Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
23 Januari 2018 
(2) 
(1) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
22 Januari 2018 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
21 Januari 2018 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
20 Januari 2018 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Januari 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(5) 
18 Januari 2018 
(9) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
17 Januari 2018 
(25) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
16 Januari 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Januari 2018 
(9) 
(4) 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(1) 
(2) 
13 Januari 2018 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
12 Januari 2018 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(4) 
11 Januari 2018 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(17) 
(0) 
(0) 
(8) 
(4) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
10 Januari 2018 
(1) 
(0) 
(0) 
(5) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 Januari 2018 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
08 Januari 2018 
(6) 
(0) 
(0) 
(7) 
(0) 
07 Januari 2018 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
06 Januari 2018 
(3) 
(0) 
(0) 
Oh...Sir! The Insult Simulator
Nintendo Labo
Furi
Night in the Woods
Review:

A Hat in Time


Door Rene Groen op 10-12-2017 om 09:06
Bron: Gamed

Voor hun eerste project zette Gears for Breakfast meteen hoog in. Het doel was een game te maken die inspiratie haalt uit de 3D platformers van ontwikkelaar Rare, Super Mario 64, The Legend of Zelda en Psychonauts. Niet de minste voorbeelden en toch vroegen ze via Kickstarter een bescheiden bedrag van $30,000 om dit te realiseren.

Na de looptijd werd dit bedrag ruimschoots behaald. Meer dan 9.000 backers wisten het bedrag bijna te vertienvoudigen waardoor alle stretch doelen eveneens behaald konden worden. Het lijkt me dat dit de nodige druk bij de ontwikkelaar legt en toch weten ze ons met A Hat in Time te verrassen. Maar laten we eerst duidelijk maken waar het nu precies om draait. Als speler kruipen we in de huid van Hat Kid, een meisje die in haar ruimteschip op weg is naar huis. Gedurende deze reis komt ze ook langs Mafia Town en diens inwoners laten haar niet zomaar passeren. Er moet tol betaald worden, als ze echter weigert probeert een lid van de Mafia op hardhandige wijze toegang te verschaffen. Het zorgt voor een vacuüm waardoor alle Time Pieces – in de vorm van zandlopers – uit het ruimteschip vliegen en verspreid worden over diverse locaties. Aangezien deze Time Pieces als brandstof fungeren dien je ze terug te vinden en in eerste instantie lijk je hulp te krijgen van Mustache Girl, een even opvallend als mysterieus meisje. Wanneer zij echter ontdekt dat de zandlopers ook te gebruiken zijn om de tijd mee terug te draaien botsen de twee. Mustache Girl wil ze gebruiken om een tijdreizende superheldin te worden terwijl Hat Kid hier de gevaren van ziet en weigert.



In totaal zijn er veertig Time Pieces die je terug moet zien te vinden en de manier waarop je dit doet toont direct vergelijkingen met de grote voorbeelden waar A Hat in Time op gebaseerd is. Het ruimteschip dient als een hub waarmee je vier werelden kunt bereiken. De eerste toegankelijke wereld is Mafia Town. Voorafgaande aan het betreden hiervan kies je een opdracht en daarna zul je vrij gelaten worden in het gebied. Je kunt er dan ook voor kiezen om op verkenning te gaan en de opdracht in eerste instantie links te laten liggen. Soms zal de wereld wel veranderen, afhankelijk van de opdracht. Het kan bijvoorbeeld zijn dat het water is veranderd in lava en je de opdracht krijgt om enkele kranen open te draaien. Deze veranderde setting komt voort uit de opdracht en kan dus weer geheel anders zijn als je Mustache Girl dient te volgen. Deze opzet met opdrachten is gelijkend in het donkere bos en kent weer de nodige variatie in de andere twee werelden. In Battle of the Birds is er een strijd gaande tussen twee vogels. Beiden willen ze een film opnemen en de levels spelen hierop in. Zo moet je in één van de levels een ware moord zien op te lossen (hetgeen doet denken aan de film Murder on the Orient Express) en in een ander ongezien blijven in een filmsetting. Als laatste is er nog Alpine Skyline, een gebied die je vrij kunt verkennen zonder directe opdrachten. Om al deze werelden te kunnen bereiken dien je eerst een bepaald aantal Time Pieces verzameld te hebben. Inderdaad, net zoals bij Super Mario 64.

