Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 Juli 2018 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
15 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
14 Juli 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 Juli 2018 
(3) 
(0) 
12 Juli 2018 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(4) 
11 Juli 2018 
(0) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(1) 
(10) 
10 Juli 2018 
(2) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(6) 
(7) 
09 Juli 2018 
(2) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(1) 
(0) 
07 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(2) 
06 Juli 2018 
(4) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Juli 2018 
(1) 
(26) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
04 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(8) 
(3) 
(2) 
03 Juli 2018 
(3) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(2) 
02 Juli 2018 
(1) 
(0) 
(1) 
(3) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
30 Juni 2018 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
29 Juni 2018 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
28 Juni 2018 
(2) 
All-Star Fruit Racing
The Lion's Song
The Spectrum Retreat
Wolfenstein II: The New Colossus
Review:

Sea of Thieves


Door Rene Groen op 30-03-2018 om 12:22
Bron: Gamed

Wanneer ik kijk naar de games waar ik mezelf vroeger in verloor zitten hier meerdere titels van ontwikkelaar Rare tussen. Deze games komen met name uit het tijdperk van Nintendo, sinds hun overname door Microsoft is de magie namelijk grotendeels verdwenen. Weten ze zich met Sea of Thieves te herpakken?

Het piratenleven start natuurlijk met de creatie van een (vrouwelijke) piraat, hoewel het woord creatie de lading eigenlijk niet dekt. De ontwikkelaar heeft zelf een aantal personages uitgewerkt en er het is in eerste instantie dus niet mogelijk om je wildste fantasieën de vrije loop te laten gaan. Na een keuze gemaakt te hebben, dien je te bepalen hoe je Sea of Thieves wil gaan spelen. Trek je er alleen op uit of besluit je samen te werken met maximaal drie andere spelers? Deze keuze heeft invloed op je schip, zo geeft een sloep ruimte aan één of twee spelers terwijl je met een galjoen plaats hebt voor drie of vier piraten. Na ook hier een keuze in gemaakt te hebben kan het avontuur (bijna) beginnen. Een avontuur dat overigens geen verhaallijn kent, ongeacht of je er nu alleen op uit trekt of dit in een grotere samenstelling doet. Als speler schrijf je namelijk je eigen verhaal, hetgeen veelal begint met het maken van een keuze. Neem je een opdracht aan van de Gold Hoarders en ga je op zoek naar schatten, kies je voor de Order of Souls die je betalen als je bepaalde skeletten weet uit te schakelen of ga je toch voor de Merchant Alliance die je naar plekken stuurt om bepaalde goederen op te pikken? Dit alles doe je uiteindelijk voor de gouden dukaten die je kunt gebruiken om nieuwe wapens en cosmetische zaken mee aan te schaffen, zonder dat er gekozen is voor de inmenging van lootboxes.


Wanneer je eenmaal een opdracht hebt aangenomen is het tijd om deze te vervullen. Een goede taakverdeling, mits je natuurlijk met meerdere mensen speelt, is hierbij van belang. Denk alleen maar eens aan het lezen van de kaart, besturen van het schip, hijsen van de zeilen, bemanning van het kraaiennest om gevaren in de gaten te houden of laden van het kanon als het tot een confrontatie komt. Toch hoeft het tegelijkertijd allemaal niet zo serieus te zijn. Het spelen van een muziekje op je draailier of jezelf stomdronken voeren zijn eveneens zaken die bij het piratenleven horen. Rare heeft er goed aan gedaan dit soort dingen allemaal simplistisch te houden en het tegelijkertijd een diepere onderlaag te geven. Waarom het resultaat van overmatig drankgebruik immers in het water gooien als je het ook op kunt vangen om als zurig wapen in te zetten? Het is slechts een klein voorbeeld, waarvan je er uiteindelijk vele zult ontdekken, van de doordachtheid binnen de game. De één handig, de ander simpelweg hilarisch, maar allen tonen aan dat er over nagedacht is.

