Het ontwikkelproces in de game-industrie is lang en moeilijk. Het begint reeds met de eerste keuring door de producer van de studio, wat zeker bij originele spellen een zeer moeilijke opgave is.
Will Wright, bedenker van SimCity, The Sims en Spore, kan hier zeker van mee spreken. Zijn grootste hit, de best verkopende PC serie ooit, The Sims werd afgewezen door zijn producer bij Maxis. De game werd de 'Toilet Game' genoemd door de bazen bij Maxis en moest geschrapt worden. Will Wright zette echter door en maakte de game in het geheim. Na enkele maanden werk werd de ontwikkeling goedgekeurd, waarna Will Wright twee jaar lang met zijn volledige team aan de game werkte. Zelf verwachtte Wright dat er ofwel één miljoen exemplaren, ofwel 50 exemplaren van de game zouden verkocht worden. Ofwel werd het een echte hit, ofwel een totale mislukking. Gelukkig voor Wright werd het die eerste.
"We had a product review meeting at Maxis where we had to decide whether we'd publish this thing or not...and the executive said 'No, let's do [something else]'."
|