Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 December 2017 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 December 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
14 December 2017 
(0) 
(10) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
(6) 
(0) 
13 December 2017 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 December 2017 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2017 
(0) 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2017 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(10) 
(0) 
(0) 
08 December 2017 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
07 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Wii U Virtual Console - Week 166
Hello Neighbor
Chaos on Deponia
Zelda: De Ballade der Uitverkorenen
Review:

Star Wars: Battlefront II


Door Rene Groen op 18-11-2017 om 15:00
Bron: Gamed

Electronic Arts is momenteel de gebeten hond binnen de game-industrie. Het hele debacle rondom microtransacties zorgde voor een donderstorm aan negativiteit vanuit gamers, de meest downvoted comment op Reddit en mogelijk zou Disney hebben ingegrepen om de Star Wars naam niet geheel ten gronde te laten richten. Er is dus nogal wat te doen rondom Star Wars: Battlefront II.

Alvorens we hier dieper op in gaan bespreken we eerst de singleplayer. Want ja, in tegenstelling tot het origineel is er nu de moeite genomen om ons een verhaal te laten beleven dat te plaatsen is tussen Star Wars: Return of the Jedi en The Force Awakens en daarmee beide trilogieën van een verbinding voorziet. Het opblazen van de tweede Death Star vormt de leidraad en we beleven dit vanuit Iden Versio, een vrouwelijke soldaat die leiding krijgt over het Inferno Squad en vanuit het Emperor kamp vecht. De vertelling is trouw aan de officiële verhaallijn en daarmee ideaal voor de echte fans. Dat alles er schitterend uit ziet en je veel bekende locaties aan zult doen helpt hier ook zeker aan mee. En toch zijn we niet overenthousiast. De vijf uur gameplay die nodig is om het verhaal uit te spelen is te weinig om het ook goed te kunnen vertellen. Een grote oorzaak is dat we niet alleen Iden Versio onder de knoppen krijgen, op momenten mogen we in de schoenen van een iconisch karakter stappen als Han Solo, Luke Skywalker en Princess Leia. Op papier klinkt dit leuk, toch lijken ze er enkel ingestopt te zijn omdat de ontwikkelaar een lijstje aan het afwerken was van namen die hun opwachting moesten maken. Ze voelen hierdoor eerder aan als een vervelende onderbreking dan dat ze een toegevoegde waarde hebben. Hier bovenop ligt de moeilijkheidsgraad ook niet al te hoog en hadden we graag wat meer uitdaging gezien.


Als je de singleplayer alleen als een opstapje ziet naar de multiplayer dan is er weinig aan de hand en de echte fans zullen blij zijn met de extra verdieping van het verhaal. Andersom valt er echter ook wat te zeggen; als je deze game met name koopt voor de singleplayer dan zul je teleurgesteld worden vanwege diens korte duur. Wel is er nog een Arcade mode waarbij je vanuit beide kampen een zestiental missies kunt spelen in drie moeilijkheidsgraden. Zie het vooral als een oefenmodus waarbinnen je kunt experimenteren met wapens en karakters, al dan niet met een vriend in splitscreen. Het is dan wel weer jammer dat er geen mogelijkheid is om alvast met ruimteschepen aan de slag te gaan, terwijl dit juist één van de leukere onderdelen vormt in de multiplayer. Niet gek ook als je bedenkt dat de hulp van Criterion is ingeschakeld om Starfighter Assault tot leven te laten komen. Je vliegt in een TIE-Fighter of X-Wing en beleeft epische ruimtegevechten die het Star Wars gevoel goed weten te benaderen. Maar ook andere modi stellen niet teleur. Van de wat kleinschaligere Heroes vs. Villains waar je vier-tegen-vier de strijd aan gaat tot grote, epische gevechten in Galactic Assault waarin twee teams van twintig man tegenover elkaar staan. Een mode die zich het beste laat vergelijken met het origineel, maar dan in een meer uitgebreide vorm. Om de lijst compleet te maken: in Strike voeren twee teams van acht spelers opdrachten uit terwijl Blast draait om twee teams van tien in een Team Deathmatch stijl. De gameplay is grotendeels gelijk aan die van het origineel met hier en daar wat verfijningen. Samenspel is in veel van de modi van belang en de strijd tussen de aanvallende en verdedigende partij is vrijwel altijd spannend. De enige kritiek is dat sommige maps wel erg veel op één punt gefocust zijn.

