Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
Serious Sam Collection
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Review:

Lost Odyssey


Door Roderick op 28-02-2008 om 08:07
Bron: Gamed

Vorige generatie werd Microsoft verweten niet genoeg aandacht te besteden aan een breed en gevarieerd gamesaanbod. Het ondersteunen van de nieuwe studio Mistwalker moest de Xbox 360 een leuke impuls geven als het gaat om het aanbod van Japanse RPG’s. De studio heeft ons vorig jaar Blue Dragon gegeven, een RPG die een nette 83 wist te scoren. Nu is het tijd voor Lost Odyssey, RPG nummer twee dus.

Net als Blue Dragon is Lost Odyssey gemaakt door de ‘bedenker van Final Fantasy’ en daar maakt Microsoft natuurlijk handig gebruik van bij de promotie van een game als deze, maar in principe heeft dit weinig betekenis. Natuurlijk zijn de kleine details op een gegeven moment opvallend voor de Final Fantasy kenner en op dat vlak zal dan ook zeker wat aangename herkenning zijn, voor de rest is het echter een versiersel. De bedenker van Final Fantasy is namelijk niet alleen bezig aan een game en dat heeft zijn gevolgen op een afgeronde game als Lost Odyssey: zowel goede als minder goede. Laten we maar met het positieve beginnen.


Lost Odyssey kent een prachtig verhaal, zelfs een verhaal dat bij vlagen diep indrukwekkend is. Echter zit er een keerzijde aan de medaille en dat is het oppervlakkige conflict dat er in de wereld speelt. De wereld in Lost Odyssey verschuift namelijk van oorlog naar oorlog en ook in het begin van de game is dat te merken. De spanningen lopen weer op en een nieuwe oorlog staat op de stoep (al leek deze nooit verdwenen). Kaim Argonar (de hoofdpersoon) is natuurlijk in deze oorlogen betrokken als krachtige soldaat en dat plaats hem middenin alle grote gebeurtenissen in de game. Zo cliché als dit misschien lijkt, Lost Odyssey maakt een boel goed in de elementen rondom dit grote conflict. Dit komt door de interessante personages in het conflict (de leiders) en de presentatie van dat conflict: over het algemeen leuke cutscenes en zware dialogen weten een clichéonderwerp om te toveren tot iets boeiends.

Kijken we naar de hoofdpersoon, Kaim, dan blijkt deze een nog veel interessanter personage. Deze man leeft namelijk al duizend jaar en heeft dus een heleboel meegemaakt in zijn leven. Grote probleem dat hij heeft is zijn geheugen: hij weet maar weinig van wat er gebeurd is. Langzaamaan komen er stukjes van zijn verleden terug en blijkt dat Kaim een diep emotionele geschiedenis in zijn geheugen heeft zitten. De verschillende herinneringen van Kaim worden op verschillende manieren gepresenteerd: allereerst de briljante tussenfilmpjes en conversaties tussen Kaim en de personen die hij zich herinnert. De emotie spat er bij tijden vanaf en dit is een punt waarop de game zijn absolute pracht laat zien. De andere manier van presenteren is de ‘Thousand Year Dreams’. Dit zijn hoofdstukken in het leven van Kaim, die als een boek aan de speler gepresenteerd worden. Het zijn dus stukken tekst die gelezen moeten worden, met bijpassende muzikale ondersteuning. Een weinig indrukwekkende manier van presenteren, waarbij de tekst daadwerkelijk het lak aan presentatie goed maakt: de hoofstukken zijn schitterend geschreven.

Het belangrijkste deel van een Role Playing Game heeft Mistwalker deze keer dus helemaal voor elkaar gekregen. Een game is echter om te spelen en daar zal het voor de meeste spelers even mis gaan. Lost Odyssey is traditioneel, heel traditioneel. Misschien nog meer dan in Blue Dragon het geval was. In de game vinden nog steeds random encounters plaats, waarbij je de vijand niet op je scherm ziet voor de aanval. Erg traditioneel en anno 2008 nog weinig geloofwaardig. Tijdens gevechten zal de traditionele turnbased gameplay zijn opwachting weer maken en daarbij moeten we echt aan het meest traditionele systeem denken: om de beurt aanvallen en iedereen wacht netjes op zijn beurt. Elke gamer moet voor zichzelf uitmaken of hij of zij nog steeds met dit systeem wil spelen. Het is een grote discussie op het internet of je een game hierop moet afrekenen of niet. Persoonlijk doe ik het niet, daar heb ik argumenten voor, maar kan ook enkele punten noemen waarop ik het misschien wel zou moeten doen.


