar blijft spelen? Need for Speed: Shift maakt het me knap lastig als recensent, want het is een game die valt in de tweede categorie.

Laat ik met de deur in huis vallen: Need for Speed: Shift is geen simulatieracer. De game probeert het werkelijk op alle vlakken te zijn, exclusief de presentatie, maar slaagt er niet in als simulatieracer uit de bus te komen. Ja, je kunt met echte wagens racen op echte banen en ja, je kunt je wagens flink tunen en op allerlei vlakken compleet naar eigen wens aanpassen. Ook is de game gericht op de ervaring op de baan en niet in de poespas er omheen. Toch gaat het mis op het vlak van simulatie: de wagens reageren niet zoals ze moeten. Sterker nog, als auto’s reden zoals in Need for Speed Shift zouden er een boel mensen kampen met de angst om in een auto te stappen. De besturing in Shift is veel te direct en wagens hebben veel te weinig gewicht om realistisch over te komen.


Nu dat is uitgelegd kan ik vast duidelijk maken dat ik Shift niet zal beoordelen als simulatieracer, want dan zou de game er niet best af komen. Het wispelturige gedrag van de wagens, de overdreven physics en het algemene weggedrag van de wagens heeft weinig met het echte rijden te maken. De physics in Shift verdienen sowieso even aandacht (en een flinke patch): het oncontroleerbaar stuiteren van een auto gebeurt in het echte leven niet. Zeker niet bij wagens met een downforce van een container vol olifanten. Op enkele momenten begint de wagen waarin je rijdt soms zo raar te stuiteren dat je alle controle verliest. Gevolg: restart race en opbouwende irritatie.

Shift is dus een arcaderacer en daarin doet het het helemaal niet slecht. De beleving van de racer is namelijk helemaal naar de baan getrokken in plaats van de beleving er omheen (zoals in de Underground games bijvoorbeeld). Het resultaat is een racer die ontzettend intens is zodra je op de baan staat. Het gevoel van snelheid is sterk in beeld gezet, de geluiden doen je hartje sneller kloppen en de cockpit-view is waanzinnig. In deze view zie hoe intens het rijden in een bloedsnelle wagen kan zijn. De presentatie is flink overdreven om het intense gevoel nog beter over te brengen. Er is werkelijk aan alle details gewend, inclusief de wazigheid die je voor je ogen krijgt als je met 300km/h over de baan stuift.

Met een noodgang over de baan scheuren verveelt natuurlijk nooit, maar het is natuurlijk nog leuker als je ook een beloning krijgt wanneer je het goet doet. Hierin schuilt de echte kracht van Need for Speed: Shift. In de Career mode rij je in verschillende losse races en tournooien verdeeld over 5 tiers. Evenementen bestaan uit onder andere races, drift races, time trials, car challenges, hot laps. De Career mode is leuk om te doen omdat er veel te verdienen valt. Allereerst natuurlijk geld waarmee je de dikste wagens (ja, de Veyron zit er ook in) kunt kopen. Daarnaast zijn er punten te behalen tijdens het rijden waarmee je je driver level verhoogt. Ga je omhoog in level, dan krijg je bijvoorbeeld de mogelijkheid tot het monteren van nieuwe velgen, een nieuw kleurtje verf, of gewoon een smak geld. Wil je nog meer dingetjes verdienen? Dat kan! Je kunt ook badges verdienen. Een badge krijg je als je in een race iets speciaals doet, zoals perfect wegrijden bij de start of een concurrent een tikje geven. Badges kun je sparen en daarmee unlock je weer Trophies/Achievements. Ben je je computergestuurde tegenstanders zat, dan kun je het natuurlijk altijd online proberen.

