In 2008 creëerde een interne studio van Bethesda met veel succes Fallout 3. Twee jaar later produceerde Obsidian Entertainment - bestaande uit oud medewerkers van de originele Fallout titels - Fallout: New Vegas. De game verscheepte meer dan 12 miljoen exemplaren en is nog steeds erg geliefd onder fans van de serie.
De game die we kregen was echter niet de game die ooit gepland was door de studio. Eerder werd al bekend dat er origineel drie speelbare rassen gepland stonden: mens, ghoul en super mutant. De titel had daarnaast Fallout: Sin City geheten in plaats van New Vegas. Dit zijn echter niet de enige weggegooide ideeën.
Scott Everts, lead world builder van de titel, laat weten dat Fallout: New Vegas een betere game had kunnen zijn als de titel PC exclusief zou zijn geweest. De potentie van de game werd belemmerd door de restricties van de game engine. Deze engine moest gebruikt worden om ook consoles te ondersteunen. Zodoende moesten er een hoop ideeën geschrapt worden:
quote: Al vroeg in de ontwikkeling hadden we uitgebreide plannen. Zoals, 'Hier is waar het water wordt opgeslagen, hier is waar de boerderijen zijn, hier is waar de overheid is gecentraliseerd'. We hadden het allemaal al op papier uitgedacht - het was verre van een hoop willekeurige hersenspinsels.
Sommige ideeën - welke blijven onbenoemd - zijn wel in de game beland, maar zijn niet zo ver doorontwikkeld als oorspronkelijk bedoeld. De studio moest verschillende aspecten versimpelen om de engine niet te zwaar te belasten. Uiteindelijk had de game ook beter gepresteerd als ontwikkeling enkel gefocust was op het PC platform. De game had er dan ook heel anders uitgezien, waardoor New Vegas als stad meerdere afgezonderde zones had gekend met een enorme muur rondom om het geheel echt indrukwekkend te maken.
Wat vinden jullie? Is het beter als een game wordt ontwikkeld voor een platform waar alle potentie eruit gehaald kan worden? Of prefereren jullie multiplatform ontwikkeling, zodat meer gamers dezelfde spelervaring kunnen beleven?
|