Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
05 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Feature:

Premičre GoldenEye Rogue Agent The Movie


Door Samuel op 18-01-2005 om 16:59

Dinsdag 14 december. Pathé Tuschinski te Amsterdam. 10:00 uur 's ochtends. Bah, ik haat het als ik 's ochtends, doordeweeks, naar events moet. Want dat betekent dat ik of vroeg mijn nest uit moet, of dat ik de nacht moet doortrekken. In dit geval dat laatste, want aangezien ik die nacht moest werken (ik ben nachtportier in een hotel) en ik pas om half 8 weer thuis was, zat even slapen er niet in. Echt supervrolijk was ik dus niet, toen ik om kwart over negen in de bus stapte.


Dit gevoel werd versterkt toen ik bij mezelf naging wat het nou precies was dat ik ging bijwonen. Want zelfs toen ik eindelijk in die comfortabele bioscoopstoel zat, wist ik nog niet wat het was dat ik te zien zou krijgen. Het enige dat ik zeker wist, was dat het een korte film was die op één of andere manier iets te maken had met de nieuwste EA shooter genaamd Goldeneye Rogue Agent. Zat ik daar op te wachten? Ja en nee. Enerzijds ben ik, als grote filmfan, altijd wel te strikken voor een paar uurtjes cinema. Hoe slecht de film ook is. Anderzijds had ik de game in kwestie al een paar uurtjes gespeeld... en je zou kunnen zeggen dat als ik de game zou moeten reviewen, de uitslag alles behalve positief zou zijn.



Ik zal nu even kort uitleggen wat namelijk het geval is met deze nieuwe game, voor het geval bepaalde gamers de afgelopen tijd onder een rots hebben geleefd. Zoals velen van jullie wel weten, kwam er een paar jaar geleden een prachtgame uit, genaamd 007 Goldeneye. Deze game was vanuit meerdere oogpunten revolutionair. Het belangrijkste wapenfeit van deze game was dat het bewees dat dit genre ook perfect speelbaar was op een console, en niet alleen op de PC. Verder liet deze game ook zien dat een licentiegame ook een topgame kon zijn, dat de Nintendo64 niet zo'n kiddy console was als dat `ie leek, en dat deze game naast een zinderende singleplayer ook nog eens een geweldige multiplayer ervaring met zich meebracht. In andere woorden; wat Goldeneye betreft alleen maar lof. Een instant classic.

EA heeft sindsdien meerdere Bond games uitgebracht; allemaal inferieur aan het geweldige Goldeneye. En dat weet EA. EA weet ook dat elke gamer zich daar ook bewust van is, ongeacht of diegene Goldeneye heeft gespeeld of niet. Dus wat besluiten de heren van Electronic Arts? Om een game te ontwikkelen die op zeer valse wijze een graantje meepikt van dat collectieve besef dat Goldeneye de beste Bond game ooit gemaakt is. Het resultaat is Goldeneye Rogue Agent (GRA), een game die helemaal niks te maken heeft met het origineel, en schaamteloos de naam `jat'. Het is zelfs geen echte Bond game. Deze game, die zeer snel en slordig én liefdeloos in elkaar is gekwakt, draagt de naam Goldeneye omdat de hoofdpersoon een gouden oogprothese heeft. Go figure.



Enfin, daar stond ik dan, een klein uurtje later, in de lobby van het Tuschinski. Ik was chagrijnig en moe, en bovendien niet al te goed gestemd over dat wat zou komen. Maar ach, ``wie weet'', dacht ik zo. Misschien zouden we een leuk cinematografisch hoogstandje te zien krijgen; een soort Pixar-achtige filmpje met veel actie en grappige voice-overs. Iets vermakelijks wat mij de baggerheid van de daadwerkelijke game even zou doen vergeten. Even later was ik sowieso al wat beter gestemd (en wat wakkerder), nadat ik een kopje koffie gedronken had en herinneringen had opgedaan aan films die ik in dit prachtige theater gezien had.

