Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
Retro Geschiedenis: de PlayStation War
Een Industrie Die Verandert...
Gamed Most Loved - Best Reviewed
Het Jaar 2003
Hands-On:

The Legend of Zelda: Twilight Princess


Door Gideon op 03-11-2006 om 10:38
Bron: Gamed

Het is altijd spannend als er met een nieuwe console gespeeld mag worden, maar wanneer je dan ook nog The Legend of Zelda mag proberen, dan weet je dat je iets speciaals in handen hebt.

Wel, om eerlijk te zijn weet je bij de Wii al vrij snel dat je iets speciaals in handen hebt, want de WiiMote biedt een unieke manier van spelen. Nintendo heeft besloten dat deze manier ook in de nieuwe Zelda verweven moest worden en zodoende is de GameCube game Twilight Princess nu ook een Wii launchtitel. Dat Twilight Princess een goede game gaat worden, lijkt eigenlijk redelijk zeker te zijn, de vraag is alleen of Nintendo het ook voor elkaar heeft gekregen om de besturing van de Wii-versie op tijd op poten te krijgen. Dat is ook de reden dat deze hands-on de nadruk legt op de besturing, in plaats van de gebruikelijke info; want laten we wel wezen, we weten onderhand allemaal wel waar The Legend of Zelda: Twilight Princess over gaat. Voor de mensen die toch meer info willen hebben, kan ik verklappen dat we voor de uiteindelijke review nog met een uitgebreide preview komen.

Gamed kreeg de kans om de demo van The Legend of Zelda: Twilight Princess uit te proberen en net als elk ander weldenkend wezen neem je zo’n kans met beide handen aan. Letterlijk met beide handen, want in Twilight Princess maak je gebruik van zowel de WiiMote als de Nunchuk. Je beweegt Link voort met de analoge stick (op de Nunchuk) en met een klik op de Z-knop laat je de camera achter onze groene held draaien. Wil je uit het First-person perspectief kijken? Geen probleem, achter op de Nunchuk zit namelijk nog een knop (C) waarmee dit wordt gedaan. Met de A-knop (voorop de WiiMote) kun je potten optillen, teksten lezen enz. Via een druk op ‘-’ (wederom op de WiiMote) ga je naar de inventaris en kun je voorwerpen toewijzen aan de vierpuntsdruktoets. Niets nieuws onder de zon en geen verschil met welke andere console dan ook. Klassieke Zelda gameplay en zoals we allemaal wel weten, werkt dit prima.



Het grote verschil zit hem in het vechten en het gebruik van de items. Het is namelijk zo dat je, in tegenstelling tot de GameCube versie, je voorwerpen niet toewijst aan verschillende knoppen. Je wijst ze toe aan één van de vier richtingen op de vierpuntsdruktoets. Gelukkig is het niet de bedoeling om dan deze toets in te drukken, aangezien dit niet erg lekker zou werken. Via de vierpuntsdruktoets wijs je namelijk weer een item toe aan de B-knop, die achter op de WiiMote zit. Stel dat jij je boog wilt gebruiken, dan hoef je alleen maar deze knop in te drukken, mits de boog er aan is toegewezen. Wil je toch liever je ijzeren laarzen uitproberen, dan klik je op de richting op de vierkantdruktoets waar deze laarzen onder staan en hierna is een klik op de B-knop voldoende om ze te gebruiken. Het klinkt misschien wat omslachtig in vergelijking met het oude systeem, maar het werkt prima.

In een eerder uitgebrachte trailer van de game zullen jullie ongetwijfeld ook hebben gezien dat het schieten met de boog bij sommige mensen niet lekker en gemakkelijk lijkt te werken. Er werd gebibberd, gemist en gedraaid met het beeld alsof het een lieve lust was. Na zelf de pijl en boog onderhanden te hebben genomen, kan ik met een gerust hart bevestigen dat er geen enkel probleem is met dit systeem; sterker nog, het schieten gaat natuurlijker dan bij de GameCube. Voor de hookshot geldt hetzelfde, ook hierbij richt je gewoon met de WiiMote op je scherm.

