Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCGoogle StadiaVRNintendo SwitchPlaystation 4Playstation 5Xbox OneXboxAppMisc    
28 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
27 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
26 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
25 Maart 2024 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
24 Maart 2024 
(2) 
(0) 
23 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(0) 
22 Maart 2024 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
21 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
20 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
18 Maart 2024 
(0) 
(2) 
16 Maart 2024 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(2) 
(2) 
13 Maart 2024 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
12 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 Maart 2024 
(1) 
(0) 
(0) 
10 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
09 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
08 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
07 Maart 2024 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
06 Maart 2024 
(0) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(3) 
Rise of the Ronin
Skull and Bones
Final Fantasy VII Rebirth
Gamed Gamekalender Maart 2024
Review:

Black Mirror


Door Rene Groen op 04-12-2017 om 05:35
Bron: Gamed

Veertien jaar geleden werd The Black Mirror uitgebracht, een point-and-click adventure voor de PC die ook nog eens twee vervolgen kreeg. Ontwikkelaar KING Art Games gaat echter niet verder op deze titels maar komt met een hervertelling van het origineel.

Hoewel de overkoepelende verhaallijn vrijwel identiek is gebleven zijn er toch enkele kleine aanpassingen gemaakt. Volgden we in het origineel nog Samuel Gordon na de dood van zijn grootvader, daar stappen we nu in de schoenen van John Gordon na het overlijden van zijn vader in 1926. Niet op een natuurlijke wijze, de man hoorde stemmen en schreeuwen in zijn hoofd, maakte met zijn eigen bloed een symbool bij een steenformatie en stak zich in brand. Als gevolg hiervan heeft John Gordon, die al op vroege leeftijd naar India is verhuisd om juist een zekere afstand tot de familie te behouden, het Schotse landhuis geërfd. Of je hier blij mee moet zijn is maar de vraag, er rust namelijk al jaren een vloek op, toch weerhoudt dit je er niet van om een kijkje te gaan nemen.



Een game als deze speelt zich logischerwijs in het donker van de nacht af. Een ideale manier om de juiste sfeer te scheppen en natuurlijk ook om te verhullen dat het spel grafisch niet heel veel indruk maakt. Met veelal niet meer dan het licht van een kaars begeef je jezelf door het gebouw en enkele buitenlocaties, praat je met inwoners als de kok, tuinman en werkster, voer je interacties uit met objecten en los je puzzels op. Helaas is het lopen naar en tussen de verschillende kamers en gebieden allesbehalve een vloeiende aangelegenheid, hetgeen vooral toe te schrijven is aan de camera. Het zijwaartse perspectief zorgt ervoor dat er vele blinde hoeken ontstaan en dat het hoofdkarakter lastig te positioneren is bij interactieve objecten. Wanneer je een karakter aan spreekt komt het hierdoor ook voor dat deze eerst op de juiste positie zweeft om het gesprek te starten. Sowieso is de opzet van de game met al diens kamers niet altijd even logisch. Vrij rondlopen is er veelal niet bij omdat je bij sommige ruimtes verteld zal worden dat deze op dat moment niet van belang zijn, om ze later alsnog toegankelijk te maken. Het neemt het gevoel van vrijheid weg.

Dit laatste is overigens ook op de gehele game te betrekken. Hoewel de ontwikkelaar je op momenten de illusie geeft dat je invloed hebt op het verhaal is dit niet het geval. De mogelijkheid om te liegen of juist de waarheid te vertellen tijdens gesprekken is leuk bedacht maar heeft hierdoor geen meerwaarde. Sowieso zijn de karakters vrij zielloos, zowel door diens uitstraling als lippen die niet passend zijn bij de ingesproken, monotone teksten. De gameplay is verder vooral ingevuld door het oplossen van puzzels. De één leuk en uitdagend, de ander tergend en onlogisch. Er waren dan ook momenten waarbij ik middels trial-and-error tot een oplossing kwam en uiteindelijk nog niet wist waarom nu juist dit het goede antwoord was.


Om Black Mirror uit te spelen heb je ongeveer zes tot zeven uur nodig. Een tijd waarin je vooral met herhalende handelingen bezig bent en de hoogtepunten een stuk minder aanwezig zijn dan de dieptepunten. Hoewel er namelijk enkele leuke scenes tussen zitten en de duistere sfeer goed is overgebracht zul je je al snel gaan irriteren aan de hiervoor benoemde punten als de camera, toch is dit niet het enige wat we op de game aan kunnen merken. Tussen vrijwel iedere ruimte zit een laadtijd van een seconde of tien en onzichtbare muren zijn op onlogische punten geplaatst. Er is simpelweg teveel aan te merken op deze herinterpretatie van het origineel om de game aan te bevelen. Zeker gezien zijn adviesprijs van dertig Euro.
Beoordeling
45
Black Mirror is een hervertelling van de game uit 2003. Waarom er juist voor deze game gekozen is blijft echter een raadsel. Toegegeven, de donkere sfeer - zowel in verhaalvertelling als uitstraling - komt goed over maar op vrijwel ieder ander vlak valt wel wat aan te merken. Een irriterende camera, laadtijden bij iedere ruimte, zielloze karakters en onlogische puzzels zijn hier voorbeelden van. Mocht je al warme herinneringen bewaren aan het origineel dan zou ik het hierbij laten, mocht je de game nooit hebben gespeeld dan hoef je dit niet te veranderen met de komst van deze game.


15:44  Nieuwe content voor AC: Origins
05:35  Eerste trailer voor Medabots Classics
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Black Mirror
Type:
Game
Releasedatum:
28-11-2017
Ontwikkelaar:
KING Art Games
Uitgever:
THQ Nordic Games
Media:
Geen media gevonden