Na een klein half uurtje in de lobby te hebben gewacht, werden wij (de gamesjournalisten en enkele leden van de nederlandse James Bond fanclub) uitgenodigd om naar het bovenste deel van het theater te gaan. Daar hebben wij nog een half uur gewacht in een soort van vip-ruimte, waar we aan de bar drinken konden krijgen (op de kosten van EA) en koek konden pakken. Er werd ons taart belooft, maar een gegeven paard moet je niet in z'n bek kijken, zeg ik altijd maar. Verder stond er ook een XBox, aangesloten op een beamer, die twee personen de mogelijkheid gaf om even de multiplayer te checken van Rogue Agent. Grappig genoeg werd er nauwelijks op gespeeld.



Er werd in dit half uur voornamelijk gepraat en gedronken. Journo's die met elkaar aan het discussieren waren over de game of andere actuele onderwerpen van de gamesindustrie, werden afgewisseld met gesprekken over welke Bond nou wel of niet de beste was. Toen kwam er een medewerker van EA, die ons rond een uur of elf naar de bioscoopzaal leidde. Een wat kleinere zaal, waarin de hele tijd een remix van de bekende James Bond theme te horen was. Na zo'n kwartier te hebben gewacht, kwam er eindelijk een andere EA medewerker naar voren om ons allen welkom te heten, en zijn presentatie aan ons te... ehh... presenteren.

Nadat hij zichzelf geintroduceerd had, vertelde deze René van der Woerdt (marketing manager van EA Benelux) ons hoe groot het bedrijf waar hij voor werkte wel niet was. Hij vertelde ons over de 3 EA labels waaronder zij spellen uitbrengen, hoe groot hun marktaandeel wel niet is, hoeveel winst ze het afgelopen jaar hadden behaald en hoe goed de toekomst er voor hen wel niet uit zag. `Good for you', zag je menig persoon denken. Hij ging verder door ons te vertellen dat we getuige zouden zijn van iets unieks, iets revolutionairs, iets dat zowel de game als filmindustrie dichter bij elkaar zou brengen. Want dat is immers wat EA de wereld probeert duidelijk te maken; dat film en games steeds meer op elkaar beginnen te lijken, en dat ze op een gegeven moment onlosmakelijk met elkaar verbonden zullen zijn.

`Uh-oh', dacht ik bij mezelf. Ik wist waar dit heenging. Blijkbaar behoren de bazen van EA tot diezelfde mensen die denken dat de gamesindustrie de nieuwe Hollywood is. Dat we in de toekomst allemaal onze handhelds meenemen naar de bioscopen, die dan eigenlijk meer op grote arcadehallen lijken. En oh, wat heb ik een hekel aan dat soort mensen. Ik ben zelf een grote fan van cross-overs, daar niet van. Vaak kunnen verschillende genres of media elkaar namelijk aanvullen. Het levert vaak in ieder geval leuke samenwerkingen op (zie de muziekindustrie). Maar om nou te zeggen dat 2 totaal verschillende media zullen gaan samensmelten, en dat gewone cinema zijn tijd gehad heeft? Give me a break. De volgende meneer heeft leuk onder woorden gebracht wat er mis is met deze statement. www.pointlesswasteoftime.com/games/crash.html Speciaal voor diegenen die hier meer over willen lezen.

Pagina: 1 | 2


18:39  Meer dan half miljoen PSPs in Japan
13:54  Media Blowout Star Fox Assault
 Reacties (3)
 Pagina: 1
Jerry Frederik op 18-01-2005 om 18:53 [Niv: 10 / Exp: 499]
Dit is een goed voorbeeld, van het feit dat games en films steeds dichter bij elkaar komen

L!nk op 20-01-2005 om 10:04 [Niv: 17 / Exp: 848]
Ach jij zat iig in Amsterdam, ik had een fucking uur vertraging

Lennaert op 20-01-2005 om 17:37 [Niv: 3 / Exp: 165]
Het is ongeveer een film... als je speelt is alles net zoals in een film

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
GoldenEye: Rogue Agent
Type:
Game
Releasedatum:
26-11-2004
Ontwikkelaar:
EA Los Angeles
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media