Waar we allemaal natuurlijk het meest nieuwsgierig naar zijn is het vechten. Op de E3 ging dit allemaal nog met een druk op de knop, maar Nintendo heeft toch besloten dat we gaan vechten door met de WiiMote te slaan. Angstige berichten vlogen over het internet; word je dan niet doodmoe van al dat gezwaai in zo’n uitgebreid avontuur als Twilight Princess? Waarschijnlijk wel, als je werkelijk non-stop aan het vechten bent en dit staande doet terwijl je (zoals bij WiiTennis) de WiiMote in de rondte slingert. Gelukkig hoeft dit absoluut niet. Door de WiiMote met een polsbeweging van links naar rechts te zwabberen laat je Link al met zijn zwaard slaan. Wil je met je zwaard een stotende beweging maken, dan doe je dit ook gewoon met de WiiMote; naar voren stoten dus. Zoals je ongetwijfeld in de nieuwsberichten al wel gelezen hebt, is Link, in tegenstelling tot in de GameCube versie, op de Wii rechtshandig. Tijdens het vechten is de WiiMote het zwaard en de Nunchuk het schild. Deze is ook te gebruiken als aanvalswapen; door de Nunchuk naar voren te stoten zal Link zijn schild namelijk tegen de vijand aanrammen, waardoor je weer een opening in diens verdediging creëert om toe te slaan met het zwaard. De legendarisch ‘ronddraaiaanval’ is ook weer van de partij; even schudden met de Nunchuk en daar ga je.



Ik moet eerlijk bekennen dat ik nogal huiverig was voor het vechten met de WiiMote, maar het is mij reuze meegevallen. Je kunt rustig blijven zitten op de bank, stoel of het bed en de besturing luistert nauwkeurig. Doordat je toch meer het idee hebt dat je echt strijd levert, is de voldoening net een tikje groter als je een vijand (of een groep vijanden, want ook daar draaien we onze WiiMote niet voor om) een kopje kleiner maakt. De klacht dat het alleen maar een gimmick zou zijn, zal ik niet tegenspreken; we hebben het hier toch over een game die origineel alleen voor de GameCube uit zou komen. Echter wil dat niet zeggen dat de Wii-besturing in Twilight Princess niet werkelijk een andere manier van gamen oplevert en ik verkies op dit moment duidelijk de Wii-besturing boven die van de GameCube, al was het alleen maar omdat het iets nieuws biedt en het gewoon goed werkt.

Grafisch is The Legend of Zelda: Twilight Princess best indrukwekkend. Vooral de animaties van Link zijn een lust voor het oog. De omgevingen ogen gedetailleerd, al blijft het natuurlijk een game die grafisch ook op de GameCube kan draaien. Maar het is dan wel weer de mooiste GameCube titel die ik ooit heb gezien. Hoe Nintendo het doet weet ik niet, maar ook Twilight Princess bulkt weer over van de sfeer: grafisch mag de game dan minder zijn dan de tegenhangers op een PlayStation 3 of Xbox 360, maar op het moment dat jij met de groen gemutste held door rondhuppelt door de wereld genaamd Hyrule, zal dit absoluut niet iets zijn waar je je aan stoort. Kleine details, zoals het omlaag hangen van de muts van Link terwijl je op de kop aan een magneet bungelt of de korreltjes zand die uit de groeven van een oude deur ter aarde storten, zijn als de slagroom op een overheerlijke taart. Helaas was het stukje dat wij krijgen nog maar zo klein en verlang ik naar meer...

Een aparte vermelding nog voor de speaker in de WiiMote. Deze wordt namelijk volop gebruikt in Twilight Princess. Het afvuren van een pijl, het beuken van je zwaard op de vijand het gehinnik van Midna: het komt allemaal uit je controller. Het is niet iets wat je meteen als revolutionair zult bestempelen, maar op mij heeft dit toch behoorlijk indruk gemaakt. Het geeft de game net dat beetje extra sfeer (iets waar je in Zelda games over het algemeen geen tekort aan hebt…) en maakt dat ik nu echt niet meer kan wachten tot ik de uiteindelijke versie in mijn knuistjes kan sluiten. Acht december leek nog nooit zo ver weg…


11:23  Nieuwe trailer Super Smash Brothers Brawl
10:36  GamePro Expo als nieuwe E3?
 Reacties (19)
 Pagina: 1
lloyd op 03-11-2006 om 10:50 [Niv: 68 / Exp: 3397]
Ik kijk hier heel erg naar uit

Jasper_ op 03-11-2006 om 10:59 [Niv: 8 / Exp: 416]
Ik moet nog langer wachten dan 8 december, ik ga namelijk voor de GameCube versie. Geef mij maar knoppen onder m'n vingers in plaats van die WiiMote

pizzarulez op 03-11-2006 om 11:24 [Niv: 116 / Exp: 5801]
Ik weet niet welke versie ik zal nemen , ik denk toch de wii versie!

