Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
19 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
18 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
17 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(3) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Augustus 2018 
(0) 
(1) 
(4) 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
15 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Augustus 2018 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Augustus 2018 
(2) 
(2) 
(0) 
11 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
10 Augustus 2018 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(9) 
(0) 
(0) 
09 Augustus 2018 
(11) 
(2) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
08 Augustus 2018 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Augustus 2018 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
06 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(18) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Augustus 2018 
(0) 
Persian Nights: Sands of Wonders
Graveyard Keeper
Packshot Friday - Deel 230
Packshot Thursday - Deel 229
Nieuws:

Tomb Raider kost minimaal $75 miljoen


Door Rene Groen op 12-05-2018 om 10:16
Bron: VG247

Het ontwikkelen van een game is geen goedkope aangelegenheid en met enkele miljoen redden de meeste games het dan ook niet. We zien dit ook terug bij Shadow of the Tomb Raider, een game die flink wat te besteden heeft.

Eidos Montreal, hoofdontwikkelaar van de nieuwe game in de serie, heeft laten weten dat het ontwikkelbudget tussen de 75 en 100 miljoen dollar ligt. Hier bovenop komt nog eens 35 miljoen dollar die ze gebruiken voor marketing- en promotiedoeleinden.

Een flink bedrag als dit brengt volgens studiohoofd David Anfossi natuurlijk ook de nodige zorgen met zich mee, er is natuurlijk een druk om winst te maken. Om hieraan te voldoen zijn er ook geld en hulpmiddelen apart gelegd om concepten te bedenken die zowel fans van verhaalgedreven games tevreden stellen als genoeg geld binnen brengen om winstgevend te zijn.
quote:
“We are doing tests, we are learning, and we are working out how to apply that to our games, but we have to be careful about the fans. Online does not have to mean multiplayer. It could, but it could also be something different. It can be a single-player experience but online. Online, for me, does not mean we forget the single-player experience. It could be part of that experience. Or it might mean we try multiplayer things at the same time."

Een fascinerend voorbeeld is volgens Anfossi de game Hellblade: Senua's Sacrifice. Deze titel had minder ontwikkelbudget dan veel andere games binnen het genre en werd dan ook verkocht voor $30. Aan kwaliteit werd echter niet ingeboet en de verkoopcijfers waren uiteindelijk goed genoeg. Volgens Anofssi is dit een model die toekomstige projecten van de studio kan inspireren.
quote:
“For example – and this is just my opinion, I’m not committing to anything – let’s say that we develop a very good narrative, with a complex universe and strong characters. You start the game and then you complete it in three hours. That costs $30. That’s it. Maybe that’s the way to continue with story-driven games. You bring a strong experience, you make sure that the audience is interested by it, and that they can actually complete it.”

Shadow of the Tomb Raider bevat een online component die grootser is dan in de voorgaande games, details hierover zijn echter nog onbekend. Ze willen hiermee ook gamers aanspreken die niet alleen gericht zijn op een singleplayer, tegelijkertijd snapt Anfossi dat ze voorzichtig moeten zijn om niet simpelweg iedere trend achterna te lopen die we in het huidige gamelandschap zien. Wel denkt hij dat een ieder kritisch moet blijven op huidige producten en moet durven te veranderen. Een voorbeeld hiervan ziet hij bij verhaalgedreven ervaringen, denk aan God of War. Volgens hem was dit een goed voorbeeld van een geweldige singleplayer ervaring, tegelijkertijd denkt hij niet genoeg tijd te hebben om het af te ronden.
quote:
"For me, that’s a frustration. Because when you start a story-driven experience you want to see the conclusion. So we have to adapt and try new models.”

Shadow of the Tomb Raider is vanaf 14 september verkrijgbaar op de PC, PlayStation 4 en Xbox One.


10:41  Minecraft's Bedrock update op 21 juni
10:01  Games cadeau doen op One is nu mogelijk voor iedereen
 Reacties (7)
 Pagina: 1
Gast (31.201.12.xxx) op 12-05-2018 om 13:09
vind dat de marketing afdeling dan ff iets beter zijn best mag gaan doen. Ik ben totaal nog niet gehyped voor deze game, ondanks dat ik denk dat het best een vette game wordt.

Rene Groen (Eindredacteur) op 12-05-2018 om 13:12 [Niv: 694 / Exp: 34709]
Ze hebben hier nog enkele maanden voor. Nu al een hype creëren in termen van marketing is natuurlijk niet handig, dit kun je beter doen als de release dichterbij komt.

Gast (92.108.244.xxx) op 12-05-2018 om 13:24
Ben ik met je eens Rene.

Stel dat de E3 super gaat worden dan is daarna iedereen deze soort van hype vergeten.

Gast (87.195.247.xxx) op 12-05-2018 om 15:55
Vanwege dit soort bedragen die allemaal weer terug verdiend moeten worden kan een game steeds minder risico nemen en moet vooral doen wat andere succesvolle games gedaan hebben. De Tomb Raider serie heeft sinds die verdraaide reboot al z'n oorspronkelijke identiteit verloren en is nu een soort Call of Duty schietfestijn in deprimerende grijze omgevingen en een hoop irritant gekrijs. Ik zou veel liever hebben gezien dat Tomb Raider een kleinere niche game zou zijn geworden die tenminste vast houd aan z'n eigen identiteit.

Gast (32.42.13.xxx) op 12-05-2018 om 16:16
Achterlijk bedrag als de engine al klaar ligt....

Gast (92.108.244.xxx) op 12-05-2018 om 16:18
Gast (87.195.247.xxx)

Tja ik denk dat nu met het 3de deel de koek ook echt op is op deze manier.

Maar je snapt ook wel dat Tomb Raider nooit een serie zal worden die voor het niche publiek gemaakt gaat worden.

als je ziet wat er bij een AAA productie komt kijken dan denk ik dat het voor veel uitgevers de komende jaren moeilijk gaat worden.


Gast (87.195.247.xxx) op 12-05-2018 om 22:49
^ Tomb Raider niet, maar de Lara Croft spin-off serie misschien wel. Het is mijn hoop dat ze daar wat meer mee gaan doen en dat heb ik de PR mensen van Crystal Dynamics verschillende keren op het hart gedrukt.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Shadow of the Tomb Raider
Type:
Game
Releasedatum:
14-09-2018
Ontwikkelaar:
Crystal Dynamics
Uitgever:
Square Enix
Media:








Meer media