Home   Forum   Archief   Redactie   Contact   Bedrijven   Games    
 
  GamedPCPS VitaNintendo 3DSWii UNintendo SwitchPlaystation 3Playstation 4Xbox 360Xbox OneAppMisc    
16 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
15 December 2017 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(2) 
(0) 
14 December 2017 
(0) 
(10) 
(3) 
(1) 
(1) 
(2) 
(6) 
(0) 
13 December 2017 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
12 December 2017 
(1) 
(3) 
(0) 
(0) 
(10) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
11 December 2017 
(0) 
(6) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(3) 
(0) 
(0) 
10 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(6) 
(0) 
09 December 2017 
(0) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(10) 
(0) 
(0) 
08 December 2017 
(0) 
(1) 
(3) 
(2) 
(0) 
(1) 
(2) 
(0) 
(1) 
(4) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(2) 
(0) 
(0) 
(2) 
07 December 2017 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(1) 
(2) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(0) 
(1) 
(0) 
06 December 2017 
(11) 
(2) 
(0) 
(1) 
(0) 
Chaos on Deponia
Zelda: De Ballade der Uitverkorenen
SOMA
Wii U Virtual Console - Week 165
Review:

Destiny 2


Door Rene Groen op 30-09-2017 om 08:12
Bron: Gamed

Een samenwerking met Activision. Een tienjarenplan. Een poging om een MMO en een shooter samen te brengen. Maar ook een grindfest en een verhaal dat vrijwel onnavolgbaar is. Het moge duidelijk zijn dat Bungie met Destiny de tongen in 2014 flink los wist te maken en dat er een stevige fundering aanwezig was waar tegelijkertijd nog wat gesleuteld mocht worden aan het bouwwerk.

Laten we maar meteen beginnen met het goede nieuws: Destiny 2 is nog altijd een heerlijke shooter en op veel fronten een verbeterde uitgave van het origineel. Een grote rol hierin speelt het verhaal, dat ditmaal wel de moeite waard is om te volgen. Daar waar het origineel de speler slechts mondjesmaat voedde met informatie – iets wat ze gedeeltelijk recht hebben gezet met de uitbreidingen – is het hier een coherent geheel geworden wat echt binding geeft aan hetgeen wat je aan het doen bent. De toon is meteen gezet wanneer de Guardians worden aangevallen door Ghaul. Zijn leger berooft de Traveler – de mystieke witte bol uit Destiny – van diens kracht door hem in te sluiten en zonder het licht dat de Traveler uitstraalt zijn de Guardians niet meer dan normaal voetvolk zonder speciale krachten. Dit sterke begin van de game maakt meteen duidelijk wie goed is en wie slecht en neemt ook de tijd om karakters te introduceren of juist verder uit te bouwen. Deze kwaliteitsimpuls weet Destiny 2 overigens niet de gehele game vast te houden, ten opzichte van het origineel is het tegelijkertijd een grote stap voorwaarts.


Samen met het verhaal zien we ook een sterke verbetering in de omgevingen en de missies zelf. De planeten die je bezoekt en de structuren die je er aan treft laten je op momenten even stil staan om ze in je op te nemen. Grafisch worden er weliswaar geen hele grote stappen gemaakt, dit neemt niet weg dat er gelet is op de details. We zien dit ook op andere manieren terug. Voorheen wilden we zo snel mogelijk naar het missiepunt toe omdat er verder weinig invulling was aan de wereld zelf. De mogelijkheid tot fast travel word nu lang niet altijd gebruikt omdat er genoeg te beleven is. Van kleine tot grote missies; ze worden langzaamaan aan je geopenbaard en geven altijd een beloning om ze niet zinloos aan te laten voelen. Minder enthousiast zijn we helaas over de vijanden die je tegen komt. Op zichzelf zijn de Hive, Vex, Taken en Fallen helemaal niet verkeerd, echter zijn het precies dezelfde rassen als die we al eerder hebben ontmoet. De kleine verschillen die zijn doorgevoerd doen niet verhullen dat het ietwat gemakzuchtig hergebruik is. We kunnen dit ook noteren voor de speelbare klassen die afgezien van hun supers vrijwel identiek zijn. Dit terwijl Bungie laat zien dat de introductie van geheel nieuwe, gevarieerde locaties juist een stap voorwaarts is.

