Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
17 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
16 December 2017 
(0) 
(0) 
(4) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 December 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
14 December 2017 
(0) 
(10) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
(6) 
(0) 
13 December 2017 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 December 2017 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2017 
(0) 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2017 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(10) 
(0) 
(0) 
08 December 2017 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
07 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
Wii U Virtual Console - Week 166
Hello Neighbor
Chaos on Deponia
Zelda: De Ballade der Uitverkorenen
Review:

Outcast: Second Contact


Door Rene Groen op 18-11-2017 om 14:51
Bron: Gamed

Toen Outcast in 1999 verscheen was ik vijftien jaar. Een leeftijd waarop ik het gamen al had ontdekt maar niet de financiële middelen bezat om veel games te kopen of de PC waarop ik speelde van de nodige upgrades te voorzien. Toch weet ik nog dat ik, hoewel soms met horten en stoten, veel plezier beleefde aan de game. Bij de bekendmaking van een remaster was ik dan ook direct enthousiast.

Dat deze remaster nu verschenen is mag een klein wonder heten. De Belgische ontwikkelaar Appeal werkte in 2010 al aan een sequel, maar ging failliet en de ontwikkeling moest worden gestaakt. Hoewel de ontwikkelaars uit dit dal wisten te klimmen konden ze de ontwikkeling geen vervolg geven omdat uitgevers geen geld meer in de game wilden steken. Drie jaar later wisten ze de rechten van Outcast terug te krijgen en een jaar later resulteerde dit in een Kickstarter project om een remaster te realiseren. Het doel was om $600,000 binnen te halen, echter werd nog niet de helft van dit bedrag behaald. Uitgever Big Ben Interactive besloot te hulp te schieten en zo kon de Belgische ontwikkelaar alsnog hun droomproject realiseren.


Mocht je de originele Outcast of diens re-release in 2010 gespeeld hebben, dan zal het verhaal bekende kost zijn, de ontwikkelaar heeft deze namelijk intact gehouden. De Amerikaanse regering tracht om contact te krijgen met andere werelden en dus besluiten ze om in 2007 een sonde te lanceren. Het werkt echter averechts op het moment dat aliens deze sonde neerhalen en daarmee een groot zwart gat creëren. Na 25 dagen zal deze dermate groot worden dat het de wereld zal vernietigen en er is dan ook maar één oplossing: het portaal binnen stappen, de sonde terughalen en zodoende de wereld redden. Voormalig Navy SEAL Cutter Slade krijgt de taak om de missie op zich te nemen, gezamenlijk met een drietal wetenschappers. Bij aankomst gaat het direct mis. Cutter ontwaakt in een stad met aliens en zijn drie metgezellen zijn verdwenen. De aliens zien hem daarnaast ook nog eens als de Ulukai, een voorspelde hogere macht die hun wereld van vernietiging moet behoeden. Enkel door vijf Mons te vinden en de kwaadaardige Fae Rhan te verslaan zal je redding kunnen brengen. Je besluit dan ook te helpen met de voorwaarde dat de aliens op hun beurt de drie vermiste onderzoekers proberen te vinden.

De wereld Adelpha is opgedeeld in een zestal verschillend ogende regionen die je naar eigen inzicht mag verkennen. Deze tocht is zeker geen vervelende gezien de opvallende personages en de interessante, uiteenlopende gebieden. Wel is direct duidelijk dat het gaat om een oudere game. De bewegingen zijn wat stroever dan je gewend bent en de bewegingsvrijheid in de wereld is iets waar je aan moet wennen. Je zult regelmatig geblokkeerd worden door kleine obstakels en even uit het water stappen is een grotere uitdaging dan het zou moeten zijn. Voor de oudere gamer is het bekende kost en zij kunnen zich er vermoedelijk makkelijker overheen stappen dan de jongere generatie. Toch heeft de ontwikkelaar ook enkele implementaties gedaan om het spel meer 2017 aan te laten voelen. Health die weer regenereert, de mogelijkheid tot het zoeken van cover en een dodge roll zijn hier voorbeelden van. Ze combineren dit met de systemen van weleer. Zo kun je onbeperkt items met je mee dragen om te verkopen of omzetten naar ammo.


