Nadat Bayonetta voor de PlayStation 3 en Xbox 360 werd uitgebracht verscheen er enkele jaren later ook een uitgave op de Nintendo Wii U. Het was de enige game die naar de systemen van Microsoft en Sony kwam, zowel het tweede als het aankomende derde deel verschijnen namelijk exclusief op Nintendo systemen.
Daar waar het tweede deel op de Nintendo Wii U en later op de Nintendo Switch uit kwam, daar verschijnt het derde deel exclusief voor dit laatste platform. Het zorgde voor veel teleurgesteld en soms zelfs boze reacties onder fans en om deze reden heeft Bayonetta 3 Director Hideki Kamiya een serie Tweets geplaatst om meer duidelijkheid te geven.
In de Tweets laat hij weten dat PlatinumGames een ontwikkelaar is die games creëert nadat er contracten zijn afgesloten met uitgevers. Deze laatste geven ze de financiële middelen om de ontwikkelkosten te kunnen dekken en de projecten te realiseren. Voor Bayonetta 1 sloten ze een contract met SEGA en deze zorgde voor de financiële middelen om hun designs uit te werken en de game in productie te nemen. Alle rechten van dit origineel liggen dan ook bij SEGA.
Toen ze het origineel ontwikkelden was PlatinumGames pas net een gevestigde naam, het was nog maar hun derde titel die ze ontwikkelden. Na Madworld voor de Nintendo Wii en Infinite Space voor de Nintendo DS was het de eerste game die ze exclusief naar de Xbox 360 brachten, waarna partners van SEGA een PlayStation 3 port ontwikkelde en recentelijk ook een PC versie werd uitgebracht. Alle rechten van deze versies liggen eveneens bij SEGA.
Toen de studio begon aan de ontwikkeling van Bayonetta 2 kregen ze in eerste instantie een financiële injectie van SEGA om het naar meerdere platformen te brengen. Dit project werd echter een halt toegeroepen door omstandigheden bij SEGA, waarna Nintendo eveneens hielp op financieel gebied om de game af te kunnen werken. Het is dan ook om deze reden dat de rechten bij SEGA en Nintendo liggen en dat besloten werd om de game op de Nintendo Wii U uit te brengen. Nintendo ging hierna nog een stap verder door financiële middelen in te zetten zodat het origineel een port kreeg op de Nintendo Wii U, inclusief de Japanse stemmen.
Ook het derde deel komt tot stand door de hulp van Nintendo. Sterker nog, zonder de hulp van Nintendo kan het project niet gerealiseerd worden. Ook nu liggen de rechten bij SEGA en bij Nintendo en is het hun beslissing om de game naar de Switch te brengen. Dit is dan ook hoe het ontwikkelen van games werkt; het is een bedrijfsvorm waarbij ieder bedrijf te maken heeft met zijn eigen omstandigheden en strategieën. Dit betekent dat games gemaakt kunnen worden en soms ook geannuleerd worden. Iedere medewerker binnen PlatinumGmaes is erop uit om de best mogelijke ervaring te realiseren. Kamiya is dan ook heel blij dat ze Bayonetta 3 mogen maken.
|