Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
20 Juli 2018 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
19 Juli 2018 
(4) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
17 Juli 2018 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
16 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(5) 
(1) 
(0) 
15 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
14 Juli 2018 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 Juli 2018 
(3) 
(0) 
12 Juli 2018 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(4) 
11 Juli 2018 
(0) 
(1) 
(1) 
(3) 
(0) 
(1) 
(10) 
10 Juli 2018 
(2) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(6) 
(7) 
09 Juli 2018 
(2) 
(8) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(9) 
(0) 
(1) 
(0) 
07 Juli 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
(2) 
06 Juli 2018 
(4) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
05 Juli 2018 
(1) 
(26) 
(0) 
(1) 
(3) 
(0) 
04 Juli 2018 
(0) 
(0) 
Danger Zone 2
All-Star Fruit Racing
The Lion's Song
The Spectrum Retreat
Review:

SOMA


Door Rene Groen op 11-12-2017 om 11:37
Bron: Gamed

Xbox One gamers moesten er lang op wachten maar ook zij kunnen, meer dan twee jaar na diens eerste release op de PC en PlayStation 4, met SOMA aan de slag. Een game die nu ook nog eens de toevoeging krijgt van een Safe Mode om je zo rustiger door het avontuur te begeven.

Ontwikkelaar Frictional Games heeft met Amnesia: The Dark Descent bewezen een donkere survival horror te kunnen maken en met SOMA snijden ze wederom deze zelfde thematiek aan. Toch krijg je dit idee aan het begin van de game niet. Simon Jarrett is betrokken bij een auto-ongeluk en heeft hier behoorlijke hersenschade aan overgehouden. Zijn vooruitzicht is niet goed en hij stemt dan ook in met een experimentele hersenscan die hem mogelijk een verlenging van het leven kan geven. Toch ontwaakt hij na de scan niet in het ziekenhuis maar in een faciliteit die onder de zee ligt, Pathos-II genaamd. Het is een verhaal dat ik niet in zijn geheel uiteen wil zetten omdat dit nu echt zo'n game is die je zelf moet ervaren. Een verhaal dat tot leven komt door zijn sterke verhaal, verder uiteen gezet kan worden door actief jacht te maken op de informatiebronnen die je tegen komt en filosofische vragen oproept die je daadwerkelijk na laten denken.



Gedurende het verhaal ben je met verschillende dingen bezig. Natuurlijk probeer je uit te zoeken wat er precies met je aan de hand is. Ben je in een realiteit of in een nachtmerrie terecht gekomen? En waarom ziet de faciliteit eruit alsof diens inwoners pas kort geleden zijn vertrokken, getuige de nog openstaande e-mails op de computerschermen en het wasgoed dat op de grond ligt? Maar bovenal staat er nog een andere vraag centraal en dat is wie toch die monsters zijn die je met enige regelmaat tegen zult komen. De één blind maar zeker niet doof, de ander in staat om te teleporteren en allen even gevaarlijk. SOMA is niet de game waarbij je op dit moment een wapen te hand neemt, in plaats daarvan draait het om afwachten en tijdig ontkomen. Dit is zowel een zegen als een vloek. De spanningsopbouw is uitstekend, echter zijn de reacties van het gespuis nogal willekeurig. Een plan trekken is dan ook niet altijd de oplossing omdat je nooit weet hoe de uitwerking zal zijn. Het kan dan ook behoorlijk frustrerend zijn als je simpelweg niet weet wat je fout doet en daardoor maar een sprint trekt in de hoop het volgende checkpoint te bereiken.

Mogelijk realiseerde de ontwikkelaar zich zelf ook dat dit element niet geheel geslaagd is en dus introduceren ze een Safe Mode. De monsters zijn nog altijd aanwezig maar vallen je nu niet aan. Of dit een knieval is die hun eigen idee onderuit werpt is een vraag die ik in het midden laat, duidelijk is wel dat de andere gameplay nu sterker zal worden belicht. Hoewel SOMA van zichzelf zeker een walking simulator genoemd mag worden komt dit aspect nu verder naar voren. Je kunt rustiger de informatie in je opnemen en ook de puzzels komen wat meer tot hun recht. Puzzels die niet altijd even vernieuwend zijn binnen het genre maar afwisselend genoeg om je hier niet aan te ergeren. Dit alles met een minimale inmenging van geluid, hetgeen de sfeer ten goede komt. Een speciale vermelding gaat verder uit naar de stemacteurs die nergens irriteren en natuurgetrouw over komen.


Kritieken zijn wel aan te merken op de techniek achter de game. De laadtijden zijn op momenten wat lang en de game heeft nog weleens moeite om de framerate stabiel te houden. Vervelend en hopelijk te verhelpen met een patch, tegelijkertijd is het makkelijk te vergeven als we het wegzetten tegenover het sterke verhaal en de sfeer die hiermee samen gaat. Hoewel de toevoeging van een Safe Mode zijn voor- en tegenstanders zal hebben is het in ieder geval een manier om een grotere groep gamers naar SOMA te trekken. Mocht je dan ook fan zijn van survival horror, een goed verhaal of juist beide dan kom je sowieso aan je trekken.
Beoordeling
80
Na eerdere verschijningen op de PC en PlayStation 4 is SOMA nu ook te spelen op de Xbox One. In het verhaal komen we terecht in een onderwaterfaciliteit en dienen we antwoord te krijgen op vragen, waarbij de gamer zichzelf deze vragen ook voor kan houden. Door de toevoeging van een Safe Mode kun je ervoor kiezen om de gevaren die het spel rijk is te omzeilen en je zo puur op het verhaal te richten, waardoor het spel door een grotere groep geďnteresseerden beleefd kan worden.


11:38  Killing Floor Incursion naar PlayStation 4
11:37  Vergelijkende beelden Shadow of the Colossus
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
SOMA
Type:
Game
Releasedatum:
22-09-2015
Ontwikkelaar:
Frictional Games
Uitgever:
Onafhankelijk
Media:
Geen media gevonden