Audiovisueel gezien is Shift een sterke game. De graphics zijn dik in orde, maar kennen toch wat mankementjes. De cockpit view is zoals gezegd waanzinnig en kent enorm veel detail. De wagens zien er van buiten ook erg knap uit waarbij ze lekker glimmen. Banen kennen veel detail, maar kunnen af en toe iets te kartelig overkomen. Dit is echter niet iets dat de beleving in de weg zit. Wat wel een probleem kan zijn is de wat wispelturige framerate. Over het algemeen loopt de game netjes op 30 frames per seconde, maar deze kan er in cruciale fases flink onder duiken. Ben je in de buurt van een boel tegenstanders en heb je even wat extra focus nodig, dan heb je beslist geen zin in een framedrop. Een gemiste kans, want de framerate had zeker geoptimaliseerd kunnen worden om continu op een soepele 30 frames per seconde te lopen. Het geluid in Shift is waanzinnig waarbij motorgeluiden extra hard door je speakers knallen. Echt een game om je nieuwe geluidssysteem (en de relatie met je buren) eens goed mee te testen.


En dan kom je weer terug bij wat deze recensie schrijven zo moeilijk maakt. Er zijn veel punten om positief over te zijn, zoals valt te lezen in de afgelopen paar alinea’s, maar de teleurstelling over de besturing van de wagens is groot. Waarom hebben de wagens nou zo weinig gewicht? Waarom reageren ze nou zo extreem direct dat er soms geen richting aan is te geven? Waarom is het rustig doseren met gas zo onmogelijk gemaakt? Waarom stuiteren ze zo extreem mal op sommige momenten? Waarom is het niet mogelijk om de wagen in de ideale lijn te rijden zonder een overdosis aan wheelspin? Waarom zorgt een lichte touché met een tegenstander te vaak in een grote puinhoop? Waarom is de wagen maar niet zo af te stellen dat hij eens écht op de weg blijft plakken? Het blijft me maar achtervolgen. Hier slaat Shift toch wel flink de plank mis, ondanks dat het een ontzettend leuke game is.

Uiteindelijk moet je toch een conclusie schrijven en daarmee moet de nadruk komen te liggen op het vermelden dat Shift geen simulatieracer is. Bij deze dus: Shift is geen simulatieracer. Verwacht je een simulatieracer, wacht dan alsjeblieft op Forza Motorsport 3 of Gran Turismo 5. Verwacht je een arcade racer met realistische trekjes die je een heerlijk intense belevenis en een verslavende career mode geeft, dan doe je aan Shift een goede koop.
Beoordeling
Gameplay   72
Sound   92
Graphics   89
Replay   81

Verslavende game met stevige problemen in de besturing.
79


07:08  Sengoku Basara 3 naar Europa
06:50  C.O.P.: The Recruit
 Reacties (15)
 Pagina: 1
Gast (213.244.167.xxx) op 24-09-2009 om 08:25
mooie review,
zie het ook allemaal terug in de game met keyboard is de game wel te spelen maar de ideale lijn moeilijk te volgen hierbij heb je echt een stuur nodig wel j ede game goed / perfect spelen

LordDusk op 24-09-2009 om 08:51 [Niv: 28 / Exp: 1377]
Als je even had gekeken op het internet heb je zo 3 of 4 guides met daarin een verbetering in de besturing, even wat dingetjes aanpassen en het rijdt zoals Forza...

TKO op 24-09-2009 om 09:12 [Niv: 1 / Exp: 73]
Goede review,
Inderdaad de controls storen me soms erg tot irritant, ook het gedrag van de tegenstanders slaat soms nergens op.

