Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

NBA Live 19


Door Rene Groen op 23-09-2018 om 13:15
Bron: Gamed

Electronic Arts worstelt al enige jaren met de NBA Live serie. NBA Elite 11 en NBA Live 13 werden geannuleerd en NBA Live 17 werd zelfs overgeslagen, toch lieten ze vorig jaar zien een stap in de goede richting te zetten met NBA Live 18. Kunnen ze deze lijn doortrekken met NBA Live 19?

Als er één punt is waar NBA Live 19 in ieder geval indruk mee maakt dan zijn het de controls. Geen urenlange trainingen om ook maar een bal te kunnen passen of gooien, in plaats daarvan heb je het binnen enkele minuten onder de knie, al dan niet geholpen door de tutorial. Tegelijkertijd is er een diepere onderlaag wanneer je hier behoefte aan hebt, het is in ieder geval goed dat een ieder direct aan de slag kan. Tegelijkertijd heeft Electronic Arts Real Player Motion toegepast waardoor animaties van spelers een stuk beter zijn geworden. Toch hoeven we de slingers niet op te hangen, tegenover deze positieve punten is er namelijk ook wel wat negativiteit te plaatsen. Hoezeer de animaties er ook op vooruit gegaan zijn, spelers zitten te vaak vast in deze animatie. Dit betekent dat ze hun animatie eerst afmaken alvorens te reageren op je input. En dit is helaas niet het enige probleem. Het verschil tussen een schot of een layup wordt meer dan eens bepaald door de positie op het veld en niet door de keuze van de speler. Makkelijk voor de minder ervaren speler, vervelend als je idee teniet wordt gedaan door de computer. De AI zelf had ook nog wel wat werk kunnen gebruiken, ze gooien zomaar een bal terwijl er iemand tussen staat of spelen de bal juist helemaal niet af als je in een kansrijke positie staat. De gameplay mag weliswaar makkelijk op te pakken zijn, door dit soort problemen heb je toch lang niet altijd het idee volledige controle te hebben.


Vorig jaar werd er een verhalende modus geïntroduceerd onder de naam The One. Ook dit jaar is deze mode aanwezig en door de WNBA licentie zelfs met een zelf gecreëerde vrouw te spelen. Nog altijd is je doel om de beste basketbalspeler ter wereld te worden door op de straten van de Filipijnen, Frankrijk en Brazilië te spelen. Eén van de leukste implementaties vond ik de Court Battles. Je team van NBA en WNBA spelers dient alhier je court te verdedigen terwijl je tegelijkertijd de courts van anderen over moet nemen. Dit gaat niet middels standaard basketbalpotjes, een iedere court kan namelijk zijn eigen regels opstellen. Door te winnen krijg je weer toegang tot nieuwe, betere spelers en kun je het opnemen tegen sterkere tegenstanders.

Een andere mode waarin je als eigen speler furore maakt is The League. Het doel is om in een NBA team te komen en een volledig seizoen te spelen. Echt realistisch is dit niet te noemen. In een kort tijdsbestek zul je snel levellen en er is geen volledige vrijheid in hoe je de verdiende ervaringspunten in wil zetten. Je speler jaagt namelijk de kwaliteiten van een Icon als Kevin Durant na en je hebt slechts een minimale invloed in welke categorie je de verdiende punten wil besteden, de rest zal de computer voor je invullen. Uiteraard ontbreekt verder ook Ultimate Team niet. Hier komen echter dezelfde problemen naar voren als voorheen. Het groeien als team gaat zeer langzaam en de ontwikkelaar plaatst dan ook prominent in beeld dat je dit proces kunt versnellen door geld uit te geven. Electronic Arts gaat er verder vanuit dat je bekend bent met deze mode, er is vrijwel geen uitleg hoe de systemen werken.


Kijkend naar de modi dan weet NBA Live 19, op de Court Battles na, dan ook niet echt te verrassen. Gelukkig is de algehele presentatie wel weer prima op orde. Door het gebruik van de ESPN licentie heb je op momenten echt het idee naar een wedstrijd te zitten kijken, waarbij het merendeel van de spelers ook echt op hun evenbeeld lijkt. Toch is dit op ander vlak slechts schijn. De verschillende lichaamstypen van de speler hebben slechts een minimale invloed op de gameplay en het in-game commentaar is matig. De eerste keren zijn Ed Cohen en Jay Williams nog prima te beluisteren, na meerdere potjes valt al snel op dat hun uitspraken in herhaling vallen. Voor de zoveelste keer een zelfde feitje horen over een speler is eerder regel dan uitzondering.

Bij de inleiding vroegen we ons af of NBA Live 19 de ingeslagen weg van vorig jaar kon vervolgen. Het antwoord is helaas negatief. Toegegeven, de makkelijk op te pakken controls zullen met name de minder geoefende speler aanspreken en de Court Battles zijn een aangename toevoeging aan de verschillende modi. Hier tegenover staat dat de AI rare beslissingen neemt, het commentaar matig is en dat je in Ultimate Team nog altijd een onoverbrugbare afstand hebt als je niet de portemonnee trekt. Er zijn dus nog teveel punten waar het nodige werk aan besteed moet worden alvorens de NBA Live serie volmondig aan te raden is.
Beoordeling
65
NBA Live 19 heeft genoeg punten die doorschemeren dat er een solide basis is. De makkelijk op te pakken gameplay en de Court Battles zijn hier voorbeelden van. Tegelijkertijd is er op ander vlak de nodige kritiek te plaatsen. De AI voelt te vaak als een storende factor binnen je team en het commentaar valt al na enkele potjes in herhaling. Als EA de focus op dit soort punten legt komt het vast goed, tegelijkertijd zijn dit nu net de punten die al eerder eveneens als negatief werden bestempeld.


13:02  Codemaster met teaser voor DiRT Rally 2?
11:25  [Upd. 2] Telltale Games gaat deuren sluiten
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
NBA Live 19
Type:
Game
Releasedatum:
07-09-2018
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:
Geen media gevonden