Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
21 November 2017 
(4) 
(0) 
(0) 
(5) 
20 November 2017 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
19 November 2017 
(6) 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
18 November 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(10) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
17 November 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(14) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
16 November 2017 
(3) 
(13) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
15 November 2017 
(0) 
(1) 
(0) 
(15) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
14 November 2017 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
13 November 2017 
(0) 
(0) 
(6) 
(5) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(4) 
12 November 2017 
(1) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 November 2017 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(3) 
(0) 
(1) 
(3) 
10 November 2017 
(4) 
(0) 
(4) 
(14) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
09 November 2017 
(0) 
(5) 
(0) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
(5) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(4) 
08 November 2017 
(0) 
(13) 
(0) 
(0) 
(3) 
(1) 
(0) 
(1) 
(0) 
07 November 2017 
(2) 
The Elder Scrolls V: Skyrim
Snipperclips Plus
DOOM
Sonic Forces
Review:

The Flame in the Flood


Door Stefan van B op 20-10-2017 om 05:17
Bron: Gamed

In 2014 organiseerde indie-ontwikkelaar The Molasses Flood een succesvolle Kickstarter waarmee de ontwikkeling van hun post-apocalytische overlevingstitel The Flame in the Flood gefinancierd kon worden. De game kwam voor het eerst uit in februari 2016 en is sinds afgelopen week ook verkrijgbaar op Nintendo Switch. Wij betraden ons vlot en voerden de eindeloze rivier af.

In de eerste plaats is The Flame in the Flood een uiterst charmerende titel. De grafische stijl werkt met grove vormen, die zijn voorzien van een grauwig kleurenpalet waarmee het drassige binnenland van de Verenigde Staten tot leven wordt gebracht. Een onbenoemde catastrofe heeft de samenleving verwoest. Mensen lijken grotendeels te zijn verdwenen en de wegen van vroeger hebben plaatsgemaakt voor kolkende rivierstromen. Het is in deze situatie dat we Scout ontmoeten, een jongedame die tot nu toe in haar eentje heeft weten te overleven. Al snel wordt ze blaffend begroet door een mysterieuze hond, genaamd Aesop, die haar met een vreemde rugtas haar tegemoet komt. Deze tas bevat een radio die verrassend genoeg een ruisend signaal geeft. Reden genoeg om je vlot te betreden en op zoek te gaan naar de herkomst van de nog onverstaanbare berichten.


Bij het betreden van je vlot wordt de soundtrack voor een eerste maal ten gehore gebracht en daarmee wordt direct de toon gezet. De Amerikaanse zanger, songwriter en gitarist Chuck Ragan heeft speciaal voor The Flame in the Flood een soundtrack gecomponeerd. Deze bestaat uit zowel instrumentele als vocale nummers, die op schitterende wijze jouw overlevingsverhaal vorm geven. Het schept de illusie dat je onderdeel uitmaakt van een groots, doch nederig avontuur waarin je jezelf geheel kunt verliezen. Voor een tijdje is dat ook zo, maar al snel zal je geconfronteerd worden met repetitieve gameplay en klungelige menu’s. Dat mag er echter niet aan af doen dat de stijl die de game hanteert intrigerend en daarnaast ronduit geweldig is. Het is het meest memorabele aspect van The Flame in the Flood en datgene waarvoor je naar de game terugkeert.

The Flame in the Flood kent twee speelmodi: een verhalende en een eindeloze modus. De game maakt namelijk gebruik van willekeurig gegenereerde omgevingen, zodat geen enkele speelsessie hetzelfde is. Het verschil zit hem erin dat de verhalende modi een einde kent en onderweg diverse interacties heeft met grotendeels betekenisloze karakters. Verhalend had de game dan ook een stuk sterker kunnen zijn als er was gekozen om meer waarde en belang aan deze voorbijgangers in het avontuur te hangen. Het lijkt erop dat de insteek van ‘oneindige variatie’ door de omgevingen willekeurig te produceren hier de boosdoener is. Het maakt het ook extra jammer dat de omgevingen alsnog erg veel op elkaar lijken. De diverse kleine gebieden die je op je avontuur zult bezoeken hebben maar een beperkte variatie.


