Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
19 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 April 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
13 April 2024 
(7) 
(0) 
(0) 
12 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
10 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 April 2024 
(0) 
(2) 
(0) 
06 April 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 April 2024 
(1) 
(0) 
(2) 
04 April 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
03 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
02 April 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
01 April 2024 
(1) 
(0) 
(3) 
30 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
27 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
WWE 2K24
South Park: Snow Day!
Gamed Gamekalender April 2024
Rise of the Ronin
Review:

EA Sports UFC 3


Door Rene Groen op 09-02-2018 om 07:19
Bron: Gamed

Dana White was in 2010 fel in zijn bewoordingen richting Electronic Arts. Hij liet onder andere weten: “As far as the MMA space goes, we'll kick the living shit out of them”. Een mening die door een flinke zak geld snel veranderde, twee jaar later kwam namelijk naar buiten dat ditzelfde Electronic Arts de UFC rechten van THQ had overgenomen. Sindsdien verschenen er twee games en inmiddels ligt EA Sports UFC 3 in de schappen.

Met het derde deel hadden we graag gezien dat Electronic Arts lering had getrokken uit het verleden en dit is helaas niet het geval. In mijn recensie van EA Sports UFC 2 uitte ik kritiek op de grondgevechten en juist op dit onderdeel is de ontwikkelaar behoorlijk laks geweest om verbeteringen aan te brengen. De grondgevechten zijn verreweg het minst leuke onderdeel aan de game vanwege diens onduidelijkheid en de irritatie die ermee samen hangt. Ook nu hebben we te maken met een mini-game die je dient te besturen met de rechterstick, zonder dat je nu goed door hebt of je input het gewenste resultaat heeft. In de singleplayer is er weliswaar een indicator die je hierin moet ondersteunen, tegen de achtergrond is deze echter slecht zichtbaar en heb je een dermate korte tijd om te reageren dat dezelfde frustratie wederom naar voren komt. Zowel de aanvallende als de verdedigende partij heeft hinder van dit rare systeem, hetgeen betekent dat een submission vrijwel altijd het einde van een gevecht betekent omdat eruit ontsnappen vrijwel onmogelijk is. Er is weliswaar een alternatief besturingsschema, echter geeft ook deze niet het gewenste resultaat. Het is onbegrijpelijk dat een systeem dat niet goed werkte zo goed als klakkeloos is overgenomen.


Wanneer we de grondgevechten even buiten beschouwing laten blijkt dat de studio wel degelijk in staat is om een goede vechter af te leveren. De verschillende vechtstijlen komen goed naar voren en door een uitgebreid animatiesysteem heb je meer het idee controle te hebben over je karakter. Zowel het stoten als het trappen werkt goed en de impact is duidelijk zichtbaar. Gaandeweg het gevecht ontstaan er blauwe plekken en druipt het bloed na een harde stoot over het lichaam. Omdat het lichaam nu is onderverdeeld in een drietal balken, te weten hoofd, lijf en benen, kun je een tegenstander gericht aanvallen om zo bijvoorbeeld voor een knockout te gaan. Uithoudingsvermogen speelt hierin een grote rol. Wanneer je vanaf de bel de aanval blijft zoeken is de kans groot dat je in een latere ronde te vermoeid bent om nog weerstand te kunnen bieden. Een goede balans én vechtstijl zoeken is dan ook van belang. Met een roster van meer dan tweehonderd mannen en vrouwen is de kans overigens erg klein dat dit je niet gaat lukken.

Aan content is er geen gebrek en de meest in het oog springende is GOAT, oftewel Greatest Of All Time. In deze carrière stel je een eigen vechter samen en alleen hier kun je al de nodige tijd in steken, getuige de uitgebreide mogelijkheden. Het doel is om met dit karakter grootsheid te bereiken door jezelf in de kijker te spelen. Je doet dit niet simpelweg door van gevecht naar gevecht te gaan, de gebeurtenissen buiten de ring zijn minstens zo belangrijk als erbinnen. Je kunt hype rondom een gevecht creëren door deel te nemen aan persconferenties en je te laten horen op social media. Alles wat je doet kost punten en hiervan krijg je er honderd per week. Dit betekent ook dat het opbouwen van hype ten koste gaat van punten die je ook aan trainingen kunt spenderen. Een nieuwe skill leren kan bijvoorbeeld veertig punten kosten en als je hiernaast ook nog wil sparren om je fitness te vergroten of je aankomende tegenstander beter wil leren kennen gaat het hard. Natuurlijk is er de optie om je gevecht simpelweg geen hype mee te geven en je enkel te richten op trainingen, hetgeen echter weer consequenties heeft. Hoe populairder een gevecht namelijk is, hoe meer PPV sales je binnen haalt en hoe meer geld je te besteden hebt om bij de betere gyms te kunnen trainen. Een keuzesysteem dat prima werkt, zonder te ver door te slaan in persoonlijke dramatiek. Zo diepgaand als FIFA's The Journey is het dan ook niet, wat ons betreft een prima keuze. Toch levert het aan authenticiteit niets in omdat je gedurende je weg naar roem ook andere UFC legendes, Dana White en interviewer Megan Olivy tegen komt.


