Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
E3-overzicht 
E3-overzicht  
18 Juni 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
17 Juni 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
16 Juni 2018 
(0) 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(4) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Juni 2018 
(1) 
(1) 
(17) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(16) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Juni 2018 
(4) 
(0) 
(1) 
(0) 
(10) 
(1) 
(8) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(4) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(4) 
(3) 
(0) 
(0) 
13 Juni 2018 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(3) 
(7) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
12 Juni 2018 
(3) 
(9) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Unravel Two
Milanoir
Onrush
Hexologic
Review:

Shaq-Fu: A Legend Reborn


Door Rene Groen op 10-06-2018 om 13:52
Bron: Gamed

In 1994 verscheen Shaq-Fu en het idee erachter was simpel; gebruik een 2D fighting game als basis, verzin een flinterdun verhaal en plaats Shaquille O'Neal in de hoofdrol. Het bleek even simpel als tergend, zo werd er zelfs een website in het leven geroepen om iedere kopie te vernietigen en is het spel volgens sommigen de allerslechtste ooit gemaakt. En toch is er nu een vervolg aan gegeven. Waarom dit is begrijpen wij ook niet helemaal.

Shaq-Fu: A Legend Reborn werd vier jaar geleden op Indiegogo geplaatst en wist uiteindelijk net het beoogde bedrag binnen te halen. Het is in ieder geval duidelijk dat dit geld niet in het schrijfwerk is gestoken. Shaquille O'Neal, oftewel Shaq-Fu, spoelt op jonge leeftijd aan in een tas en komt onder hoede van de Chinese leermeester Fei Hung die hem de fijne kneepjes van martial art leert. Wanneer de beste man komt te overlijden blijkt dat de wereld is overgenomen door demonische bekendheden en moet onze held erop uit trekken om met ze af te rekenen. De ontwikkelaar heeft het niet aangedurfd om deze beroemdheden bij naam te noemen maar het is duidelijk dat het om namen als Mel Gibson, Justin Bieber, Donald Trump en Madonna gaat. Eigenlijk maakt dit alles ook niets uit, niet voor niets heb je de mogelijkheid om tussenfilmpjes direct over te slaan en van dit alles niets mee te krijgen. Het is niet dat je er veel aan zult missen.


De gameplay is opgebouwd als een side-scrolling beat 'em up. In een zestal levels knok je van het begin naar het einde terwijl vijanden van beide kanten je scherm in komen om je hierin te beletten. Het vechten voelt met slechts één knop om aan te vallen beperkt aan. Met rake aanvallen bouw je een meter op waarmee je weer krachtigere aanvallen kunt gebruiken en naast het standaard slachtvee vereisen speciale vijanden iets meer tactiek. Het is hierdoor veelal beter om je eerst op de zwakke vijanden te richten, zo je meter te laten vullen en deze te gebruiken op de sterkere tegenstanders. Op vastgestelde momenten mag je ook nog eens helemaal los gaan in een cactus- en een robotpak (als Big Diesel, een referentie naar zijn rapcarričre) waarmee je flinke schade uitdeelt en aan het einde van ieder level staat er een eindbaas voor je klaar wiens tactieken veelal direct duidelijk zijn. De enige moeilijkheidsgraad zit hem in de getale aan absurde karakters die er op je af worden gestuurd, gelukkig kent een level meerdere checkpoints om je nooit al te ver terug te werpen.

Het bovenstaande concept leent zich prima om met zijn tweeën te spelen, toch ontbreekt het aan een coöperatieve spelmogelijkheid. Ook bij de humor zijn vraagtekens te plaatsen. Het wegzetten van stereotypen en de verwijzingen naar bijvoorbeeld masturbatie en homofobie dragen niet bij aan de game. Eveneens kwalijk is dat de game technisch niet weet te overtuigen. Hoewel de gameplay met meerdere vijanden op je scherm prima overeind blijkt is er door de gehele game last van screen tearing in onze gespeelde Xbox One versie. Verder liep het spel meermaals vast, opvallend genoeg altijd bij een baasgevecht. Zowel Shaq-Fu als de karakters reageerden niet meer, wel was via het menu een vorig checkpoint in te schakelen.


Voor zo'n tien Euro had dit spel nog wel voor enig vermaak kunnen zorgen op een druilerige zondagmiddag. Het probleem is echter dat het digitaal het dubbele kost en dat je voor een fysiek exemplaar zelfs meer dan dertig Euro neer dient te leggen! En dat voor een game die ik in drie uur had uitgespeeld en waar je enkel nog een uurtje extra in wil steken om de gemiste Trophies / Achievements in te behalen. Niet omdat deze nu zo bijster origineel zijn, maar omdat je na 500 en 1000 vijanden ook nog eens 2000 vijanden om moet leggen in de gedaante van een cactus. De matige graphics helpen wat dat betreft ook niet mee, terwijl een aardige soundtrack niet genoeg is om de game te kunnen redden. Shaq-Fu: A Legend Reborn is niet zo slecht als zijn voorganger, echter weet Shaquille O'Neal zich met deze game ook zeker niet te revancheren.
Beoordeling
40
Shaq-Fu: A Legend Reborn laat ons drie uurtjes lang in de huid van Shaquille O'Neal kruipen terwijl we ons door duizenden vijanden knokken. Een rit die gepaard gaat met simpele gameplay, matige en soms zelfs aanstootgevende humor, de nodige technische mankementen en zonder inbreng van een tweede speler. A Legend Reborn? Wat ons betreft eerder een Legend die nu echt moet stoppen met videogames.


14:43  Neo Geo Mini met Metal Slug en The King of Fighters
11:26  Risk en Trivial Pursuit naar Switch?
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Shaq-Fu: A Legend Reborn
Type:
Game
Releasedatum:
05-06-2018
Ontwikkelaar:
Big Deez Productions
Uitgever:
Mindscape
Media:
Geen media gevonden