Jarenlang ontwikkelde Electronic Arts videospellen op basis van de James Bond licentie, maar in 2006 verloor men die licentie aan Activision. Origineel leek dit een zwaar verlies voor EA, maar EA beschouwt dit nu als een overwinning.
EA Games president Frank Gibeau gelooft dat Visceral Games, het voormalige EA Redwood Shores, sterk uit het verlies van de licentie is gekomen. Gibeau vertelde tegen Gamasutra dat de studio beperkt werd door de James Bond licentie. Toen EA besloot om de licentie niet te vernieuwen, gaf men EA Redwood de kans een nieuwe franchise te creëren. De bazen wilden ontdekken wat de studio kon en men was echt verbaasd door de kwaliteit van Dead Space.
Het feit dat Dead Space geen licentiegame was, had ook voordelen. Na het afwerken van de game kon EA de titel enkele maanden 'polish time' gunnen om alles tientallen keren te testen en ervoor te zorgen dat de game vijf tot vijftien punten hoger scoort op Metacritic. Dat is gelukt met Dead Space en die aanpak kiest EA dan ook voor toekomstige projecten zoals Mass Effect 2 en Need for Speed: Shift.
|