Hoewel Sea of Thieves alleen te spelen is wil ik je dit eigenlijk afraden. De leukste momenten en het meeste plezier haal je juist uit de momenten die je samen met enkele vrienden (of juist wildvreemden) mee hebt gemaakt. Omdat er geen tijdsdruk is staat plezier voorop en het is nu eenmaal leuker als je dit met anderen kunt delen. Het eerste moment dat je in een storm terecht komt en je kompas alle kanten op schiet, de ontmoeting met de Kraken of de spannende tocht richting een taverne om je goud te innen, hopende dat je geen andere spelers treft die het op je voorzien hebben; stuk voor stuk momenten die nu eenmaal veel meer impact hebben in groepsverband. Gelukkig helpt de communicatie je hier ook goed bij. Via een headset is de meest vlotte manier, tevens zijn er voorgeprogrammeerde teksten die je – afhankelijk van de situatie – kunt gebruiken door ze op de D-Pad te selecteren. De algehele beleving wordt ook nog eens onderstreept met cartooneske, kleurrijke graphics, schitterende lichteffecten en bijpassende muziek. En toch bewaren we de laatste alinea's om ook de keerzijde van deze game te belichten.


Tegenover al dit moois staan namelijk ook punten die de spelwaarde naar beneden halen. De voyages, de drie verschillende opdrachten die we eerder benoemden, vallen na verloop van tijd in herhaling. Eén keer naar een locatie reizen om een schat te zoeken voelt magisch, de vijfde keer ebt dit gevoel weg en bij de tiende keer blijft er zelfs weinig meer van over. Tussendoor zijn er weliswaar activiteiten om het stramien te doorbreken, inhoudelijk veranderen ze de gameplay echter niet. Helaas hadden we verder veelvuldig te maken met spelers die het liefst hun eigen gang gaan terwijl ze er juist wel voor kiezen om onderdeel te vormen van een crew. Of mensen die niets anders doen dan je opwachten bij een taverne om je juist op dat moment het goud afhandig te maken. We begrijpen dat dit de ontwikkelaar niet aan te rekenen is, vervelend is het wel. Wat we Rare wel aan kunnen rekenen is dat er sinds de release nogal wat technische strubbelingen zijn. Achievements die niet vrij werden gegeven hoewel er aan de criteria werd voldaan, vertragingen middels lag of loot dat niet of pas veel later aan de speler werd overhandigd zijn hier voorbeelden van.

In Sea of Thieves voelde ik me dan ook weer het kind van vroeger dat naar de speeltuin ging. Op het eerste gezicht flirten alle speeltoestellen met me en is het lastig een keuze te maken. Ga ik eerst de zandbak in, kies ik voor de glijbaan of toch voor de schommel? Na een kwartier zandkastelen gemaakt te hebben, ik misselijk ben van de schommel en ik echt geen zin meer heb om weer die trap op te klimmen om bij de glijbaan te komen begint de verveling toe te slaan. Toegegeven, het spelen met enkele vriendjes maakte de speeltuin leuker hoewel er vroeg of laat altijd wel een paar relschoppers langs komen die deze pret niet willen delen en enkel zijn gearriveerd om het plezier van een ander te ontnemen. Het is te hopen dat ontwikkelaar Rare diens eigen speeltuin regelmatig van nieuwe toestellen blijft voorzien om voldoende reden te geven ook na verloop van tijd terug te blijven keren, vooralsnog is onze tip om Xbox Game Pass veertien dagen uit te proberen en het spel eerst te testen alvorens er zestig Euro voor neer te leggen.
Beoordeling
65
Sea of Thieves is een heerlijke game. De graphics zijn goed, het geluid heerlijk en het plezier subliem. De problemen liggen dan ook op ander vlak. Na een (te) snelle tijd slaat de verveling namelijk toe. Opdrachten vallen in herhaling en de beloning die je verkrijgt is niet genoeg om dit op te vangen. Het is dan ook te hopen dat Rare spoedig met nieuwe (gevarieerde) content komt, anders is het piratenleven er één die snel sterft.


14:02  Hellblade: Senua's Sacrifice toont Xbox One versie
15:39  No Man's Sky komt naar de Xbox One
 Reacties (13)
 Pagina: 1
Gast (84.24.42.xxx) op 30-03-2018 om 13:12
snap je probleem, maar een 6,5 is dat niet een beetje te overdreven.....