Aan variatie geen gebrek en de typische Star Wars vibe is altijd aanwezig. Door de geluiden, door de locaties waar de strijd zich afspeelt en door de bekende voertuigen en karakters die je tegen komt. Ze laten de tijdsperiode waarin de singleplayer zich afspeelt hier gelukkig wel los zodat zowel oudgedienden als nieuwere personages samen komen. Sowieso kun je een eigen speelstijl kiezen uit vier klassen, namelijk Heavy, Assault, Officer en Specialist. Tot dusver is er weinig aan de hand, het gaat echter fout bij de implementatie van verschillende soorten valuta om dingen vrij te spelen. Met Credits speel je bijvoorbeeld Heroes vrij en als je hier specifiek voor ging betekende dit een ellenlange grind. De grote namen als Darth Vader en Luke Skywalker kostte 60.000 Credits en dit staat gelijk aan tientallen uren gamen. Na veel kritiek werd besloten om dit te verlagen tot 15.000 Credits maar het betekende direct een valse start.


Als het hierbij gebleven was hadden we het de uitgever nog wel kunnen vergeven maar het bleek slechts het startschot van de problemen. Credits heb je ook nodig om lootboxes aan te schaffen en deze bevatten op hun beurt weer Star Cards. Op de website staat het omschreven als aanpassingsmogelijkheden voor je favoriete helden of troopers zodat je meer krachtige en flexibele combinaties kunt maken. Het is een uiterst summiere uitleg voor wat het werkelijk is. Star Cards bevatten inderdaad kwaliteiten voor de helden, de klassen en de voertuigen die de game rijk is en zijn dus enkel toepasbaar op een specifieke groep. Hiernaast komen ze ook nog eens in een viertal gradaties en kun je Star Cards ook zelf craften middels materialen die je weer uit loot boxes moet halen.

Nu was dit allemaal niet zo'n probleem als je al deze verschillende upgrades en extra's alleen kon verkrijgen door simpelweg te spelen, toch besloot Electronic Arts dat ze best nog een stapje verder konden gaan door hier ook nog eens Crystals naast te plaatsen. En daar wrong de schoen. Wat bleek namelijk: deze Crystals kon je met Euro's kopen en zo een oneerlijk voordeel verschaffen. Nu spreek ik niet zozeer over het verkrijgen van de Heroes, maar vooral door het sterker maken van je personages door er simpelweg geld tegenaan te gooien. Het gevolg was een enorme stortvloed aan kritiek en dus besloot Electronic Arts ook dit aan te passen. Let wel: tijdelijk aan te passen. Het kan dus goed zijn dat hun pay-to-win model op een later moment gewoon weer terugkeert. In een free-to-play model had dit misschien nog enig bestaansrecht gehad, we moeten echter niet vergeten dat dit gewoon een full-priced AAA titel betreft. Je hebt dus al zo'n zestig Euro neergelegd en de kans is groot dat je direct met een achterstand begint omdat anderen hier nog eens wat extra geld in hebben gestopt. En als ze dan zo nodig betalingen in de game wilden stoppen, had dit dan voor cosmetische toevoegingen gedaan die geen invloed hebben op de gameplay zelf.


Wat het bovenstaande moeilijk maakt is hoe ik de game nu moet beoordelen. Mede omdat het huidige cijfer in de toekomst mogelijk aan verandering onderhevig. Wat immers als ze besluiten de storm over te laten trekken en het betaalmodel straks gewoon weer terugzetten? Dan zijn we weer terug bij af. Het valt of staat namelijk bij de vraag of er straks wederom betalingen mogelijk zijn om zo een (vroegtijdig) voordeel te behalen. Door niet simpelweg tijd in de game te stoppen, maar meteen de portemonnee te trekken. De vraag is tevens of het kwaad niet al is geschied. Niet alleen vanuit een marketingstandpunt, laten we namelijk ook niet vergeten dat er al vele gamers geweest zijn die nu al een oneerlijk voordeel hebben gekregen door Euro's neer te leggen. Dus laat ik afsluiten met het volgende: in zijn huidige vorm is Star Wars Battlefront II een leuke game. Hoewel de singleplayer wat langer had mogen zijn en het progressiesysteem in de multiplayer voor de nodige verwarring zorgt ademt het spel de echte Star Wars sfeer in zowel muziek als uitstraling. Niet door het roer ten opzichte van het origineel compleet om te gooien maar vooral door de verschillende modi wat meer inhoud te geven. Door verkeerde keuzes van Electronic Arts is de kans echter groot dat dit allemaal niet meer voldoende is om de zure nasmaak weg te spoelen. En daar zijn ze zelf de schuldige van.
Beoordeling
60
Gratis DLC, de toevoeging van een singleplayer en een meer uitgebreide multiplayer. En dit alles door ontwikkelaar DICE in samenwerking met Criterion. In eerste instantie leek weinig Star Wars: Battlefront II in de weg te kunnen staan. Tot besloten werd een betaalmodel te introduceren dat pay-to-win stimuleerde. Hoewel dit inmiddels tijdelijk is weggehaald heeft het zijn Dark Side over de game geworpen. Want een aardige singleplayer en leuke multiplayer die echt de Star Wars sfeer omvat zijn nu mogelijk niet genoeg meer om gamers vertrouwen te geven.