Wederom het positieve eerst. Mistwalker is er namelijk in geslaagd het traditionele gevechtsysteem tot de puntjes uit te werken. Een voorbeeld daarvan is het systeem van linies. De gevechten kennen verschillende linies. Je hebt een voorste linie van sterke personages met flinke aanvalskracht en een achterste linie met zwarte magie of helende magiërs. De voorste linie zorgt voor bescherming van de achterste linie en zo kan deze laatste groep bijzonder destructief blijven. Als speler is het vaak geen probleem om de juiste verdeling van personages te kiezen. Om het systeem van de tegenstander neer te krijgen moet echter iets meer gedaan worden: de linies staan slim en het vereist dus enige creativiteit van de speler, wat meteen ook een positief gevoel geeft over de creativiteit van de makers van de game. Kort gezegd: ontmoetingen met monsters en eindbazen zijn interessant en leuk.

Pagina: 1 | 2
Beoordeling
Gameplay   87
Sound   84
Graphics   75
Replay   82

Geen zin meer in een traditionele RPG? Trek er maar een punt af.
85


10:59  De objecten in Alone in the Dark
07:46  Gamed Most Wanted - Februari 2008
 Reacties (21)
 Pagina: 1
BaZZaa op 28-02-2008 om 08:18 [Niv: 11 / Exp: 567]
Goede review, geweldige game zit nu aan het begin van disc 4 en heb me geen moment verveeld. De dungeons worden ook alleen maar beter en mooier! Echt een aanrader dus

commjoen2k7 op 28-02-2008 om 09:05 [Niv: 40 / Exp: 2002]
Vet, is er dan nu alsnog een reden om een X360 aan te schaffen ? whiehoe!

MaartenL (Redacteur) op 28-02-2008 om 09:49 [Niv: 472 / Exp: 23598]
Foutje in de laatste alinea: "herinneringen zullen dus vooral zijn van het verhaal en de personages en stukken minder van de techniek en het eerste deel van de game." Denk dat er een woordje mist ergens?

Voor de rest een leuke review, niets verhaal vrijgegeven (thank you!) en ik ben al wat wijzer over de gameplay.

Ik ben er echter nog altijd niet uit of ik hem nu zou halen of niet, gezien ik nog steeds een lading andere games heb die ik nog moet spelen denk ik dat ik met LO nog even wat wacht...

BaZZaa op 28-02-2008 om 09:55 [Niv: 11 / Exp: 567]
Ik zou m halen iig. Ben door dit spel gestopt met Mass Effect, bioshock en call of duty. Vind hem ook leuker dan hiervoor genoemde games

W.O.X. op 28-02-2008 om 09:57 [Niv: 1 / Exp: 39]
mijn exemplaar ligt nog steeds bij de douane

360spin! op 28-02-2008 om 10:16 [Niv: 63 / Exp: 3149]
ben het alleen niet zo eens over de graphics. die vind ik zeer mooi namelijk ivm de spellen die de laatste tijd komen voor de next gen consoles.

Gast (62.177.199.xxx) op 28-02-2008 om 12:27
Eerst Devil May Cry en de nieuwe Katamari maar eens doorwerken op de 360!

Wel een indrukwekkende game zou ik zeggen! Verzacht het wachten erg goed tot FF XIII!

Gast (84.104.251.xxx) op 28-02-2008 om 12:53
@Gast boven me
Same here.

shikamaru op 28-02-2008 om 13:11 [Niv: 21 / Exp: 1028]
ziet er egt heeel goed uit ik ga hem hale (is nog een verlaat verjaadags kado )
dus hopelijk deze week krijg ik hem egt ziek chill

wackyprofessor op 28-02-2008 om 13:22 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Jammer dat de game een trage opbouw kent net als Blue Dragon. Lijkt mij verder een toffe titel, geweldig als RPG-fan. Maar toch denk ik dat ik deze titel laat liggen, er zijn nog tal andere games die ik ga halen. Nette review btw.

BaZZaa op 28-02-2008 om 15:05 [Niv: 11 / Exp: 567]
Sorry hoor, maar de trage opbouw valt echt wel mee. Zowiezo begint het spel geweldig. heel anders dan blue dragon iig.

dark lars op 28-02-2008 om 15:13 [Niv: 108 / Exp: 5400]
oke nou ik ga hem dan nu maar eens kopen hij is er toch al wel neem ik aan 29e komtie tog dan isty ervndaag toch emestal wel ergens?

Salsa85 op 28-02-2008 om 16:11 [Niv: 82 / Exp: 4118]
jammer dat ik vandaag al een koper voor mijn 360 had.

Had deze game nog wel graag willen spelen.

crono op 28-02-2008 om 16:52 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Kwordt echt moe van revieuwers die niet begrijpen wat een rpg is,er bestaan geen nieuwe of frisse rpg's,dat zijn action adventure's(zoals FF12)
We gaan van Mario toch ook geen shooter maken alla doom en dan zegge dat dit de nieuwe platformer gamestandaard is!!!Als je geen rpg's kunt spelen of niet leuk vind, moet je dat ook niet doen en lekker bij die adventure games blijven hangen.

