Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
16 Augustus 2018 
(0) 
(1) 
(3) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
15 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
13 Augustus 2018 
(10) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Augustus 2018 
(2) 
(2) 
(0) 
11 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(10) 
(0) 
10 Augustus 2018 
(4) 
(1) 
(0) 
(2) 
(9) 
(0) 
(0) 
09 Augustus 2018 
(11) 
(2) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
08 Augustus 2018 
(5) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Augustus 2018 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
06 Augustus 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(18) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Augustus 2018 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
04 Augustus 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 Augustus 2018 
(4) 
(3) 
(5) 
(2) 
02 Augustus 2018 
(1) 
(4) 
(15) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(8) 
(2) 
(0) 
(2) 
(0) 
01 Augustus 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
Packshot Thursday - Deel 229
Packshot Wednesday - Deel 228
Packshot Tuesday - Deel 227
Packshot Monday - Deel 226
Review:

God of War


Door Rene Groen op 22-04-2018 om 14:43
Bron: Gamed

Voor vrijwel ieder systeem is er wel een game aan te wijzen waar je jaren later nog altijd warme herinneringen aan bewaart. Voor mij zijn dit bijvoorbeeld The Legend of Zelda: A Link to the Past voor de SNES, Fable voor de Xbox en Half-Life 2 voor de PC. Het moet wel heel raar gaan lopen als ik over enkele jaren ook niet God of War voor de PlayStation 4 toe zal voegen aan dit lijstje.

God of War is een waardig vervolg op de serie die ik evengoed in het eerder genoemde rijtje had kunnen zetten. Ondanks dat de toonzetting anders is en de Griekse mythologie is ingewisseld voor een Noorse setting hebben we hier namelijk nog altijd te maken met een vervolg van het ingezette verhaal. Kratos leidt een meer teruggetrokken bestaan met zijn vrouw en zoontje Atreus. Weg van het verleden maar duidelijk ook veelal weg van zijn gezin. Er zit een zekere spanning in de relatie tussen hem en zijn zoon die duidelijk is opgevoed onder de vleugels van zijn moeder Faye. Wanneer ze echter komt te overlijden zijn de twee aan elkaar overgeleverd. Het verstrooien van haar as op de hoogste berg is een weg vol gevaar en in eerste instantie ziet Kratos zijn zoon als te onervaren en mogelijk zelfs een sta in de weg. Als blijkt dat zijn verleden hem niet met rust laat en zijn veilig gewaande thuishaven helemaal niet zo veilig blijkt besluiten ze toch op pad te gaan.


Het is de relatie tussen de twee die de hoofdrol opeist gedurende het avontuur. Op voorhand was ik bang dat dit ten koste zou gaan van de hardheid waar de serie om bekend staat. Vergis je echter niet, Kratos is niet ineens de voorzichtige vader geworden die zijn kind ontziet of de weg die voor ze ligt aangrijpt om interesse te tonen in zijn doen en laten. Op vragen reageert hij niet, nors of wegwuivend, wanneer anderen hulp nodig hebben ziet hij er niets in om ze te helpen en gesprekken over Faye worden afgekapt. Door een natuurlijke opbouw laat Kratos steeds meer het achterste van zijn tong zien, zonder dat hij ineens als rolmodel fungeert. Maar ook de andere karakters waar je mee te maken krijgt zijn voldoende uitgediept om ze een significante rol te laten spelen. Zonder het verleden te verloochenen, want er zijn nog voldoende verwijzingen naar vroeger, en zonder je het idee te geven dat je iets mist als je de eerdere delen niet hebt gespeeld. Dit komt onder andere door de nieuwe setting, waarbij ze de Noorse mythologie hebben aangegrepen om namen als Thor en Odin een rol te geven.

Wat ook zeker meehelpt in de vertelling van het verhaal is de grafische pracht die ermee samen gaat. Ik beschik over een PlayStation 4 Pro en een 4K TV en deze combinatie zorgt werkelijk voor schitterende beelden, die overigens ook stand weten te houden op een normale PlayStation 4 die op een HDTV staat aangesloten. Van bosrijke omgevingen tot besneeuwde bergen, van heldere wateren tot donkere grotten; alles heeft evenveel liefde gekregen en op ieder detail is gelet. Van de wapperende blaadjes op de achtergrond tot de emoties in de gezichten. Evenveel aandacht is er uitgegaan naar de stemacteurs en actrices. Christopher Judge geeft Kratos zijn donkere, rauwe stem terwijl Sunny Suljic diens zoon Atreus sterk neer weet te zetten, zonder irritant te worden. Maar niet alleen deze hoofdkarakters zijn uitstekend gekozen, ook de overige cast (met onder andere Nolan North en Troy Baker) zet een sterke prestatie neer. Of het nu gaat om twee dwergen wiens relatie verstoord is, een pratend hoofd of een God wiens hulp je met enige regelmaat nodig hebt; allen krijgen ze voldoende tijd om te schitteren en diens achtergronden te leren kennen.


