Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
25 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
24 April 2024 
(0) 
(0) 
23 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
22 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
21 April 2024 
(0) 
20 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
19 April 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
Stellar Blade
TopSpin 2K25
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Feature:

The Outer Worlds


Door Rene Groen op 23-10-2020 om 08:47
Bron: Gamed

Bijna een jaar geleden kwam The Outer Worlds uit op de PlayStation 4, Xbox One en voor de PC via de Epic Games Store en de Microsoft Store, eerder dit jaar gevolgd door een release op de Nintendo Switch. Vanaf vandaag is de actie-RPG ook speelbaar via Steam, een mooi moment om het spel nog eens in de spotlights te zetten.

De ontwikkeling van The Outer Worlds werd in 2016 gestart door een kleine groep binnen ontwikkelaar Obsidian Entertainment. Aan het hoofd stonden Tim Cain en Leonard Boyarsky, twee mannen die hun sporen in de game-industrie hebben verdiend met games als Fallout, Fallout 2, Diablo III en Pillars of Eternity. Voor The Outer Worlds wilden ze de donkere morbiditeit van Leonard en de dwaasheid van Tim combineren en niet voor niets schreef eerstgenoemde ook mee aan het verhaal. Toch hebben we de release misschien nog wel meer te denken aan Tim Cain. Op een middag doorzocht hij een kast en stuitte per toeval op een broncode van een Obsidian RPG die nooit was uitgebracht. Deze code vormde uiteindelijk de basis voor The Outer Worlds. Aan ambitie was er in ieder geval geen gebrek, in een interview gaf Cain aan dat hij de hoop heeft dat gamers over tien tot twintig jaar nog altijd over hun RPG praten en dat ze andere games hebben weten te inspireren. En dat voor een game waar nooit meer dan 75 medewerkers tegelijkertijd aan werkten.


Nog voordat het echter zover was kwam het duo voor drie maanden bijeen om de verschillende aspecten uiteen te zetten. De setting, verhaallijnen, karakters en spelmechanieken werden in grote lijnen vastgelegd. Ze staken hier zoveel tijd in dat elementen als de setting, het verhaal en enkele van de karakters gedurende de ontwikkeling nauwelijks werden aangepast. Anders was dit voor de invulling van de gameplay. De implementatie van romances werd geschrapt en de kwaliteiten van je kompanen werd anders ingevuld. Eén element mocht echter niet veranderen: de vrijheid van de speler om zijn eigen invulling te geven aan de hoofdmissies. Tegelijkertijd moesten ze gedurende de ontwikkeling rekening houden met twee belangrijke factoren, namelijk tijd en budget. Van beiden was er niet veel en dus moesten er soms keuzes worden gemaakt in wat wel en niet mogelijk was. The Outer Worlds is volgens de ontwikkelaar dan ook wat kleiner dan andere open wereld RPG’s, toch verkozen ze kwaliteit boven kwantiteit.

Het verhaal van de game speelt zich af in een setting waarin het verleden herschreven is. Omdat de Amerikaanse president William McKinley nooit is vermoord en Theodore Roosevelt hem nooit heeft opgevolgd hebben bedrijven een monopoliepositie verworven en strekt hun macht zich zelfs tot in de ruimte. Planeten worden toegeëigend en gekoloniseerd, zo ook Halcyon. Om hier te komen worden speciale ruimteschepen ingezet en de inzittenden moeten een cryoslaap van tien jaar ondergaan. In het jaar 2285 ondergaan twee schepen de reis en hoewel dit in het geval van Groundbreaker prima verloopt is dit anders voor Hope. Het ruimteschip verdwijnt op mysterieuze wijze van de radar en pas na zeventig jaar ontwaak je als enige uit zijn slaap.


Wie ‘je’ in dit geval is bepaal je zelf. Niet alleen qua verschijning, ook kwaliteiten zijn naar eigen wens in te stellen. Kies je ervoor om in één kwaliteit uit te blinken of ga je voor een meer all-round karakter? Gelukkig zijn het geen vaste keuzes en verdien je gaandeweg het verhaal punten die je onder kunt verdelen in verschillende categorieën. Ben je bijvoorbeeld een gladde prater die anderen het werk voor je op laat knappen of pak je direct het geweer en probeer je al schietend een doorgang te forceren? In combinatie met het vertakkende conversatiesysteem en het kunnen werven van kompanen gaat het spel behoorlijk diep. Niet gek voor een game waarin tijd en budget twee belangrijke factoren waren ten tijde van de ontwikkeling. Of we over tien jaar nog altijd over de game zullen praten kan alleen de toekomst ons leren, met het gerucht dat er een vervolg in ontwikkeling is en de komst naar Steam, inclusief de downloadable content Peril on Gorgon, heb je in ieder geval geen excuus om deze actie-RPG niet zelf te ervaren.