15:25  Nieuwe beelden Secret of Mana
14:51  Outcast: Second Contact
 Reacties (10)
 Pagina: 1
Gast (91.183.202.xxx) op 18-11-2017 om 17:15
Dumpen die rotzooi. Ik hoop dat dit een flop van formaat wordt die EA een uppercut recht in de touwen geeft, tot elke gedachte aan lootboxes en microtransacties uit hun vette, hebberige CEO en aandeelhouders lijf gemept is.

Toch zal deze game het waarschijnlijk goed doen door de Star Wars naam alleen en kunnen we ons verheugen op meer van deze onzin in de toekomst. Alvast bij voorbaat bedankt aan alle blinde Star Wars fans voor het in de hand werken van de verdere uitbuiting van gamers door publishers.

Gast (62.140.132.xxx) op 18-11-2017 om 17:35
Ik vind dit zelf echt een top game! Vind het cijfer ook veelste laag.

Rene Groen (Eindredacteur) op 18-11-2017 om 17:48 [Niv: 681 / Exp: 34027]
Heb je de review ook gelezen of je enkel blindgestaard op het cijfer?

Gast (80.57.254.xxx) op 18-11-2017 om 19:40
oprotten met deze shit,je koopt een spel en dan moet je nog steeds geld uitgeven? doooonderstraalop met deze praktijken lekker deze cijfer,tweakers geeft zelf een 5,5 heeeerlyk.

Redneckerz (Redacteur) op 18-11-2017 om 20:23 [Niv: 192 / Exp: 9602]
Mijn persoonlijke mening daar gelaten had EA natuurlijk nooit de pay 2 win elementen op deze manier moeten huisvesten in BF2. Zij doen daarmee het harde werk teniet van de heren ontwikkelaars bij DICE die visueel een zeer aantrekkelijke shooter hebben afgeleverd.

Gast (178.142.33.xxx) op 18-11-2017 om 22:55
Echt balen dit, had nog zo gehoopt dat het beter werd dan het vorige deel.

Gast (84.84.171.xxx) op 19-11-2017 om 11:13
Ennnnnnnn terug naar de oldskool "real" Battlefront 2

Gast (90.24.105.xxx) op 19-11-2017 om 12:59
Het vervelende is dat het niet de enige game is met dit soort praktijken. De hele industrie gaat rap naar de knoppen met het telkens verder pushen en de domme gamers het maar tolereren. Hopen dat het een keer ophoudt, zo niet crasht de hele bende maar zoals in de Jaren 80.

Redneckerz (Redacteur) op 19-11-2017 om 13:24 [Niv: 192 / Exp: 9602]
Het is geen probleem als zulke dingen optioneel zijn en geen invloed hebben op het verloop van het spel. Het is mijn markt ook niet, maar er zijn genoeg gamers die zulke dingetjes leuk vinden.

Anders is het wanneer het de regels van het spel verandert en je domweg een oneerlijk voordeel kan forceren. Dat voegt niets toe.

Het is ook niet de eerste keer dat EA dit geintje uithaalt, ik weet nog maar al te goed hoe zij Dungeon Keep voor iOS/Android uitbrachten en vrijwel alles wat je deed een microtransactie was.

http://www.eurogamer.net/articles/2014-02-05-dungeon-keeper-review
http://www.eurogamer.net/articles/2014-06-25-will-ea-learn-from-the-terrible-dungeon-keeper-mobile-game

EA leert dus duidelijk niets van zijn verleden en denken dat het wel werkt als het een AAA titel betreft. Hoe ver van de realiteit moet je dan verwijderd zijn als uitgever denk ik dan.

Gast (51.254.174.xxx) op 19-11-2017 om 13:32
Ja, zolang er een grote groep gamers is die dit toestaat, zal het alleen maar erger worden. Die 6 zal weinig veranderen, het is het Star Wars merk dat dit pusht naar de consument. EA maakt daar misbruik van door het weer een stapje verder te drukken naar pay 2 win. Komt allemaal van de mobiele games industrie af en gaat steeds verder nu.
Van mij mag er ook een crash komen als dit niet snel koers verandert. Cosmetiek DLC a la, maar dit gaat echt te ver. Lootboxes zijn gewoon gokken en als je moet gokken om te winnen is het gewoon over voor mij. Daar geef ik geen 60 euro of meer voor uit.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Star Wars: Battlefront II [2017]
Type:
Game
Releasedatum:
17-11-2017
Ontwikkelaar:
EA Digital Illusions
Uitgever:
Electronic Arts
Media:








Meer media