Alle schitterende locaties zijn verpakt in een game die je makkelijk twintig tot dertig uur bezig weet te houden. Je kunt ervoor kiezen om je enkel te focussen op het hoofdverhaal maar dit raden we sterk af. De vele (optionele) sidequests zijn niet alleen sterk qua verhaalvertelling, ze voelen ook gepast binnen het hoofdverhaal en geven je betekenisvolle beloningen. Sowieso zit de semi-open wereld vol met exploratiemogelijkheden. Meer dan eens stuit je op deuren en schatkisten die je pas later in de game kunt openen omdat je de juiste kwaliteiten mist, waardoor je ook na het uitspelen voldoende reden hebt om nog wat extra uren in de game te stoppen om de honderd procent te behalen. Iets wat we zeker aanraden, het zorgt er namelijk voor dat je locaties zult bezoeken waar je anders niet eens weet van zou hebben.

Eerder in deze review benoemde ik al mijn zorgen over Atreus als wezenlijk onderdeel van deze nieuwe God of War. Immers, zou hij geen afleidende factor zijn gedurende de gevechten? Gelukkig kan ik concluderen dat deze zorg ongegrond is. Bewapend met een klein mes en zijn pijl en boog staat Atreus prima zijn mannetje. Op aangeven van Kratos kan hij pijlen afschieten en verder is er slechts een spaarzaam moment waarbij je reddend op moet treden. Andersom is dit veel vaker het geval, zo kan hij je eenmalig terugbrengen uit de dood en heeft hij de gave om talen te spreken die Kratos niet machtig is. Tevens kan hij door kleinere ruimtes kruipen om zo een doorgang te creëren. Dit alles vereist niet meer dan één druk op de knop waardoor hij een waardevolle toevoeging is die op geen enkel moment als irritant werd ervaren.


De gevechten zelf voelen heerlijk aan. Kratos heeft zijn kettingzwaarden ingeruild voor een bijl en hiermee doorklieft hij nog altijd vijanden als een slager die de worst aan het snijden is. Deze Leviathan, zoals de bijl heet, heeft een lichte en zware aanval en kan tevens weggeworpen worden, waarna deze met een druk op de knop weer terugkeert in zijn handen. Het unieke aan de bijl is dat je hiermee vijanden tijdelijk kunt bevriezen om ze vervolgens met je blote vuisten te lijf te gaan en door het dragen van een schild heb je ook een middel om jezelf te verdedigen. Afgewisseld met finishing moves en Spartan Rage waarbij je tijdelijk volledig los kunt gaan vormt het een prima alternatief van het vroegere concept, heerlijk in beeld gebracht door een camera die dichter op de actie staat.

Het vechten met de bijl verveelt op geen moment en dit is maar goed ook. Dit is geen shooter waarbij je op iedere hoek een nieuw wapen tegen komt, wel zul je gedurende het spel met enige regelmaat nieuwe kwaliteiten vinden die op je wapen of kledij te plaatsen zijn voor additionele voordelen. Het is overigens niet zo dat ieder gevonden item een meerwaarde heeft voor je speelstijl, zo kan het je aanvalskracht vergroten terwijl het je verdediging juist verlaagd. Iedere speler kan op deze manier zijn eigen speelstijl verder uitbouwen. Op de hogere moeilijkheidsgraden is het zelfs verstandig om regelmatig te wisselen om zo in te spelen op de gevaren waar je mee te maken hebt. Verder kun je ook terecht in de winkels van wapensmeden Brok en Sindri om tegen inwisseling van geld en gevonden middelen betere kledij te kopen of juist kledij te versterken en is er een skilltree waar je tegen inwisseling van XP zowel Kratos als Atreus uit kunt bouwen.