Gast (193.172.26.xxx) op 24-09-2009 om 09:24
Ik vind het echt een geweldige game. Ik heb geen last van de besturing, maar inderdaad de auto's stuiteren soms asociaal over de weg! Ook is dit inderdaad niet te verhelpen met een hele dosis tuning. Maar dat neem ik voor lief, want het geluid, de cockpit view en de graphics geven de game een geweldige ervaring. En ik moet zeggen; IK BEN VERSLAAFD!

ferrarifreak op 24-09-2009 om 10:12 [Niv: 2 / Exp: 98]
ben het ermee eens dat het stuiteren over de baan voor een heel hoge irritatie grens zorgt.
die mclaren f1 is bijna niet te rijden op silverstone hij is zo stijf gemaakt dat je gewoon op de weg al begint te stuiteren.
maar tis toch een leuke racegame want als je een wagen hebt gemaakt die pcies op rijstijl past is het racen echt leuk. maarzodra je met de echte snelle wagens gaat rijden is fun factor snel weg.heeft iemand ook het probleem dat in de manufactor race 2 de serie de corvette gewoon blijft staan hij blijft bij mij hangen.

de hele tijd weer.
en een groot minpunt is het meisje met de vlag als hij als de eerst keer is ingelaaid dan staat ze op de startgrid in de auto dat mag op vandaag niet meer voorkomen vind ik

Roderick op 24-09-2009 om 10:34 [Niv: 417 / Exp: 20866]
LordDusk: ik heb daar naar gekeken idd voor ik de review maakte. Had weinig effect imo.

Gast (212.203.0.xxx) op 24-09-2009 om 13:21
Ik heb het spel op de PC gespeeld met een race stuurtje. De bestuurbaarheid wordt er wel beter van, maar is nog steeds onvoorspelbaar (een lichte tegenstuur kan betekenen dat de 180 graden de verkeerde kant opvliegt.) Ik zal vandaag nog even gaan spelen met die tweaks om de besturing wat beter te maken.

P.s. De review sluit 100% aan bij mijn ervaring met het spel.

Groet
D-Mon

Methadon op 24-09-2009 om 21:54 [Niv: 7 / Exp: 374]
heeft iemand ook het probleem dat in de manufactor race 2 de serie de corvette gewoon blijft staan hij blijft bij mij hangen.

Jep, ik krijg hem ook niet van zijn plaats af, wel geluiden etc maar geen snelheid. Bugje dus.

NFS is voor mij het middel om te spelen totdat Gran Turismo 5 uitkomt .

Shadowx op 25-09-2009 om 01:31 [Niv: 155 / Exp: 7765]
*Verslavende game met stevige problemen in de besturing.*

Met andere woorden tis een goed spel en Roderick kan gewoon geen auto rijden

Gewijzigd door Shadowx op 25-09-2009 om 01:32

Roderick op 25-09-2009 om 16:20 [Niv: 417 / Exp: 20866]
Heb je een PS3? Dan heb je bij deze een uitdaging! Zal ik je eens even laten zien wat autorijden is!

Gast (85.147.17.xxx) op 26-09-2009 om 15:13
Net opgepikt, hij is aan het installeren, kep een stuur ook dus Let's ROLL

Gast (145.69.202.xxx) op 28-09-2009 om 15:36
Hoe kan een racegame, waarbij besturing prio1 is nou bijna een 8 krijgen?

Gast (83.98.253.xxx) op 05-10-2009 om 16:19
Even een vraagje aan PS3 bezitter die deze game al hebben. Kan je in dit spel, net zoals zijn voorganger NFS Undercover, alleen sturen met het linkerknuppeltje van je PS3 controller of kan je ook ouderwets met de pijltjestoetsen sturen? Voor mij heel belangrijk omdat ik er altijd voor heb gekozen om met de pijltjes te sturen waar ik de keuze kreeg. Als ik die keuze niet krijg hoef ik hem niet te kopen want dan kan ik er nooit aan wennen.

Gast (83.98.253.xxx) op 05-10-2009 om 19:39
oh de demo zie ik zojuist op het psn staan, voorheen nog niet, ik kom er dus snel zelf achter :)

Gast (84.81.217.xxx) op 06-03-2010 om 11:37
weet iemand hoe je je rijzicht verandert

dat je niet uit de auto kijke met het rijden maar de hele auto ziet :? :? :?

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Need for Speed: Shift
Type:
Game
Releasedatum:
18-09-2009
Ontwikkelaar:
Slightly Mad Studios
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media