07:46  Little Nightmares II trailer brengt ons mee naar The Hospital
08:47  The Medium legt Dual Reality systeem uit
 Reacties (16)
 Pagina: 1
Gast (82.143.86.xxx) op 23-10-2020 om 09:47
Blijft een geweldige game van een geweldige studio!!!

Gast (92.108.244.xxx) op 23-10-2020 om 10:27
Yep.

miknic op 23-10-2020 om 11:57 [Niv: 44 / Exp: 2216]
Om eerlijk te zijn had ik wel wat meer verwacht van dit spel. Een echte RPG is het jammer genoeg niet.

Gast (92.108.244.xxx) op 23-10-2020 om 12:27
@miknic
Wanneer was het dan wel een echte RPG geweest in jou ogen ?

Volgens mij dit een echte westerse RPG.


Gast (82.145.220.xxx) op 23-10-2020 om 12:30
Gigantische tegenvaller en ronduit lachwekkend om te lezen dat Tim Cain hoopt dat men over 10, of zelfs 20 jaar nog steeds over dit spel praten.

Gast (51.210.21.xxx) op 23-10-2020 om 12:40
Erg goede RPG dit.

Gast (85.148.254.xxx) op 23-10-2020 om 13:53
Niet uitgespeeld.Ik vond het saai.

Gast (213.49.16.xxx) op 23-10-2020 om 19:10
ik ben er toevallig vandaag aan begonnen, leuk toeval :)

Redneckerz (Redacteur) op 23-10-2020 om 20:50 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@Miknic:
Wat had je dan verwacht?

@ Gast 82.145.220:
Wat viel er zo gigantisch tegen dan? De game is zeker niet perfect, maar ook geen complete miskleun.

miknic op 24-10-2020 om 08:54 [Niv: 44 / Exp: 2216]
@Redneckerz Van de makers van Fallout New Vegas had ik wel wat meer verwacht. Veel keuzes die je maakte kon grote impact hebben op het vervolg van het spel. New Vegas heeft immens veel wapens en personages. En je was er gewoon honderden uren zoet mee. Fallout heb ik 567 uren inzitten, The Outer World had je het hele spel in 25 uur wel klaar. Is ook niet echt replayable, omdat je keuzes niet veel effect hebben. Het werd groot aangekondigd, maar was een teleurstelling.

Gewijzigd door miknic op 24-10-2020 om 08:55

Rene Groen (Eindredacteur) op 24-10-2020 om 08:57 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dan denk ik dat je met een verkeerde mindset in deze game gestapt ben. Van tevoren was duidelijk aangegeven dat dit een RPG op kleine schaal zou worden, mede ingegeven door tijd en budget. Op voorhand was dan ook al duidelijk dat dit geen game is waar je honderden uren in zoet zou zijn.

Gast (85.149.1.xxx) op 24-10-2020 om 10:26
Top game! Dit is de game die Fallout 4 had moeten zijn. Kwaliteit boven kwantiteit, vooral als het gaat om te spelen uren of de grootte van de world map

Gast (92.108.244.xxx) op 24-10-2020 om 15:09
Precies wat @Rene zegt.

Tijdens de aankondiging zijden ze al dat men dit niet moet zien als een AAA project.


Kenobixios op 24-10-2020 om 19:17 [Niv: 54 / Exp: 2687]
Niet iedere game moet een 100+ uur saga zijn.


Redneckerz (Redacteur) op 24-10-2020 om 20:06 [Niv: 227 / Exp: 11336]
@Miknic:
The Outer Worlds is van begin af aan aangekondigd als een RPG-light titel met tussen de 25-35 uur aan gameplay met trekjes van Fallout. Wellicht dat daar de (misplaatste) teleurstelling ontstaan is.

Avowed van datzelfde Obsidian is meer in lijn met wat je van The Outer Worlds had verwacht.

Gast (185.220.100.xxx) op 25-10-2020 om 13:24
Gast (85.149.1.xxx) op 24-10-2020 om 10:26
Ik deel dit sentiment.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Outer Worlds
Type:
Game
Releasedatum:
25-10-2019
Ontwikkelaar:
Obsidian Entertainment
Uitgever:
Private Division
Media:
Geen media gevonden