Om even terug te komen op de missies; dit zijn er velen en ze zijn gevarieerd genoeg om niet snel te doen vervelen. We zien bijvoorbeeld Adventures en Patrols. De eerste betreffen de wat langere missies waar je gerust een half uur in kwijt kunt en de tweede zijn kleinere activiteiten met een rechtlijnig doel. Verder zijn er Public Events, waar iedereen aan mee kan doen met speciale beloningen en er zijn zelfs heroďsche versies van deze Events waarbij je moet voldoen aan speciale voorwaarden, en Lost Sectors, dungeons die soms goed verstopt zitten en waar vijanden en een baas zich schuil houden. Wanneer je eenmaal een hoog genoeg level bereikt hebt én voldoende vertrouwen hebt getankt kun je ook Strikes aanvangen. Het betreffen een soort verhalende missies van zo'n twintig minuten waar een Fireteam van drie spelers voor nodig is om eraan deel te nemen. Vormen deze geen uitdaging meer? Dan wensen we je heel veel succes met Nightfall, de moeilijkere versies van Strikes en een hoogtepunt in termen van kwaliteit en uitdaging. Dit alles naast de competitieve Crucible die een splitsing kent in een Casual en Competitive mode en je ditmaal vier-tegen-vier speelt in plaats van zes-tegen-zes. Deze op papier kleine wijzigingen zorgen ervoor dat je meer overzicht hebt en beter met elkaar samen kunt spelen. Wat mij betreft een geslaagde implementatie. Enig nadeel van Crucible is dat de playlists en modi wat beperkt aanvoelen, waardoor het na enige tijd in herhaling valt.


Ook de Raids keren weer terug en hier heeft Bungie de opvallende keuze gemaakt om geen matchmaking toe te staan. De reden is te begrijpen. Raids zijn coöperatieve missies voor zes personen en een goed samenspel geeft je de beste kans om te slagen. Met vreemden is dit een stuk lastiger, toch is dit een keuze die de speler moet kunnen maken. Nu is het door de ontwikkelaar beslist dat je hier enkel op terug kunt vallen middels een clan (met een cap van honderd) of een groep vrienden die een gelijk Power Level hebben. Het is overigens niet zo dat Bungie de deur op slot heeft gegooid. Over enige tijd lanceren ze Guided Games waarbij je toegevoegd kan worden aan groepen of clans op het moment dat deze een positie vrij hebben. Andersom kunnen groepen een oproep plaatsen om aan de zes benodigde spelers te komen. Het is een feature die ze ook toe zullen voegen aan andere modi, waaronder Nightfall, maar nog niet getest kon worden.

Welke modi je ook prefereert, er is een voortdurende drang om beter te worden. In level. In wapens. In uitrusting. Dit was in het origineel al zo en is dan ook onveranderd. Anders gezegd; wanneer je het origineel niets vond gaat dit tweede deel hier niets aan veranderen. In die zin is Destiny 2 dan ook de verwachte voortzetting van het tienjarenplan. Het is in vrijwel alle opzichten een verbeterd en meer gestroomlijnd product geworden. Met een speciale vermelding voor de soundtrack die ik als één van de beste heb ervaren die ik de laatste tijd in games ben tegengekomen. Tegelijkertijd zijn we ook een klein beetje teleurgesteld omdat deze sequel niet all-out is gegaan als we kijken naar vernieuwingen. Met bijvoorbeeld meer vijandelijke rassen en speelbare klassen. Het is echter een kritiek die weggezet kan worden tegen de honderden uren gameplay die je tegemoet kunt gaan zien.
Beoordeling
85
De kans is klein dat Destiny 2 gamers weet te verrassen. Het is een logische voortzetting van het origineel die de goede gameplay weet te bewaren en dit combineert met een duidelijker verhaal en genoeg modi om je honderden uren mee te vermaken. Het is jammer dat de vijanden en speelbare klassen op veel fronten een kopie zijn van het origineel, toch staat dit de kwaliteit van de game nergens in de weg.


