Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
18 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(2) 
16 December 2017 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 December 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
14 December 2017 
(0) 
(10) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
(6) 
(0) 
13 December 2017 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 December 2017 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2017 
(0) 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2017 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(10) 
(0) 
(0) 
08 December 2017 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
07 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
Zelda: De Ballade der Uitverkorenen
Packshot Sunday - Deel 218
Xenoblade Chronicles 2
Packshot Sunday - Deel 217
Review:

L.A. Noire


Door Stefan van B op 23-11-2017 om 14:30
Bron: Gamed

De ontwikkeling van L.A. Noire was niet zonder problemen. Het Australische Team Bondi had grote ambities en door de samenwerking met uitgever Rockstar Games waren er hoge verwachtingen. Het resultaat was een meer dan degelijke detective, die vooral uitblonk door de realistische gezichtsanimaties. Helaas was dit niet genoeg om de studio te redden van een sluiting. Het is daarom des te opvallend dat juist deze titel nu opnieuw verschijnt, als 4K remaster op PS4 en One en als hybride op Nintendo Switch.

In L.A. Noire volgen we het verhaal van agent Cole Phelps, die zich gestaag omhoog werkt in de harde wereld van misdaadbestrijding. Het Los Angeles van 1947 bied daar genoeg kansen voor. Vreemdgaande mannen die hun eigen dood in scčne zetten, pedofiele filmproducenten, gangsters en andere misdadige opportunisten geven Phelps tal van interessante zaken om te onderzoeken. De opbouw hiervan volgt een vaste structuur: er is een plaats delict, je zoekt hier naar bewijsstukken en ondervraagt getuigen. Hoe de onderzoeken daar vanuit verder verlopen is erg variabel. Hoogtepunt en tevens meest interessante en innovatieve aspect aan deze titel zijn de ondervragingen. Zelfs zes jaar na diens eerste verschijning is de gezichtsopname techniek die Team Bondi speciaal voor deze titel heeft ontwikkeld nog steeds erg indrukwekkend. Elke ondervraging stelt je in staat te reageren op de beweringen van een persoon. In het origineel kon dit met ‘truth’, ‘doubt’ en ‘lie’, welke vaak niet geheel representatief waren voor de acties van Phelps. In deze nieuwe uitgave kun je kiezen uit ‘good cop’, ‘bad cop’ en ‘accuse’ welke een stuk duidelijker zijn, maar nog steeds niet altijd even accuraat.


Tegenover deze interessante onderzoeken staat de spelwereld zelf. Hoewel het digitale Los Angeles een accurate kopie is van de werkelijke situatie in 1947, is de levendigheid van de stad dat zeker niet. Voor een open wereld titel is er weinig te beleven. De stad is dunbevolkt, vaak grijs en bruin van kleur en biedt enkel wat loze verzamelobjecten en kleinschalige criminele activiteiten om achterna te jagen. Wat mij betreft zou L.A. Noire een sterkere beleving zijn als er van de open wereld was afgestapt om een meer filmische detective te leveren. Het helpt ook niet dat de game op de Switch veel last heeft van pop-up en een lage draw distance, wat voornamelijk opvalt tijdens het rondrijden als je op een televisie speelt. Spelend in de handheldmodus vallen deze zaken minder op, waarmee de game ook direct een stuk knapper wordt. Toch kan het niet verhelpen dat L.A. Noire zo nu en dan te lijden heeft van framerateproblemen. Niet in de grote open-wereld, maar juist in besloten omgevingen met veel details en meerdere karakters. Dit levert met enige regelmaat een kleine smet op de speelervaring, omdat Phelps hierdoor trager reageert op je controllerinvoer en dat wilt nog wel eens hinderen.

L.A. Noire op Switch is inhoudelijk – op de ondervragingsmogelijkheden na – gelijk aan het origineel. Wel heeft Rockstar enkele unieke aanpassingen gedaan om de spelbeleving op de Switch interactiever te maken. Zo maakt de game gebruik van het touchscreen om door je notitieboek te navigeren en om tijdens interviews één van de drie ondervragingsopties te kiezen. Tijdens het sporenonderzoek kan je ook middels touchscreen Phelps navigeren en daarbuiten kan je middels je vingers de camera besturen. Bewegingsbesturing is geďmplementeerd om onderzoeksobjecten te draaien. Het zijn aardige toevoegingen, maar ik viel doorgaans al snel terug op de conventionele wijze van besturing. Ook HD Rumble wordt ondersteund, hoewel deze mij standaard iets te sterk staat ingesteld. Spelend in handheldmodus zonder koptelefoon wilde het geluid van de trillingen de normale audio nog wel eens overstijgen.


Ondanks de saaie open wereld heeft L.A. Noire genoeg om het lijf om goed te vermaken. Het zijn de uiteenlopende misdaden die je aandacht grijpen en deze door interessante plotwendingen weten te behouden. De actiescčnes zijn daarnaast goed geregisseerd en zorgen voor een vermakelijke afwisseling op het serieuze onderzoek. Dankzij de episodische structuur is de game goed in korte pozen te spelen, waarmee de game op de Switch goed tot zijn recht komt. De nieuwe besturingsmogelijkheden zijn een leuke toevoeging, maar weten niet zodanig te overtuigen dat je niet meer zonder kan. Als je op zoek bent naar een levendige open-wereld om jezelf compleet in te verliezen, dan is L.A. Noire niet de juiste keuze. Deze excentrieke titel is echter wel de moeite waard als je geďnteresseerd bent in diepgaande intriges, overspel en bloedlustige moorden en het ontrafelen van de geheimen die hierachter verschuild gaan op een wijze die je doorgaans niet in videogames tegenkomt.
Beoordeling
70
L.A. Noire op Nintendo Switch neemt je zes jaar na originele uitgave opnieuw mee terug naar het naoorlogse Los Angeles. De gezichtsanimaties zijn nog steeds bewonderenswaardig, maar de open wereld is achtergebleven. Pop-up en framerateproblemen geven een klein smetje op de ervaring, maar de intense ondervragingen en intrigerende plotlijnen laten je deze al snel vergeten. Het avontuur van Cole Phelps komt goed tot zijn recht op Nintendo’s hybride console en is daarmee geschikt voor een ieder die zich graag detective waant.


14:51  Speel het eerste level van Wolfestein II gratis
05:35  Pokémon GO legt exclusieve raids uit
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
L.A. Noire
Type:
Game
Releasedatum:
20-05-2011
Ontwikkelaar:
Team Bondi
Uitgever:
Take Two Interactive Benelux
Media:








Meer media