De discussie over piraterij is al zo oud als de industrie zelf. De grote vraag is of piraten games (of andere media) zouden kopen als er geen gratis alternatieven voor handen waren. Sommigen denken van niet, piraten blijven piraten, maar Crytek man, Harald Seeley denkt daar anders over.
Natuurlijk zouden enkelen een game als Crysis links laten liggen als er geen illegale versie was, maar Seeley denkt dat de meeste spelers hem toch wel hadden gekocht. ,,Toen de eerste patch namelijk uitkwam bleek, dat er meer mensen hem hadden gedownload dan dat er titels over de toonbank waren gegaan. Als spelers dus een illegale versie hadden, dan was dat één spel extra die we hadden kunnen verkopen.” Volgens Seeley was de titel de meest gepirate versie ooit.
Reden genoeg voor Crytek om wellicht niet enkel meer PC exclusieve games te maken – ook al verkocht Crysis meer dan een miljoen exemplaren. Seeley: ,,Er zijn meerdere manieren om piraterij aan te pakken zonder al te strikte maatregelen. Voor consoles produceren. Bijvoorbeeld.” Desondanks verschijnt Crysis Warhead wel enkel voor PC.
|