Als we al het bovenstaande samen moeten vatten, wat maakt God of War dan precies zo goed? Als ik kijk naar de vorige delen dan zien we toch een duidelijke stijlbreuk. Daar waar het vroeger draaide om de actie en het verhaal tweede viool speelde daar zijn deze twee elementen nu veel dichter naar elkaar toegetrokken. Er is veel aandacht uitgegaan naar het verhaal zonder de actie te verloochenen. Een verhaal dat ook kan schitteren door de geweldige graphics (waarbij je kunt kiezen voor meer grafische pracht of een betere resolutie) en animaties, de begaafde stemacteurs die de karakters tot leven brengen en de geweldige soundtrack van Bear McCreary. Is er dan helemaal niets op de game aan te merken? Ach, ik wil je nog best mee geven dat de puzzels wat simplistisch en herhalend zijn qua opzet en dat er misschien wel iets meer variëteit aan vijanden had mogen zijn, echter is dit meer zoeken naar minpuntjes dan dat ik ze daadwerkelijk als zodanig heb ervaren. God of War is dan ook echt zo'n game die een systeem definieert. Een game waar we in de toekomst nog aan terugdenken als we de PlayStation 4 benoemen. Een game ook die bewijst dat een franchise jaren later een heerlijk vervolg neer kan zetten door op een prettige manier vernieuwingen in te voeren. Precies zo'n game waar ik een diepe, diepe buiging voor maak.
Beoordeling
95
God of War slaat een nieuwe weg in. Eentje waarin meer aandacht is voor het verhaal en de persoonlijke relaties die hierin een rol spelen. Een game waarin ook de combat opnieuw is ingekleurd, zonder de hardheid van de eerdere delen uit het oog te verliezen. Een gewaagde keuze die perfect uit weet te pakken. Voor mij is God of War nu al één van de beste PlayStation 4 titels die is uitgebracht en een game waar ik jaren later nog met veel voldoening op terug zal kijken en zich kan scharen in een rij met andere klassiekers.


05:39  Persona 5 protagonist aan het dansen
11:18  Puzzle Fighters servers gaan in juli offline
 Reacties (18)
 Pagina: 1
Gast (80.200.78.xxx) op 22-04-2018 om 17:31
Goeie review. Een vraagje, heb je tijdens de review ook de preststiemodus geprobeerd. Ik merk namelijk dat er niet veel verschil tussen 4k en 1080 p is op mijn 4k televisie. Daarnaast is de de framerate stukken beter in prestatie modus. Hoe heb je dit zelf ervaren? Dankje

Gast (80.57.254.xxx) op 22-04-2018 om 19:23
ik raad iedereen,immersive mode aan,als je echt wil genieten!

wat een ongekende zieke spel is dit zeg.

Gast (92.108.244.xxx) op 22-04-2018 om 20:26
Gast (80.57.254.xxx)
Meer dan terecht cijfer.

Persoonlijk vind ik dat deze Horizon weg blaast al is dat natuurlijk een smaak ding.

Ik ben normaal iemand van de hogere framerate maar in dit geval kies ik ook voor de 4k mode.


Gast (84.24.42.xxx) op 22-04-2018 om 20:42
Vind het oprecht een mooie en toffe game, maar ik moet wel zeggen dat Sony een beetje moet gaan opletten dat niet al hun games dezelfde formules gaan krijgen, anders krijgen we dadelijk een Ubisoft 2…..neem niet weg dat het wel allemaal toffe games zijn hoor

Want ik zie heel veel dingen van andere games vaun terug in de game, bijv de compass van Horizon, en de dinamiek tussen de personages van Last of Us en Uncharted…beetje zonde dat de games teveel opelkaar gaan lijken zo.

Alpha Centyros op 23-04-2018 om 09:22 [Niv: 43 / Exp: 2166]
@84 Daar was ik initieel ook bang voor en ondanks dat het even wennen was, is de hele sfeer en gameplay heel anders dan wat we in Last of Us gezien hebben. Naar mijn mening zijn de risico's die ze hebben genomen meer dan succesvol geweest!

Gast (92.108.244.xxx) op 23-04-2018 om 11:46
(84.24.42.xxx)

Ik was daar eerst ook bang voor.

Was bang dat het heel erg ging leunen op verhaal en emotie.Ik zal je zeggen dat ik juist de gameplay het sterkste punt van de game vind.