Hoewel je einddoel duidelijk is krijgt de speler een grote mate van vrijheid. Je kunt ervoor kiezen om problemen geweldloos op te lossen of juist als een moordmachine rond te trekken. Waar je ook voor kiest, het avontuur staat altijd voorop. Door met karakters te praten verzamel je uiteenlopende opdrachten en gelukkig kun je altijd terugvallen op een lijst waarin je progressie staat opgeschreven. De ontwikkelaar heeft geen aanpassingen gedaan in de opzet hiervan. Outcast is nog altijd een game die je op een ontdekkingstocht stuurt zonder je aan de hand te nemen. Door met NPC's te praten krijg je weleens een hint of wijzen ze je in de juiste richting, er zijn daarentegen geen punten op de map waar je enkel naartoe hoeft te lopen om je opdracht te vervullen. Deze game stamt dan ook uit een tijd waarop we echt na moesten denken.

Op technisch vlak zijn we niet geheel tevreden. Het is moeilijk om een remake van een game uit 1999 af te zetten tegen een game van nu maar dit betekent niet dat we alles door de vingers kunnen zien. Daar waar de omgevingen veelal goed ogen is dit anders voor de karaktermodellen waar duidelijk minder aandacht naar uitgegaan is. Zo'n tweedeling is ook waarneembaar in de audio. Aan de ene kant is er de sfeervolle muziek, aan de andere kant lijken de stemmen direct overgenomen uit het origineel. Dit is jammer en tegelijkertijd te begrijpen. Vrijwel ieder karakter is uniek van stem en er zou mogelijk een grote hap uit het ontwikkelbudget worden genomen als dit allemaal opnieuw ingesproken moest worden. De gameplay heeft verder te kampen met een teruglopende framerate op momenten van drukte en soms was ook input lag waarneembaar. Het maakt de game nergens onspeelbaar maar prettig is het natuurlijk niet te noemen. Mocht je een nostalgische band hebben met Outcast dan zul je dit soort punten eerder kunnen vergeven dan wanneer je geheel nieuw bent met de titel. In dit laatste geval zul je je mogelijk gaan irriteren aan de tragere bewegingen en technische wisselvalligheid. Toch weet de unieke sfeer veel goed te maken en het is dan ook aan jou om je de vraag te stellen welke van de genoemde punten zwaarder weegt.
Beoordeling
70
Outcast: Second Contact is een game waar het nodige op aan te merken valt. De bewegingen zijn wat stroever dan hedendaagse games, obstakels hinderen je vaak in je bewegingsvrijheid en op technisch vlak is er wel wat kritiek aan te dragen. Wanneer je enige nostalgische gevoelens hebt met Outcast, zullen deze punten deels met de mantel der liefde worden bedekt, maar gelukkig is er meer reden om de game toch een kans te geven. Het interessante verhaal, de uiteenlopende karakters en de opdrachten die je niet bij het handje nemen, maken namelijk veel goed. Outcast: Second Contact doet dan ook zeker het bronmateriaal eer aan en we hopen dan ook nog altijd stiekem op een sequel.


15:00  Star Wars: Battlefront II
14:39  Launchtrailer Pokémon Ultra Sun en Moon
 Reacties (5)
 Pagina: 1
Gast (213.93.134.xxx) op 18-11-2017 om 15:25
Dit is echt zo'n game die je voor een paar euro oppikt..

Gast (90.24.105.xxx) op 18-11-2017 om 16:06
Het is echt een Jaren 90 game. Maar wel tof dat ze het opnieuw hebben uitgebracht. Hoop dat dit toch een sequel kan financieren.

Redneckerz (Redacteur) op 18-11-2017 om 20:25 [Niv: 192 / Exp: 9602]
Outcast 1999 was de Crysis van zijn tijd en deed dingen die je pas jaren later mondjesmaat zag.

Gast (178.84.15.xxx) op 18-11-2017 om 23:53
Helemaal met reckneckerz eens, al is crysis niet het goede voorbeeld. Het was eerder de the witcher 3 van die tijd. Sowieso de eerste game met een dialoog systeem met keuzes, goede ai, open wereld _O_ .

Alleen het menu systeem van deze remake, dat kan echt niet. Ik heb de game maar ik wacht tot ze dat fixen

Berserk op 21-11-2017 om 18:28 [Niv: 134 / Exp: 6675]
Ik was 18 toen ik het origineel speelde. Prachtspel, heeft me toen helemaal ingezogen met zijn mooie omgevingen en sfeer.

Ik hoop dat ze aan de sequel bezig zijn

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Outcast – Second Contact
Type:
Game
Releasedatum:
07-11-2017
Ontwikkelaar:
Appeal
Uitgever:
BigBen Interactive
Media:





Meer media