Het verzamelen van deze stukken is echter niet het enige waar de game om draait. In de levels kom je bollen wol tegen en als je er genoeg hebt verzameld kun je nieuwe hoeden maken die ieder weer unieke kwaliteiten bevatten. Er is bijvoorbeeld een hoed die je bommen laat gooien, een hoed die je sneller laat sprinten en een hoed die de tijd even stil laat staan. Het kan zelfs zo zijn dat een hoed die je pas later weet te vinden een oplossing geeft voor levels uit de eerste wereld. Eveneens belangrijk zijn de Badges die je aan kunt schaffen tegen inlevering van Pons die je overal in de werelden kunt vinden. Enkele van de Badges zijn de Hookshot Badge (een duidelijke verwijzing naar The Legend of Zelda), Magnet Badge (trekt collectibles naar je toe) en de 1-Hit Hero Badge (je sterft direct na één keer geraakt te worden). Omdat je altijd maar één hoed en een beperkt aantal Badges kunt dragen zul je keuzes moeten maken, wel kun je ze op ieder gewenst moment wisselen.


Hoewel er dus leentjebuur gespeeld is bij genregenoten weet A Hat in Time toch een unieke sfeer te creëren. Het verhaal is hierbij nog niet eens zo belangrijk, het zijn vooral de absurde, veelal op zichzelf staande situaties die de game zo leuk maken. De beelden laten direct zien dat het om kleurrijke omgevingen gaat en toch schuwen ze volwassen grappen niet. Musache Girl die oppert om de Mafia te vermoorden en hun overblijfselen in een potje te stoppen past niet bij het op het oog kindvriendelijke karakter maar is wel de humor die een lach op je gezicht brengt. Ook de vrolijke deuntjes en overdreven ingesproken karakters dragen hier zeker aan bij. De gameplay zelf weet op momenten wel te frustreren. De dubbele sprong, een wall run en het aanvallen met een paraplu werkt allemaal prima, het ontbreekt echter veelal aan precisie en de camera neemt soms rare posities in waardoor je het overzicht verliest. En als we dan toch kritisch zijn dan hadden sommige opdrachten wat duidelijker gekund. Toch vormen dit slechts kleine smetjes op een veel indrukwekkender geheel. Ik heb genoten van A Hat in Time en ontwikkelaar Gears for Breakfast heeft eer aangedaan aan hun grote voorbeelden. Op een later moment zal er zelfs nog een coöperatieve splitscreen optie worden toegevoegd, een teken dat de studio niet alleen met veel liefde aan hun game gewerkt heeft (en dit nog altijd doet), maar dat ze dit ook nog eens perfect over hebben weten te brengen aan ons gamers.
Beoordeling
85
A Hat in Time is een geslaagde ode aan games als Super Mario 64, Psychonauts en The Legend of Zelda. Hoewel de gameplay net iets strakker had gekund en de opdrachten soms iets duidelijker geformuleerd hadden mogen worden is dit ook meteen de enige kritiek die we kunnen noteren. De uiteenlopende werelden, de grappige situaties en de verschillende manieren om de gameplay te beďnvloeden zorgen voor een avontuur die het een feest maakt om alle veertig Time Pieces te verzamelen.


09:47  Eindelijk nieuwe beelden van The Forest
15:19  Packshot Sunday - Deel 218
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
A Hat in Time
Type:
Game
Releasedatum:
07-12-2017
Ontwikkelaar:
Gears for Breakfast
Uitgever:
Humble Bundle
Media:
Geen media gevonden