Rene Groen (Eindredacteur) op 23-04-2018 om 15:36 [Niv: 694 / Exp: 34697]
@ Gast (80.200.78.xxx)
Ik speel met een betere resolutie, hoewel ik inderdaad moet zeggen dat de game er ook in een mindere resolutie prachtig uit ziet. Met deze optie zijn er soms enkele kleine framedrops, maar niets noemenswaardigs. Of laat ik het zo zeggen; ik ben er niet zo gevoelig voor.

@ Gast (84.24.42.xxx)
Ik snap het punt dat je wil maken maar ben het niet helemaal met je eens. God of War voelt wat mij betreft wezenlijk anders aan, zo is er een geheel andere dynamiek tussen de personages in vergelijking met bijvoorbeeld The Last of Us. Echter snap ik ook je punt, ze moeten natuurlijk wel oppassen dat we niet over enkele jaren zeggen dat ze eenheidsworst aan het produceren zijn, maar ik neem aan dat Sony hier ook wel voor waakt.

Gast (82.74.161.xxx) op 23-04-2018 om 15:45
Gaan we nu in elke Sony game Nolan North en Troy Baker zien??? Wordt er een beetje moe van telkens dezelfde stemmen te horen

Rene Groen (Eindredacteur) op 23-04-2018 om 15:49 [Niv: 694 / Exp: 34697]
Gelukkig hebben ze hier bijrollen en ze zitten zeker niet alleen in Sony games, kijk bijvoorbeeld maar eens op IMDB bij hun namen.

Gast (89.98.129.xxx) op 23-04-2018 om 22:08
god of war beste game ooit gemaaakt

Gast (109.219.218.xxx) op 24-04-2018 om 17:27
Inderdaad 84. Alles lijkt dezelfde formule te volgen bij Sony. Jammer!

Gast (87.208.227.xxx) op 24-04-2018 om 23:45
Inderdaad 109 het lijkt zo maar is het niet. Het zijn games met een compleet andere insteek. Het zijn action adventure games, maar het is geen eenheidsworst, bij lange na niet.

Die 95 is heel dik verdient en volkomen terecht.

Redneckerz (Redacteur) op 25-04-2018 om 14:08 [Niv: 199 / Exp: 9933]
Het is wel duidelijk dat Gamed Sony-minded is.

I kid. GOW is domweg een sterke game, visueel top notch, wel met zijn eigen visuele inconsistenties.


Gast (92.108.244.xxx) op 26-04-2018 om 07:44
Red:

Noem eens een paar visuele inconsistenties ?

Redneckerz (Redacteur) op 27-04-2018 om 00:06 [Niv: 199 / Exp: 9933]
@ Gast 92.108.244:
De huid van Kratos ziet er veelal uit alsof deze van rubber is, ala Fallout 4.

Leer is soms niet altijd gedetailleerd. Maar dat kan je nog aan een DoF (Depth of Field) effect toeschrijven.

GOW's implementatie van een PBR werkmethode is niet beter, eerder slechter, dan zeg maar Horizon's of Star Wars. Materiaal kwaliteit is domweg minder.

Reflecties zijn redelijk primitief ivm andere games.

Belichting is niet altijd consistent: Op sommige plaatsen waar je schaduw verwacht is dat er niet altijd. Ook zelf-schaduwen zijn niet altijd aanwezig terwijl je dat gezien de scene wel verwacht.

Daarnaast doet het wel leuke dingen ivm sneeuw, meer dan de meeste andere titels. Sommige aspecten heeft GOW absoluut de titel in handen, in anderen niet, waarbij ik vooral de rendering kwaliteit van de huid minder goed vind dan andere Sony exclusives.

Gast (92.108.244.xxx) op 27-04-2018 om 07:50
Red:
Punt 1 & 4 ga ik wel in mee.

Voor die andere punten moer ik de game verder spelen en beter opletten.


Gast (87.79.238.xxx) op 28-04-2018 om 09:01
Hier mis ik dus niets aan matige pauper game.

Gast (92.108.244.xxx) op 28-04-2018 om 10:38
Gast (87.79.238.xxx)

Dat mag jij vinden maar dit is toch verre van een pauper game hoor.Zeg dan gewoon dat het je ding niet is.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
God of War [2018]
Type:
Game
Releasedatum:
20-04-2018
Ontwikkelaar:
Sony Interactive Entertainment
Uitgever:
Sony Interactive Entertainment
Media:








Meer media