Deze game is gewoon fantastisch, als er aan deze game de naam Final Fantasy had gehangen had geen enkele revieuwer hem minder durven te geven dan een 9.5, maar acht tis geen square rpg en het is niet op de playstation.

Gast (84.197.110.xxx) op 28-02-2008 om 17:06
crono, FF12 is ook een rpg en verdiende zeker een 9,5. Ik vond gewoon die gambit systeen stom maar daar wen je wel aan na een tijdje. Deze game verdient zeker zo`n lage score omdat er lange laadtijden ofzo waren las ik ergens...

dark lars op 28-02-2008 om 17:37 [Niv: 108 / Exp: 5400]
hij waser nog niet -_-

im2 op 28-02-2008 om 19:18 [Niv: 574 / Exp: 28719]
Geen zin meer in een traditionele RPG? Trek er maar een punt af.

Wat idd voor mij geldt; turn-based is niets voor mij(tenzij het spel Pokémon heet )

Rene Groen (Eindredacteur) op 28-02-2008 om 19:27 [Niv: 747 / Exp: 37333]
@ Crono: Roderick heeft vele RPG's gespeeld, ik snap dan ook niet goed waar je kritiek vandaan komt. Als een game minpunten heeft, zoals ze beschreven staan in de review, dan scoort een game niet automatisch een 9.5, waarom de game een punt lager scoort staat denk ik duidelijk in de review omschreven.

Je punt over Final Fantasy en PlayStation games is te kinderachtig voor woorden dat ik daar dan ook niet eens inhoudelijk op in ga.

crono op 29-02-2008 om 19:54 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Ach ja, ik speel pas rpg’s vanaf de NES, dus ja wat weet ik er nu van.

Tis gewoon triest om te zien dat als een game niet van square komt en niet op de playstation is gelijk minder moet zijn volgens de revieuwrs(niet alleen bij gamed)Net als met eternal sonata, oh wat een slechte game was dat, tot die werd aangekondigd voor de ps3, toen was het opeens een leuke game :-s, blu dragon is ook zo slecht en lost oddyssey ja helaas wel leuke game hoor maar geen topper, het jammere hiervan is dat als deze games wel van sqaure waren geweest het dan opeens toppie games zijn volgens de revieuwers en dat terwijl de laatste games van square helemaal niet zo goed zijn, waarbij ff12 niet eens meer onder een echte rpg valt.(rogue galaxy is zelfs nog beter dan ff12)

Square maakte goede rpg’s in het verleden(ff3 crono trigger xeno gears) met ff8 gingen ze al de fout in en met 10 is het alleen bergafwaarts gegaan, gelukkig ben ik niet de enige die dit vind, er staan intussen hele forums vol van mensen die er het zelfde over denken die ook ff12 diep triest vinden en durven te zeggen dat een game niet goed is ook al is die door de zogenaamde rpg goden gemaakt, als iets slecht is zeg het dan gewoon, als iets goed is ook, ook al is het door iemand anders gemaakt.

Gideon op 01-03-2008 om 14:05 [Niv: 163 / Exp: 8165]
@Crono: dat vind ik onzin. Ik heb zelf de Eternal Sonata review gemaakt en die game heeft een nette 84 gehaald. Dat het niet een volle punt hoger is heeft niets te maken met het feit dat de game niet door SE ontwikkeld is, maar omdat er gewoon een aantal minpunten in zaten die de game van hoger weerhielden. Ik noem de lineaire gang van zaken, de levensduur van de game (erg kort), ontbreken van echte puzzels en saaie dungeons. En hoewel het verhaal hoog inzet en best aardig is, is het niet van het niveau dat de meeste SE games wel hebben.

Daarnaast geeft gamed ook RPG's die niet van SE zijn hoge cijfers als deze dat verdienen. Ik noem een Tales of Symphonia, Baten Kaitos, Shadow Hearts Covenant en Paper Mario 2 als het om Japanse RPG's gaat. Maar games als Mass Effect en Elder Scrolls kregen ook hoge cijfers, RPG's van Westerse bodem.

Wat betreft jouw mening over Final Fantasy X: ik kan me daar wel in vinden. Als groot fan van de serie ben ik het helemaal met je eens dat de serie bergafwaards is gegaan vanaf FFVIII (die ik nog wel tof vond). Maar bergafwaards betekent niet meteen dat ze slecht zijn, ik vind de oudere delen alleen beter Echter is het onzin dat wij games van SE standaard hoger laten scoren

Gewijzigd door Gideon op 01-03-2008 om 14:09

dark lars op 02-03-2008 om 01:07 [Niv: 108 / Exp: 5400]
ow ja maar oddesey is kut man ik ben nu op 6 uur ik heb nog geen flikker gedaan en de graphics zuigen echt hard het scherm trilt en de verhaallijn is egt zaad hopelijk wordt het bij 8 uur idd beter

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
Lost Odyssey
Type:
Game
Releasedatum:
29-02-2008
Ontwikkelaar:
MistWalker
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media