Het doel van de game is om zo lang mogelijk te overleven, waarbij er in de verhalende modus uiteindelijk naar een conclusie wordt toegewerkt. Om te overleven zal je rekening moeten houden met vier verschillende aspecten: honger, dorst, lichaamstemperatuur en vermoeidheid. Je zal dan ook regelmatig je vlot aan land moeten brengen om planten, bessen en andere voorwerpen te verzamelen. Tevens kun je op jacht, wat later alleen al nodig is om omgevingen veilig te maken van everzwijnen, wolven en beren. Veel van het materiaal dat je verzamelt kun je vervolgens weer gebruiken om nieuwe materialen in elkaar te zetten of je vlot te verbeteren middels het craftingsysteem. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om vlees in te zouten en langer houdbaar te maken, of boven een kampvuur te hangen zodat deze een hogere voedingswaarde heeft. Wacht je te lang met eten, dan raakt je eten bedorven en loop je de kans om ziek te worden. Dit is maar één van de vele aspecten waar Scout rekening mee moet houden, zodat je in het begin nogal eens verrast kan worden door de grote uitdaging die de game biedt.

Zodoende ben je al snel aan het rondrennen om alle omgevingen uit te pluizen en zoveel mogelijk te verzamelen. Je wordt hierin echter al snel tegengewerkt door de beperkte opslagcapaciteit van je rugzak. Wanneer dit onvermijdelijke moment is aangebroken kan je bepaalde voorwerpen overzetten naar de rugzak van Aesop en de opslagruimte van je vlot. Hier is het knelpunt dat je vervolgens al snel met dubbele voorwerpen komt te zitten. De iconen zijn van dezelfde kleur en beperkte grootte op je televisie, laat staan in handheldmodus, waardoor je goed moet opletten niet per ongeluk drie keer hetzelfde voorwerp in de verschillende opslagruimten hebt zitten. Het zorgt ervoor dat je een groot deel van de speeltijd bezig bent om je opslag te ordenen. In deze menu’s wordt het spel niet gepauzeerd, waardoor je honger, dorst en vermoeidheid gestaag toenemen, zodat je continu onder hoge druk werkt. Dat je om gebruik te maken van het craftingsysteem ook nog eens al je grondstoffen in Scout’s rugzak moet plaatsen helpt niet mee.


The Flame in the Flood weet dan ook niet compleet te overtuigen. Ondanks de geweldige stijl en fantastische soundtrack door Chuck Ragan wordt de gameplay geplaagd door herhaling en inefficiënte menu’s. De eerste uren die ik beleefde maakte me erg enthousiast, maar hoe meer mogelijkheden zich openden, hoe meer ik geconfronteerd werd met de beperkingen. Daarnaast beginnen omgevingen steeds meer op elkaar te lijken en wordt je grootste uitdaging het voortdurend managen van je inventaris. The Molasses Flood had duidelijk een visie voor deze game, maar helaas is deze buiten de stijl om niet geheel tot zijn recht gekomen.
Beoordeling
70
The Flame in the Flood is een intrigerende overlevingstitel, waarin je met diverse aspecten van je gezondheid rekening moet houden om te overleven. Centraal is de kolkende rivier die je van punt A naar B brengt en waaraan geen einde lijkt te komen. Helaas wordt game geplaagd door herhalende gameplay en klungelige menu’s, zodat je een liefhebber moet zijn van het genre om langdurig te kunnen genieten van deze titel.


11:21  For Honor onthult Halloween event
05:17  South Park: The Fractured But Whole
 Reacties (0)
Geen reacties gevonden

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
The Flame in the Flood
Type:
Game
Releasedatum:
24-02-2016
Ontwikkelaar:
The Molasses Flood
Uitgever:
The Molasses Flood
Media:








Meer media