Het ontwikkelen van een game is geen goedkope aangelegenheid en met enkele miljoen redden de meeste games het dan ook niet. We zien dit ook terug bij Shadow of the Tomb Raider, een game die flink wat te besteden heeft.
Eidos Montreal, hoofdontwikkelaar van de nieuwe game in de serie, heeft laten weten dat het ontwikkelbudget tussen de 75 en 100 miljoen dollar ligt. Hier bovenop komt nog eens 35 miljoen dollar die ze gebruiken voor marketing- en promotiedoeleinden.
Een flink bedrag als dit brengt volgens studiohoofd David Anfossi natuurlijk ook de nodige zorgen met zich mee, er is natuurlijk een druk om winst te maken. Om hieraan te voldoen zijn er ook geld en hulpmiddelen apart gelegd om concepten te bedenken die zowel fans van verhaalgedreven games tevreden stellen als genoeg geld binnen brengen om winstgevend te zijn.
quote: “We are doing tests, we are learning, and we are working out how to apply that to our games, but we have to be careful about the fans. Online does not have to mean multiplayer. It could, but it could also be something different. It can be a single-player experience but online. Online, for me, does not mean we forget the single-player experience. It could be part of that experience. Or it might mean we try multiplayer things at the same time."
Een fascinerend voorbeeld is volgens Anfossi de game Hellblade: Senua's Sacrifice. Deze titel had minder ontwikkelbudget dan veel andere games binnen het genre en werd dan ook verkocht voor $30. Aan kwaliteit werd echter niet ingeboet en de verkoopcijfers waren uiteindelijk goed genoeg. Volgens Anofssi is dit een model die toekomstige projecten van de studio kan inspireren.
quote: “For example – and this is just my opinion, I’m not committing to anything – let’s say that we develop a very good narrative, with a complex universe and strong characters. You start the game and then you complete it in three hours. That costs $30. That’s it. Maybe that’s the way to continue with story-driven games. You bring a strong experience, you make sure that the audience is interested by it, and that they can actually complete it.”
Shadow of the Tomb Raider bevat een online component die grootser is dan in de voorgaande games, details hierover zijn echter nog onbekend. Ze willen hiermee ook gamers aanspreken die niet alleen gericht zijn op een singleplayer, tegelijkertijd snapt Anfossi dat ze voorzichtig moeten zijn om niet simpelweg iedere trend achterna te lopen die we in het huidige gamelandschap zien. Wel denkt hij dat een ieder kritisch moet blijven op huidige producten en moet durven te veranderen. Een voorbeeld hiervan ziet hij bij verhaalgedreven ervaringen, denk aan God of War. Volgens hem was dit een goed voorbeeld van een geweldige singleplayer ervaring, tegelijkertijd denkt hij niet genoeg tijd te hebben om het af te ronden.
quote: "For me, that’s a frustration. Because when you start a story-driven experience you want to see the conclusion. So we have to adapt and try new models.”
Shadow of the Tomb Raider is vanaf 14 september verkrijgbaar op de PC, PlayStation 4 en Xbox One.
|