Gast (86.208.57.xxx) op 30-03-2018 om 13:43
Zo rond de 7 vind ik ook wel eerlijk. De game is vet maar mist gewoon content en daarmee hadden ze de game gewoon voor minder moeten verkopen en dan langzaam aan de prijs verhogen met elke content pack.

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-03-2018 om 14:04 [Niv: 692 / Exp: 34606]
@ Gast (84.24.42.xxx)
Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar voor een full-priced game had ik meer (gevarieerde) content verwacht, iets wat ik reflecteer in het cijfer. Als je zelf minder negatief staat tegenover de herhalende handelingen dan kun je het cijfer uiteraard verhogen.

Gast (159.100.92.xxx) op 30-03-2018 om 14:27
vind hem toch echt een 5je totaal niks te doen na 5 uur spelen behalve herhaling

Gast (185.28.191.xxx) op 30-03-2018 om 14:44
Heb er anders meer dan 30 uur al in zitten. Maar ja veel gamers zijn gewoon losers zonder vrienden of volledig geindoctrineerd door handje vasthoud games dat ze zelf geen lol meer kunnen maken (vooral Sony fanboys die 24/7 op game fora ronddwalen en deze game nooit gespeeld hebben of zullen spelen).
Een 6.5-7 is geheel eerlijk IMO, de game moet gewoon meer content leveren. Wat 86 ook zegt.

Gast (159.100.92.xxx) op 30-03-2018 om 15:12
^^^^Begint gelijk weer over sony fanboys terwijl het zelf een jankertje is. :?

Gast (86.208.57.xxx) op 30-03-2018 om 16:12
Dus heeft hij je te pakken want je voelt je aangesproken.

Redneckerz (Redacteur) op 30-03-2018 om 18:46 [Niv: 198 / Exp: 9925]
Voor een game die op PC en Xbox verschijnt is het enigzins vreemd om dan over een andere console bouwer te spreken, zeker gezien de context bedoeld is om te provoceren. Populisme slaat blijkbaar games niet over nu het in de politiek minder en minder effectief raakt.

chimnino op 31-03-2018 om 11:04 [Niv: 94 / Exp: 4709]
Waar heeft 185 last van? Pilletjes vergeten ventje? :') Wel grappig ook hoe hij over losers zonder vrienden begint maar vervolgens wel 30 uur in een game heeft zitten die 10 dagen oud is.

Jammer van deze game. Heb zelf geen Xbox maar dit spel leek mij in eerste instantie met de aankondiging wel boeiend. De grafische stijl spreekt mij niet aan en blijkbaar is er nu ook geen boeiende inhoud na enkele uurtjes. Jammer. De Xbox heeft wel echt goeie exclusives nodig maar om 1 of andere reden krijgen ze t niet lekker voor elkaar

Gewijzigd door chimnino op 31-03-2018 om 11:06

Gast (80.57.254.xxx) op 31-03-2018 om 12:33
eindeloos grinden voor xp? komt me bekend voor,snel vergeten.

Gast (92.109.145.xxx) op 31-03-2018 om 15:01
Gewoon weef een flutgame dus

Gast (83.84.139.xxx) op 31-03-2018 om 19:37
Inderdaad 185 en je hebt beet met je post want er zijn er al 2 die erop ingaan.
Chimino geeft het zelf al duidelijk aan en het zit hem zwaar. Bovendien is 30 uur in 10 dagen nog niet zoveel. Ken een hoop gamers die meer dan 5 uur per dag gamen. Die kan je best losers noemen.

De game is geen flut, maar helaas is 3 soorten quests gewoonweg te weinig. Wie weet wordt het nog wat in de toekomst met wat updates.

Gast (207.189.25.xxx) op 01-04-2018 om 13:32
1 april, kikker in je bil!

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Sea of Thieves
Type:
Game
Releasedatum:
20-03-2018
Ontwikkelaar:
Rare
Uitgever:
Microsoft
Media:








Meer media