Gast (80.127.128.xxx) op 03-11-2006 om 11:25
Ik heb zoveel positieve reacties gehoord over dat het heel goed werkt met de Wii Mote.
Boven verwachting enz.
Uiteraard is het wennen, maar daarna zou het fantastisch zijn. Doe mij de Wii maar.

(Tsja, sommige mensen als Jasper hierboven zijn bang voor iets nieuws :P)

mazze op 03-11-2006 om 11:27 [Niv: 2 / Exp: 124]
Zeker de Wii versie, waarvoor koop ik anders een Wii?? Vind het wel gaaf een keer iets nieuws!

Scar op 03-11-2006 om 11:39 [Niv: 90 / Exp: 4507]
Dit spel lijkt me echt te vet, er is een kans dat ik alleen hiervoor een wii ga kopen

crono op 03-11-2006 om 12:54 [Niv: 63 / Exp: 3156]
Ik wacht juist af met de wii,ik haal gewoon de cube versie,ik probeer die wii eerst wel uit bij vrienden(iedereen haalt m als een kip zonder kop,dus ik kan m overal uitproberen)
Dat de DS met een raar concept wel succes heeft wil nog niet zegge dat dit ook met de Wii gebeurt,ik wacht rustig af.

Gewijzigd door crono op 03-11-2006 om 12:55

Master Killer op 03-11-2006 om 13:08 [Niv: 87 / Exp: 4361]
Dat noem ik nog een goede hands-on, zoals ik in een eelder bericht al zei, we hoore niks van de besturing en de wii speaker in de controller.

Zeer goed geschreven

Sebastiaan van Wijk op 03-11-2006 om 13:13 [Niv: 73 / Exp: 3645]
Wow, goeie impressie. Heb nu helemaal zin in de Wii

Gideon op 03-11-2006 om 14:02 [Niv: 163 / Exp: 8165]
Thnx

Het stoorde mij dat ik nog steeds nergens een uitgebreide uitleg over de besturing heb gelezen. Daarnaast ben ik er vanuit gegaan dat jullie toch wel weten hoe de demo in elkaar steekt onderhand, waardoor ik dus mijn focus op de besturing zelf heb gelegd.

Tecnomic NL op 03-11-2006 om 16:18 [Niv: 164 / Exp: 8218]
Doe mij maar de Cube versie, lijkt me veel lekkerder spelen Weet nog niet of ik het spel gelijk zal halen gezien de vele Xbox 360 toppers deze maand, maar dat het spel een plekje in mijn gamecollectie zal krijgen staat vast

wackyprofessor op 03-11-2006 om 16:39 [Niv: 224 / Exp: 11181]
Wanneer de Wii uit is en ik zie iemand TLoZ: TP spelen dan word ik denk ik gek.. ga standaard een wii halen met TLoZ: TP, heerlijk lijkt me zo op avontuur met je wiimote en nun-chuck in een grootse Hyrule.

Gewijzigd door wackyprofessor op 03-11-2006 om 16:40

Devilly op 03-11-2006 om 16:56 [Niv: 275 / Exp: 13756]
Ben heel erg benieuwd. Maar ik weet niet zeker welke versie beter voor mij is. Als bijvoorbeeld alleen het mikken met de Wii-Mote (dus bij pijl en boog en hookshot) zou zijn, had ik meteen de Wii-versie gehaald. Maar nu twijfel ik een beetje, omdat ik mezelf daar niet 3 uur aan één stuk met dat ding zie bewegen.

Limmepie op 04-11-2006 om 18:18 [Niv: 21 / Exp: 1043]
waar zijn de zora's ???

phantom op 05-11-2006 om 10:47 [Niv: 14 / Exp: 695]
Ik koop voorlopig geen wii, dus kies ik de cube versie.

drakeman12 op 05-11-2006 om 15:33 [Niv: 20 / Exp: 1025]
lijkt me een beetje moeilijk met dat zwaard maar ja ik wen er wel aan ik ga iniedergeval de wii halen te vet

drakeman12 op 05-11-2006 om 15:34 [Niv: 20 / Exp: 1025]
zouals ik al eerder zij is de besturing moeilijk ik snap er niks van

drakeman12 op 10-11-2006 om 12:46 [Niv: 20 / Exp: 1025]
het zwemmen ziet er niet uit

Gast (145.53.248.xxx) op 25-02-2007 om 16:46
zelda twilight uitgespeeld in 4 dagen :P

 Pagina: 1

 Reageer
Het is niet mogelijk om te reageren op dit artikel.
Titel:
The Legend of Zelda: Twilight Princess
Type:
Game
Releasedatum:
08-12-2006
Ontwikkelaar:
Nintendo
Uitgever:
Nintendo
Media:








Meer media