08:12  Wii U Virtual Console - Week 160
17:37  Star Wars Battlefront II toont story scene
 Reacties (8)
 Pagina: 1
Gast (83.84.145.xxx) op 30-09-2017 om 14:31
LOL, de meeste vrienden die dit speelden van mij hebben het al opgegeven. Echt een waardeloze sequel.

Gast (84.24.180.xxx) op 30-09-2017 om 14:34
@ ^

Hoe had jij de sequel dan willen zien? Volgens mij is er vrij goed geluisterd naar de kritiek punten van destiny 1. Ben wel benieuwd waarom het een waardeloze sequel is in jouw ogen?

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-09-2017 om 15:31 [Niv: 680 / Exp: 34022]
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Aangezien je spreekt over 'waardeloze sequel' ga ik er vanuit dat deze vrienden het origineel ook hebben gespeeld. Wat hadden ze dan verwacht van deze sequel?

Gast (83.84.145.xxx) op 30-09-2017 om 18:05
Wat ze ervan verwacht hadden was meer originele content. Dat is eigenlijk het grootste punt van kritiek dat ik van ze hoor en daarmee hebben ze geen zin meer in de grind.
Ze zijn het er wel bijna allemaal over eens dat het beter is dan 1, maar toch teveel van hetzelfde waardoor ze geen motivatie meer hebben.
Ze hebben er wel ongeveer 20-25 uur uitgeperst als ik hun profielen zie, alvorens er klaar mee te zijn, dus vind ik dat ze wel waar voor hun geld hebben gekregen. Maar als die eerst 150+ uren in 1 hebben gestoken en dan nu maar 20, snap ik wel dat dat een behoorlijke teleurstelling is.

Gast (68.235.60.xxx) op 30-09-2017 om 18:38
8.5 is veels te hoog IMO. Eerder een 6. Wat 83 zegt merk ik helaas ook. PVP zuigt en de PVE is niet origineel meer. Groot probleem voor mensen die er meer van verwacht hadden en je ziet ook steeds meer YouTubers zich negatief uiten over de game. Dat 10 jaren plan van Bungie en Activision wordt het hem niet meer.

Gast (84.24.180.xxx) op 30-09-2017 om 20:16
@ Gast (83.84.145.xxx)

Bedankt voor de uitleg! Dat klinkt als een logische reden in ieder geval. Ik heb het overigens ook allemaal maar van horen en zeggen meegekregen dat de kritiek punten zijn verwerkt. Deel 1 op ps4 gespeeld maar zit nu te wachten op de PC versie. Hopelijk ervaar ik het niet hetzelfde :P

Rene Groen (Eindredacteur) op 30-09-2017 om 21:58 [Niv: 680 / Exp: 34022]
@ Gast (83.84.145.xxx)
Bedankt voor je toelichting, ik vind het uiteraard ook interessant hoe anderen erover denken. Ik begrijp hun kritiek overigens ook wel. De content is er naar mijn mening op vooruit gegaan, maar veel origineler is het niet. Vandaar ook de opmerking in de review: "Tegelijkertijd zijn we ook een klein beetje teleurgesteld omdat deze sequel niet all-out is gegaan als we kijken naar vernieuwingen."

Voor mij is meer van hetzelfde in die zin niet erg omdat ik nog altijd genoot van het origineel en diens uitbreidingen. Zit je daarentegen op meer originele content te wachten, dan ben ik inderdaad bang dat je teleurgesteld gaat worden. Hopelijk komt dat ook goed over in de review.

Gast (145.58.117.xxx) op 11-10-2017 om 17:04
Destiny 2 is voor mij een fantastische game. Doet alles goed en heel veel dingen beter dan D1.

 Pagina: 1

 Reageer
Om te reageren op artikelen hoef je niet geregistreerd te zijn.
Om het forum te gebruiken is registreren echter wel verplicht.


Titel:
Destiny 2
Type:
Game
Releasedatum:
06-09-2017
Ontwikkelaar:
Bungie Studios
Uitgever:
Activision Blizzard
Media:








Meer media