Wanneer je met vrienden speelt is de Knockout mode een aanrader, al was het maar omdat grondgevechten hier geen rol spelen. Beide spelers beginnen met een gelijke hoeveelheid health en het doel is om deze terug te brengen door rake stoten en trappen uit te delen. Wanneer je de tegenstander genoeg hebt geraakt heb je de kans om het gevecht af te maken met een knockout, dit alles begeleid door commentaar van Snoop Dogg die helaas niet als vechter in de game zit. Andere modi zijn Stand en Bang (vijf rondes zonder grondgevechten), Submission Shootout (hetgeen juist wel draait om grondgevechten), Tournament (een goede manier om een toernooi tussen vrienden op te zetten en te kijken wie nu echt de beste is) en de mogelijkheid om een gevecht met je eigen regels op te zetten. Verder kun je uiteraard ook terecht in Online modi als Quick Fight en Ranked Championships en keert Ultimate Team terug. In deze laatste heb je een team van drie mannelijke een een vrouwelijke vechter in diverse gewichtsklassen die je uit dient te bouwen in termen van kwaliteiten. Dit laatste doe je door kaartjes te kopen, hetgeen zowel mogelijk is met in-game geld als door je portemonnee te trekken. Hoewel dit laatste geen verplichting is leveren de gevechten zelf dermate weinig op dat je online al een groot verschil ziet tussen degene die wel en niet bereid zijn om er echt geld in te stoppen.

Wanneer je UFC wil ervaren binnen een game dan is EA Sports UFC 3 zeker aan te raden. De vechters lijken op hun evenbeeld, commentatoren Joe Rogan en Jon Anik verzorgen het commentaar en de GOAT-modus geeft spelers de kans om een carrière op te bouwen die zich niet alleen in de ring, maar ook daarbuiten afspeelt. Tegelijkertijd moet er de kanttekening geplaatst worden dat er geen grote sprongen zijn gemaakt sinds de vorige uitgave. Sterker nog, de niet goed werkende grondgevechten zorgen wederom voor frustratie, terwijl we gehoopt hadden dat Electronic Arts juist daar verbeteringen in had aangebracht.
Beoordeling
70
Hoewel EA Sports UFC 3 geen slechte game is hebben we wel het idee dat Electronic Arts wat gemakzuchtig is geweest. De bekritiseerde grondgevechten keren namelijk wederom terug en Ultimate Team heeft een te sterke nadruk op een betaalmodel. Hier tegenover staat dat de carrièremodus erg leuk is om te spelen en je met vrienden veel lol kunt hebben in de modi waar grondgevechten juist geen rol spelen.


14:50  Deze maand dedicated servers in For Honor
14:34  Psychologische thriller Past Cure in trailer
 Reacties (2)
 Pagina: 1
Gast (213.127.120.xxx) op 09-02-2018 om 12:42
Een submission poging betekent bijna altijd het einde van het gevecht omdat ontsnappen onmogelijk is?

Zowel het ontsnappen als het uitvoeren van submissions zijn kinderspel.

De schrijver van dit artikel heeft overduidelijk geen verstand van mma. Dat zie je terug in alle punten die je behandeld.

Rene Groen (Eindredacteur) op 09-02-2018 om 13:56 [Niv: 747 / Exp: 37333]
Dan ben jij duidelijk een stuk meer ervaren dan het gros van de spelers, het is een kritiek die velen namelijk met mij delen. Betreffende je laatste punt; ik volg al de nodige jaren MMA maar hoor graag in welke punten ik volgens jou tekort schiet binnen de recensie.

Gewijzigd door Rene Groen op 09-02-2018 om 14:00

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
EA Sports UFC 3
Type:
Game
Releasedatum:
02-02-2018
Ontwikkelaar:
Electronic Arts
Uitgever:
Electronic Arts
Media:
Geen media gevonden